پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12993 15:39 1394/03/08
آژانس از پایبندی ایران به تعهدات خود خبر داد

آژانس از پایبندی ایران به تعهدات خود خبر داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آژانس از پایبندی ایران به تعهدات خود خبر داد

آژانس از پایبندی ایران به تعهدات خود خبر داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همزمان با پنجمین دور مذاکرات برای نگارش پیش نویس توافق هسته ای

آژانس از پایبندی ایران به تعهدات خود خبر داد

عراقچی: بازدید از مراکز نظامی و دسترسی به افراد در دستور کار ما نیست

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود از برنامه هسته ای ایران، بر پایبندی کشورمان به غنی سازی با درجه پایین تاکید کرد. همزمان با این گزارش عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: مذاکرات سختی‌های خود را دارد و هرچه به آخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، مسائل بسیار جزیی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و طبعا فشار بیشتری در مذاکرات احساس می‌شود. سیدعباس عراقچی درباره نتایج مذاکرات سه روزه در وین افزود: ما در سطح کارشناسی و معاونان مذاکرات را ادامه دادیم. در مورد نگارش خود متن و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌ای که شورای امنیت باید صادر کند مشورت‌هایی داشتیم، هم‌چنین روی عناصر و مولفه‌های آن صحبت کردیم و به تدریج متن را کامل‌تر می‌کنیم. وی افزود: البته هنوز میزان اختلافات زیاد است و این اختلافات هم به مسائل محتوایی مربوط می‌شود و هم به نحوه نگارش که هم‌زمان در هر دو حوزه مذاکره صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می کند که ایران از 20 ژانویه 2014 به این سو، اورانیوم را بیش از 5 درصد غنی سازی نکرده است.  گزارش این آژانس، ذخایر اورانیوم با درجه پایین در ایران را 8 هزار و 714 کیلو و 700 گرم ارزیابی کرده است. در بخشی از گزارش آژانس نیز بر ضرورت دسترسی به مجموعه پارچین تاکید شده است. این گزارش همچنین بر ضرورت دسترسی به سایت ها، تجهیزات، افراد و اسنادی که آژانس خواستار دسترسی به آنها شده است، تاکید می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش، با اشاره به دیدارهای انجام شده میان محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران با یوکیا آمانو دبیرکل آژانس، به تفاهم دو طرف برای ادامه گفت و گوها تا حل و فصل همه موضوع های مهم باقیمانده، نیز اشاره کرده است. ایران و گروه 1+5، بر اساس تفاهم لوزان، باید تا 30 ژوئن (9 تیر) بر سر جزییات توافق نهایی، به نظر مشترک برسند.

در عین حال عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه در بعضی از بحث‌ها هنوز ما نسبت به راه‌حل اختلاف‌نظر داریم، اما بحث‌های مفهومی و بحث‌های محتوایی انجام می‌دهیم گفت: بعضی از مسائل هستند که راه‌حل‌های آن‌ها پیدا شده و درباره نحوه نگارش آن بحث می‌کنیم، اما بحث‌ها ادامه دارد و امیدواریم که به سرانجام برسد. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: البته همانطور که بارها گفتیم آنچه که از نظر ما یک سرانجام مطلوب به حساب می‌آید توافق خوبی است که خواسته‌های ما در آن رعایت شده باشد، اگر به این توافق خوب برسیم خوب طبعا مذاکرات به سرانجام خود رسیده است وگرنه، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا به آن نقطه برسیم.

عراقچی درباره جدول زمانی هم‌زمانی رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات ایران نیز گفت: یکی از موارد اختلافی که هنوز به یک راه‌حل نهایی نرسیده است بحث هم‌زمانی فعالیت‌های دو طرف است که اگر ما به توافق برسیم طبعا یکسری اقداماتی را طرف مقابل ما (1+5) باید انجام دهند درخصوص رفع و لغو تحریم‌ها و یکسری اقداماتی که ما باید انجام دهیم. اینکه این دو سری اقدام چگونه با هم هم‌زمان می‌شود یکی از مسائل اختلافی است. وی افزود: روی اصل هم‌زمانی توافق وجود دارد و ماهیت اقدامات طوری است که هم‌زمان شدن آنها مشکلاتی دارد که باید به یک ترتیبابی برسیم که خواسته دو طرف رعایت شود. به لحاظ محتوایی و شکلی، هنوز به یک راه‌حل دقیق نهایی نرسیده‌ایم ولی یک ایده‌هایی مطرح شده که روی یکی از آن‌ها کار می‌کنیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره عدم مجوز بازرسی از افراد و تاسیسات به طرف غربی واکنشی نشان داده اید گفت: این لیست را مجموعه 1+5 با عنوان راه حلی برای حل موضوع PMD به ما داده بود، موضوع PMD موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یکسری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همین‌طور حل نشده و مبهم باقی‌مانده و برای حل این سوالات راه‌حل‌های مختلفی تا کنون پیشنهاد شده است. یک راه‌حل که طرف مقابل ما مطرح کرد این بود که لیستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت شده داشته باشد، دسترسی که اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی به بازرس داده نمی‌شود و در یک محدوده کاملا مشخصی، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، این ایده مطرح شده بود این پیشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم صریح گفته‌ایم.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: آنچه که توسط مقام معظم رهبری بیان شد در عدم دسترسی به افراد برای مصاحبه و در عدم بازرسی و یا بازدید از مراکز نظامی، این دستورالعمل بسیار جدی و قاطع ما است و به طرف‌های مقابل هم کاملا منتقل شده است که این به هیچ وجه در دستور کار ما نیست . وی افزود: روی راه‌حل‌های جایگزین دیگری که نگرانی‌های امنیتی و دغدغه‌های موجود را برطرف کند کار می‌کنیم، اگر بتوانیم به راه‌حل‌ها برسیم، طبعا اجرا خواهیم کرد وگرنه مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به یک راه‌حل مقبول برسیم.

عراقچی گفت: ما درباره همه مسائلی که روی میز است کار سختی را در 17ماه گذشته انجام دادیم و ساعت‌ها و بلکه هزاران ساعت مذاکره در خصوص راه‌حل‌های احتمالی، نحوه حل و فصل این مسائل برای ماه‌های متوالی این راه‌حل‌ها بحث شده و به نتیجه نرسیدیم تا کم کم بحث‌ها پخته شد. در لوزان در رابطه با عمده موضوعات روی میز به راه‌حل‌هایی رسیدیم که الان داریم آنها را نگارش می‌کنیم. بعضی مسائل دیگر هست که هنوز به راه‌حل نرسیده‌ایم و روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم، طبعا پیشنهادات مختلفی ارائه می‌شود یا قبول می‌شود، اصلاح می‌شود، یا رد می‌شود، یا تکمیل می‌شود. آنقدر مذاکره صورت می‌گیرد تا به یک راه‌حل مقبول برای هر دو طرف برسیم. امیدواریم که راجع به حل موضوع PMD که مسائل و ابهامات مربوط به گذشته است، بتوانیم به یک راه‌حل دیگری که دغدغه‌های موجود را برطرف کند برسیم، ایده هایی مطرح شده است ولی هنوز ادامه دارد.

گزارش جهان اقتصاد پنجمین دور مذاکرات هسته‌ای در ادامه نگارش پیش نویس توافق هسته‌ای از روز سه شنبه هفته جاری آغاز و قرار است تا شامگاه روز جمعه به پایان برسد. معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز پنجشنبه با حضور هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی صبح روز جمعه برای پیوستن به وزیر خارجه کشورمان در دیدار با جان کری راهی ژنو شدند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |