جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 165389 14:05 1400/09/22
آیا اقتصاد ژاپن قوی تر شده است؟

آیا اقتصاد ژاپن قوی تر شده است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا اقتصاد ژاپن قوی تر شده است؟

آیا اقتصاد ژاپن قوی تر شده است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، بسیاری از کشورهای ثروتمند اکنون با «رکود سکولار»، بیماری اقتصادی مشابهی روبرو هستند که تورم پایین، نرخ بهره پایین و رشد پایین را شامل می‌شود. در این روند جمعیت‌شناسی عامل مهمی است زیرا ژاپن واقعا پیری جمعیت و کوچک‌شدن زودهنگام را آغاز کرد.

مردم ژاپن مجبور به رویارویی با واقعیت شدند، آنان دریافتند که نرخ بهره می‌تواند برای دوره‌های بسیار طولانی زیر نرخ رشد باقی بماند و بدهی عمومی بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی برای تقریبا ۲۵ سال بدون ایجاد بحران بوده است.

برخی هنوز نگران هستند که اگر نرخ بهره افزایش یابد چه اتفاقی می‌افتد. سیاست‌گذاران نیز تحت‌ تاثیر شبح شوک‌های خارجی هستند که نیازهای مالی جدیدی ایجاد ‌کنند با این حال برخی از سیاست‌های مالی باید قاطعانه استفاده شود و به نظر می‌رسد «رکود سکولار» بسیار واقعی‌تر و پایدارتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم.

افزایش سن و کاهش جمعیت ممکن است بر تقاضا و در نتیجه تورم تاثیر بگذارد. رشد کلی ژاپن کند باقی مانده است اما رشد سرانه اخیرا با سایرین درگروه هفت (G۷) قابل مقایسه است. بیکاری حداقل بوده، طول عمر افزایش یافته و نابرابری نسبتا پایین مانده است با این حال ژاپن هنوز هم می‌تواند بهتر عمل کند و هزینه‌های عمومی باید بیشتر در جهت بهبود رشد بلندمدت باشد.

افزایش بهره‌وری می‌تواند به جبران تاثیر کاهش جمعیت کمک کند. محققان اظهار کردند: نوآوری در این زمینه بسیار مهم است زیرا پیری مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند که کارآفرینان می‌توانند آن را حل کنند. البته تغییر نسل نیز ممکن است موثر باشد، هرچند بسیاری از افراد هنوز مشاغل ثابت در شرکت‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند اما برخی از فارغ‌التحصیلان وارد استارتاپ‌ها می‌شوند.

محققان اظهار کردند: این روند یک بیماری حاد نیست و بیماری مزمن است. شما واقعا درد را احساس نمی‌کنید اما در درازمدت بر سلامت شما تاثیر می‌گذارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |