جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 5928 15:43 1393/07/23
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير سوئيس: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير سوئيس: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير سوئيس: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير سوئيس: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  اخلاق ديپلماتيک ايجاب مي کند که به تعهدات پايبند باشيم، چراکه خلف ‌وعده‌ها، ريشه اعتمادها را مي‌سوزاند./سفير سوئيس در تهران: اراده جمعي آمريکا در جهت حل مسائل خود با ايران است


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: اخلاق ديپلماتيک ايجاب مي‌کند که به تعهدات پايبند باشيم، چرا که خلف ‌وعده‌ها، ريشه اعتمادها را مي‌سوزاند.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني،رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جوليو هاس، سفير کشور سوئيس در جمهوري اسلامي ايران، با يادآوري مذاکرات هسته‌اي بين ايران و کشورهاي 1+5 خاطر نشان کرد: افق روشني در روابط ايران و غرب داريم که مي‌توانيم کارهاي علمي، فني و تکنولوژي را در سايه مراودت‌هاي سياسي انجام دهيم.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به فراز و نشيب‌هاي شرايط سياسي، گفت: اخلاق ديپلماتيک ايجاب مي کند که به تعهدات پايبند باشيم، چراکه خلف ‌وعده‌ها، ريشه اعتمادها را مي‌سوزاند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همکاري براي انتقال گاز به اروپا را ظرفيت آماده همکاري ايران و سوئيس خواند و اظهار کرد: اگر خط لوله انتقال گاز انجام شود، يک سرمايه‌گذاري هميشگي در جهت امنيت سياسي اروپاست.
وي انحصار تأمين منابع انرژي در جهان کنوني را نامناسب دانست و گفت: هم توليدکننده و هم مصرف‌کننده بايد با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه با يادآوري برنامه‌هاي اقتصادي و سياسي دولت يازدهم، تصريح کرد: اگر مسئولان غربي نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتي که محصول تفکرات نيروهاي فرهيخته کشور است، حل کنند، چه جوابي به افکار عمومي خود خواهند داد؟
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ايران را در راستاي اعتمادآفريني خواند و ادامه داد: در چنين شرايط مغتنمي، بهانه‌تراشي‌هاي سياسي و توجه به کارشکني‌هاي لابي‌هاي صهيونيستي، فرصت مناسبي را از دست غربي‌ها مي‌گيرد که به کمک ايران بتوانند بسياري از مشکلات منطقه‌اي و حتي جهاني را حل کنند.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اظهارات سفير سوئيس در مورد اراده آمريکايي‌ها براي حل مسائل نيز خاطر نشان کرد: با اينکه مشکلات داخلي آمريکا و فشار تندروي‌هاي آنها را مي‌دانيم، ولي براي حل مسائل تغيير گفتار کافي نيست و بايد رفتارها هم مؤيد گفتار باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سوئيس را کشوري مستقل دانست و گفت: اميدواريم سوئيس تحت شعاع قدرت‌هاي غربي قرار نگيريد و تصميمات سياسي مستقلي را اتخاذ کنيد.
وي با تأکيد بر گسترش روابط دوجانبه، اظهار کرد: زمينه‌هاي همکاري تهران- ژنو کم نيست و تقريباً همه موضوعات همکاري‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود که بايد براساس منافع ملي تعامل داشته باشيم.
بر اساس اين گزارش، جولو هاس،سفير سوئيس در کشورمان نيز در اين ديدار، ايران را آلترناتيوي مناسب براي غرب در جهت تأمين انرژي خواند و گفت: اگر ارزيابي طرفين براساس واقعيت‌ها باشد، مسير توافقات هموارتر مي‌شود.
سفير سوئيس در ايران همچنين با اشاره به منافع دو طرف ايران و غرب در مذاکرات هسته‌اي،اظهار کرد: اين توافقات مي‌تواند به عنوان مصداق روشن مذاکرات برد- برد در جهان ثبت شود.
وي با بيان اين نکته که "سوئيس که کشور حافظ منافع آمريکا در ايران است، آمادگي کامل در جهت کم کردن مشکلات دو کشور را دارد"، گفت: به عنوان سفير سوئيس بايد به اطلاع ايران برسانم که اراده جمعي آمريکا در جهت حل مسائل خود با ايران است.
جوليو هاس ظرفيت‌هاي ايران در منابع طبيعي غني و نيروي انساني کارآمد را ستود و گفت: ايران مي‌تواند ستاره درخشاني در مسائل جهاني باشد.
وي با تأکيد بر اينکه "به عنوان سفير و فردي علاقمند، تاريخ گذشته ايران را مطالعه کرده‌ام"، گفت: خوب مي‌دانم که حضرت‌عالي در نقد کردن ظرفيت‌هاي ايران نقش ارزنده‌اي داشته‌ايد و در آينده نيز ايران و منطقه به حضرت‌عالي نياز دارند.
سفير سوئيس در پايان با اشاره به اتفاقات منطقه و ناآرامي کشورها گفت: ايران مي‌تواند سکويي بسازد که از آن در جهت گسترش ثبات و امنيت منطقه استفاده شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |