پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5255 15:39 1393/06/25
آيت الله هاشمي رفسنجاني: صداقت، شرط موفقيت مذاکرات هسته اي است

آيت الله هاشمي رفسنجاني: صداقت، شرط موفقيت مذاکرات هسته اي است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آيت الله هاشمي رفسنجاني: صداقت، شرط موفقيت مذاکرات هسته اي است

آيت الله هاشمي رفسنجاني: صداقت، شرط موفقيت مذاکرات هسته اي است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، صداقت را شرط موفقيت مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 دانست و گفت: احتمال دسترسي ايران به سلاح هسته اي بهانه قدرت هاي جهاني براي کارشکني در مذاکرات است.

 به گزارش   ايرنا از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله "اکبر هاشمي رفسنجاني" در ديدار معاون نخست وزير و وزير امور خارجه و امور اروپايي جمهوري اسلواکي درباره مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 اظهارداشت: با تحليل مجموع اتفاقات به ويژه در دوره جديد، ايران در اهداف طرف هاي مذاکره ترديد دارد، چرا که راه حل اين مساله مذاکره است و تشديد تحريم ها در ميانه راه مذاکرات، هيچ توجيه سياسي ندارد.

وي با بيان اين که اقدامات ايران براي جلب اعتماد جهاني است، يادآور شد: در حرف و عمل ثابت کرديم که مانند همه کشورها به دنبال استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هستيم که دانش آن در ايران بومي شده است و در جنگ تحميلي نشان داديم که از کاربرد سلاح کشتار جمعي متنفر هستيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، راستي آزمايي را يکي از اهداف ايران در مذاکرات دانست و گفت: آنها به تعهدات خويش در قبال تحريم ها عمل نکردند و انتظار دارند ايران در مسايلي که هيچ تعهدي ندارد، کوتاه بيايد.
هاشمي رفسنجاني، احتمال دسترسي ايران به سلاح هسته اي را بهانه قدرت هاي جهاني براي کارشکني در مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده ايم که استفاده و ساخت سلاح هسته اي را براساس مباني اسلامي و انساني حرام مي دانيم، اما حفظ دستاوردهاي علمي فرزندان خود را در دانش و فناوري هسته اي حق خود مي دانيم و از آن کوتاه نمي آييم.
وي با ارايه تحليلي از نگاه متفاوت کشورهاي اروپايي به اتحاديه اروپا، رأي مخالفان گسترش اتحاديه در پارلمان، نقش مسايل اوکراين در آينده اروپا، مشکلات امنيتي ليبي و عراق و عمق ناراحتي مردم اروپا از مسايل اقتصادي، گفت: عقل ديپلماتيک حکم مي کند که اروپايي ها با توجه به موقعيت جغرافيايي و منابع غني انرژي ايران و نقش اين کشور در مبارزه با گروه هاي تروريستي، در سياست هاي خود با جمهوري اسلامي ايران تجديدنظر کنند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح اوضاع کشورهايي که در دهه اخير تحت اشغال قدرت هاي جهاني قرار گرفته اند و هنوز هم نيرو هاي نظامي آنها در قالب ناتو حضور دارند، يادآور شد: دستاورد حضور تجاوزگرانه و نسنجيده غرب در کشورهاي منطقه، بروز پديده زشت و خشن تروريسم است که سلاح و منابع مالي خود را از عوامل غرب تهيه مي کنند.
هاشمي رفسنجاني، حمايت هاي غرب و به خصوص آمريکا از طالبان در افغانستان و داعش در سوريه را چراغ سبز آنها به اين گروه هاي تروريستي خواند و يادآور شد: متأسفانه غرب تروريسم را به دو گروه خوب و بد تقسيم مي کند و براساس منافع خود از بعضي ها حمايت و با بعضي ها مبارزه مي کند که اين سياست متناقض، موجب خشم و انزجار مردم آزادي خواه و به ويژه تحت ستم و ظلم تروريست ها شده است.
وي، رژيم اشغالگر صهيونيستي را مظهر تروريست هاي دولتي در جهان دانست و خاطرنشان کرد: وقتي از جنايات رژيم اسراييل در حق مردم مظلوم و بي دفاع غزه حمايت مي کنند، بديهي است که افکار عمومي جهاني در ادعاهاي دروغ آنها ترديد کرده که اوضاع پيچيده تر مي شود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضور تروريست هاي ايراني در مجالس و مراکز غرب را نمونه اي ديگر از سياست يک و بام دو هوا و سردرگمي سياسي قدرت هاي جهاني خواند و تصريح کرد: ايران قرباني تروريسم است و در هر مبارزه اي عليه اين پديده زشت حضور دارد، اما از مدعيان جهان انتظار داريم که تفاوت هاي گفتاري و رفتاري خود را حل کنند.

***خوشحاليم که ايران راه مذاکره را براي حل مسايل برگزيده است
ميرو سلاو لايچاک معاون نخست وزير و وزير امور خارجه و امور اروپايي جمهوري اسلواکي نيز در اين ديدار با ارايه گزارشي از اوضاع اقتصادي اتحاديه اروپا و کشور اسلواکي، گفت: کشور ما هم متاثر از مشکلات اقتصادي بود که در اتحاديه اروپا ايجاد شد.
وي به تاريخچه مناسبات ايران و اسلواکي اشاره کرد و افزود: سوابق روابط دو کشور به زماني برمي گردد که اسلواکي بخشي از کشور چکسلواکي بود.
وي با اعلام آمادگي براي گسترش روابط در مسايل اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي يادآور شد: حضور در ايران چراغ سبزي براي اعلام آمادگي توسعه همکاري ها در همه زمينه ها، به ويژه مذاکرات هسته اي است که حل مسايل آن شرط گسترش روابط ايران با همه کشورها به ويژه مجموعه اتحاديه اروپا است.
معاون نخست وزير و وزير امور خارجه و امور اروپايي جمهوري اسلواکي به استفاده کشورش از انرژي صلح آميز هسته اي اشاره کرد و گفت: استفاده از اين انرژي را حق همه کشورها مي دانيم و خوشحاليم که دولت ايران راه مذاکره را براي حل مسايل برگزيده است.
ميرو سلاو لايچاک با ابراز نگراني از گسترش پديده تروريسم، ائتلاف بين المللي براي مبارزه با آن را ضروري دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تجربيات ارزنده و امکانات و مقبوليت ايران در کشورهاي منطقه، جمهوري اسلامي ايران مي تواند در ائتلاف کشورها براي مبارزه با تروريسم مؤثر باشد.
وي با تأکيد بر عزم خانم کاترين اشتون براي حل مسايل هسته اي ايران، گفت: بهترين راه، پرهيز از ورود به مسايل سياسي و توجه به مسايل فني است.
ميرو سلاو لايچاک در توضيح دورنماي اقتصادي اتحاديه اروپا اظهارداشت: به دليل عدم آينده نگري در زمان انتخاب يورو به عنوان پول واحد، دچار مشکلات بانکي و به تبع آن اقتصادي شديم و اميدواريم همه کشورها به تعهدات و مقررات اتحاديه عمل کنند تا دامنه مشکلات گسترش نيابد.
وي در بخش پاياني سخنان خويش خطاب به آيت الله هاشمي رفسنجاني، گفت: تا به حال از خردمندي شما در مسايل سياسي مطالب زيادي شنيده و خوانده بودم و امروز مشاهده کردم که واقعاً تفکرات شما راهکار واقعي حل مسايل داخلي، منطقه اي و جهاني است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |