پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 158796 11:31 1400/08/01
آیا بورس به زودی صعودی خواهد شد؟

آیا بورس به زودی صعودی خواهد شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا بورس به زودی صعودی خواهد شد؟

آیا بورس به زودی صعودی خواهد شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، صعود پرشتاب شاخص بورس در آغاز معاملات هفته گذشته، سهامداران را امیدوار به تداوم روند صعودی در بازار کرد؛ اما معاملات بازار در روز یکشنبه با تغییر مسیر همراه شد و بار دیگر سهامداران را نسبت به افت شاخص، نگران کرد.

وجود چنین روندی در بازار منجر به سردرگمی افرادی در این بازار شد که در تحلیل های خود تداوم افت غیرمعمول شاخص بورس را غیرطبیعی عنوان می کردند و بارها در صحبت های خود به سهامداران اطمینان خاطر دادند که در وضعیت کنونی بازار هیچ خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست.

از نظر کارشناسان، ترس از ریزش شدید نرخ دلار از جمله عوامل تاثیرگذار در روند نزولی شاخص بورس بود، در این میان برخی کارشناسان اعلام کردند در وضعیت کنونی و با توجه به آرامش ایجاد شده در اقتصاد کشور، هیچ عاملی نمی‌تواند سبب تغییر مسیر شاخص بورس شود و بازار فقط تحت تاثیر رکود حاکم در بازار ارز، دچار نوسان شده است.

وجود این مسایل در کشور طی چند وقت اخیر سبب شد تا سهامداران بار دیگر از ترس افت شدید قیمت دلار و تاثیرگذاری آن بر سهام دلاری محور و شاخص ساز بازار، تصمیم به رفتار و فروش‌های هیجانی سهام خود در این بازار بگیرند که این امر از نظر تحلیلگران حاضر در بازار بی‌تاثیر در روند هفته گذشته معاملات بازار نبود.

 جوی ناپایدار در روند فعلی معاملات بورس

امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته پایانی مهر ماه اشاره کرد و افزود: جو کلی معاملات بورس در هفته ای که گذشت ناپایدار بود، بدین معنا که بازار در برخی از روزها از سمت تقاضا با اقبال سهامداران مواجه شد و در مقابل در دیگر روزها با فشار فروش در بازار همراه بودیم.

وی اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده وجود سردرگمی در کلیت معاملات بازار بود و این اتفاق عمدتا نشات گرفته از وجود ابهام در برخی شاخص های اقتصادی است.

امیرباقری نرخ ارز را از جمله مسایل اثرگذار بر روند فعلی معاملات بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اکنون چند سناریو در میان فعالان بازار برای نرخ ارز متصور است، از آنجایی که فعالان بازار سرمایه تحلیل درستی از روند قیمتی  ارز در بازار ندارند؛ بنابراین قادر به پیش بینی میان مدت و بلندت مدت نرخ ارز در بازار نیستند و نمی توانند اثر این پیش بینی را بر قیمت و سوددهی سهام شرکت ها بررسی کنند.

تبعیت نرخ ارز در کشور از متغیرهای داخلی و خارجی 

این کارشناس بازار سرمایه به تبعیت نرخ ارز در کشور از متغیرهای داخلی و خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: بحث حجم نقدینگی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، منجر به اثرگذاری نرخ ارز  و عدم جذب نقدینگی در تولید خواهد شد که طبیعتا در این زمان قیمت ارز در یک کانال صعودی میان مدت حفظ خواهد شد و همین امر منجر به تورم نهادینه در کلیت اقتصاد کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است بانک مرکزی کنترل نقدینگی را از جمله اهداف مهم خود در کشور بداند و از طرفی باید رشد اقتصادی که پارامترهای مختلفی بر آن موثر است را مدنظر خود قرار دهد و نقدینگی جذب نشده را به سمت تولید پیش ببرد تا از این طریق تا حدودی از فشار و انتظارات تورمی بکاهند.

امیرباقری اظهار داشت: این نکته باید مدنظر باشد که با کاهش انتظارات تورمی، زمینه فشار فروش بر بازار دارایی ها ایجاد می شود و در این میان کارایی و عملیات آن شرکت ها تنها نکته ای خواهد بود که قیمت سهام و دارایی ها را در حدی معقول حفظ می کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر این اساس، شرکت های با کارکرد بالا مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت و می توان نسبت به رشد سهام آنها در بازار امیدوار بود؛ بنابراین اکنون سهام شرکت های صادرات محور و سودمحور به دلیل عدم وجود تحلیل دقیق از نرخ ارز با فشار فروش مواجه هستند.

انتشار گزارش ٦ ماهه شرکت‌ها 

وی اظهار داشت: انتشار گزارش ٦ ماهه شرکت ها در سایت کدال به عنوان معیاری معقول و مثبت از اتفاقات ٦ ماه نخست امسال تلقی می شود که در آن زمان می توان اثر همه متغیرها را بر سودسازی شرکت ها بررسی کرد و مسیر تحلیلی را در اختیار تحلیلگران قرار داد، زیرا تحلیلگران با این وضعیت می توانند چشم اندازی معقول را از روند معاملات بازار داشته باشند.

امیرباقری معتقد است که با خروج جریان نقدینگی از بازار به مرور زمان شاهد فاصله گرفتن گزارش های کدال از قیمت ها خواهیم بود و به مراتب کارایی بازار سهام کاهش پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار می رود تا زمانی که روند سکون در بازار حاکم است شاهد وجود نوسان در معاملات بورس باشیم اما به محض رسیدن نرخ سهام در بازار به قیمت های جذاب دوباره روند صعودی به کلیت بازار سرمایه باز خواهد گشت.

وی ادامه داد: به طور قطع مسیر سهام شرکت ها به دلیل وجود نگاه سود محور به جای نگاه دارایی محور و نیز گزارش تحلیلی در خصوص سهام از یکدیگر جدا می شود و در میان مدت شاهد رشد جداگانه سهام و صنایع مختلف خواهیم بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: اکنون بحث نرخ گاز در راس قیمت های جهانی قرار دارد و طبیعتا به دلیل اهمیت نرخ گاز به عنوان خوراک در برخی از صنایع مهم و شاخص ساز بازار سرمایه، نرخ آن بر صنایع اثرگذار است و در نهایت آن صنایع فشار فروشی را بر روی شاخص و کل بازار ایجاد خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: براساس پبش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار سرمایه به بازار سودمحور و تحلیل محور تبدیل می شود؛ بنابراین افراد باید خود را به دانش تحلیل و انتخاب درست سهام مجهز کنند تا بتوانند از این طریق مانع از ضرر و زیان های احتمالی خود در بازار شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |