جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4122 14:51 1393/05/13
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: در انتخابات سال 92، مردم علي‌رغم تبليغات يكسويه به اعتدال روي آوردند

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: در انتخابات سال 92، مردم علي‌رغم تبليغات يكسويه به اعتدال روي آوردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: در انتخابات سال 92، مردم علي‌رغم تبليغات يكسويه به اعتدال روي آوردند

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: در انتخابات سال 92، مردم علي‌رغم تبليغات يكسويه به اعتدال روي آوردند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


  زيبنده نظام اسلامي نيست كه در سال فرهنگ، شاهد افزايش گفتار و رفتار غيراخلاقي در جامعه و به ويژه رسانه‌ها باشيم. جوانان دانشگاهي افراطي‌گري نمي‌كنند و با منطق حرف مي‌زنند و اگر كساني نمي‌پسندند، بايد راه و روش خود را تغيير دهند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: در انتخابات سال 92 ديديم كه مردم ايران علي‌رغم تبليغات يك سويه و ابزار و تريبون‌هاي جريان‌هاي ديگر، به اعتدال روي آوردند و اين نشان از وجود اعتدال در ذات ايراني‌ها و فرهنگ اسلامي است.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در ديدار جمعي از دانشگاهيان، استادان و فعالان سياسي، اجتماعي و رسانه‌اي استان همدان، با تأكيد بر اهميت وحدت مسلمانان در اصول، به عدالت در اعتقادات شيعيان اشاره كرد و گفت: عدالت اعتقادي همان اعتدال اجتماعي است كه مسلمان، چه شيعه و چه سني بايد در گفتار و رفتار از خود بروز دهد.
وي با تشريح جايگاه جبر و تفويض در مباحث اسلامي، گفت: مكتب شيعه بينابين را انتخاب كرد كه برخاسته از آيات قرآن و روايات معصومين است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان مقاطع مختلف تاريخ اسلام و تقابل هميشگي اعتداليون با افراط و تفريط، به زمان حضرت علي(ع) و اوج‌گيري خوارج اشاره كرد و گفت: آن انديشه انحرافي ادامه يافت و امروز جهان اسلام گرفتار همان افكار است كه با تفاوت‌هاي زماني همان كارها را مي‌كنند.
هاشمي رفسنجاني با برشمردن آيات و روايات فراواني كه بر رعايت اعتدال تأكيد دارند، گفت: در مقعطي كه بعضي از مسلمانان گوشه‌‌نشين مي‌شدند و رهبانيت برمي‌گزيدند، پيامبر اسلام و امام علي(ع) نهيب بيداري مي‌زدند و "رجال الحق" را عنواني جعلي براي مسلمانان مي‌خواندند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري، به فرهنگ اشاره كرد و گفت: صداقت گفتاري و رفتاري، احترام به مردم و خواسته‌هاي آنان و پرهيز از دروغ، تهمت و توهين اصل فرهنگ است و زيبنده نظام اسلامي نيست كه در سال فرهنگ، شاهد افزايش گفتار و رفتار غيراخلاقي در جامعه و به ويژه رسانه‌ها باشيم.
وي آزادي را از مصاديق بارز فرهنگ اسلامي خواند و گفت: بايد به حرف‌هاي ديگران گوش كنيم و بهترين‌ها را انتخاب كنيم و اگر با تهديد و تحديد مانع حرف ديگران شويم، خلاف صراحت قرآني در "فبشر عبادي الذين يستمعون القول يتبعون احسنه" است.
هاشمي رفسنجاني افزايش افراط را براي مسلمانان احساس خطر خواند و گفت: امروزه شاهديم كه داعش با ادعاي اسلامي كارهايي مي‌كنند كه جنايت و وحشي‌گري است.
وي افزود: تروريست‌هاي مدعي مسلماني، اسلام را در دنيا بدنام كردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تقبيح برخوردهاي دوگانه قدرت‌‌هاي جهاني با گروه‌هاي اسلامي، گفت: مجاهدين فلسطيني را كه براي دفاع از خود در سرزمين‌هاي اشغالي جنگ مي‌كنند، تروريست مي‌خوانند و طالبان را زير پر و بال مي‌گيرند و به داعش كمك‌هاي تسليحاتي مي‌كنند و منافقان تروريسم را در مجالس خود مورد ياري قرار مي‌دهند.
هاشمي رفسنجاني افزايش گروه‌هاي افراطي در جوامع اسلامي را مصداق انحراف در فهم مفاهيم اسلامي خواند و گفت: دنياي اسلام دچار انحراف جدي شده كه براي مسلمانان خطرناك است.
وي بوكوحرام را نمونه بارز انحراف از افكار اسلامي خواند كه در آفريقا رشد كرد و گفت: با همه دستاورهاي بشريت مخالفت مي‌كنند و مي‌گويند هر چه از غرب مي‌آيد، حرام است و براساس افكار خود، آدم مي‌كشند و دختران را به جرم تحصيل مي‌ربايند و زنداني مي‌كنند.
هاشمي رفسنجاني با ابراز نگراني از اوضاع مسلمانان در يمن، عراق، سوريه، افغانستان، ليبي و پاكستان، گفت: مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند كه كشتن همديگر را ثواب مي‌دانند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با محكوميت اقدامات ضدبشري داعش در عراق گفت:جاي تعجب است كه يك گروه تروريستي بخش‌هايي از يك كشور را اشغال مي‌كند و مناطق مهم نفتي را در اختيار مي‌گيرد.
وي با خطرناك خواندن انديشه‌هاي داعش و لزوم حمايت از مردم مظلوم عراق، گفت: خداوند عتبات عاليات را از شرّ اين افراطيون حفظ نمايد كه خطرناك‌ترين پديده‌هاي ديني در عصر حاضر هستند.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خويش، جوانان دانشجو را مصداق بارز فرهيختگان امروز و مسئولان آينده كشور دانست و با توصيه آنها به رعايت اعتدال و انصاف در سخنراني‌ها و موضع‌گيري‌ها، گفت: در انتخابات سال 92 ديديم كه مردم ايران علي‌رغم تبليغات يك سويه و ابزار و تريبون‌هاي جريان‌هاي ديگر، به اعتدال روي آوردند و اين نشان از وجود اعتدال در ذات ايراني‌ها و فرهنگ اسلامي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگرچه بعضي‌ها سعي مي‌كنند هر روز با انفجار بمب‌هاي خبري، امنيت جامعه را مخدوش نمايند، اما مردم ايران هم به راهي كه انتخاب كردند، امين هستند و هم امنيت خود را با هياهوهاي رسانه‌اي عوض نمي‌كنند.
وي افزود: جوانان دانشگاهي افراطي‌گري نمي‌كنند و با منطق حرف مي‌زنند و اگر كساني نمي‌پسندند، بايد راه و روش خود را تغيير دهند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به حضور زنان به عنوان نيمي از افراد جامعه در مقاطع مختلف تحصيلي، گفت: زنان ايراني در سايه انقلاب اسلامي به چنان مرتبه‌اي از شعور اجتماعي رسيده‌اند كه نمي‌توان استعدادهاي علمي، تحقيقاتي و مديريتي آنان را نديده گرفت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود شاهراه اطلاع‌رساني در كشور را براي افزايش آگاهي مردم مؤثر خواند و گفت: ديگر نمي‌توان مردم را در بي‌خبري نگه داشت و افكار باندي و جناحي را به اسم همه حقيقت به جامعه القا كرد.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خويش با يادآوري نقش مردم استان همدان در دوران سازندگي، دفاع مقدس و سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، به خاطرات و سخنراني سال 1337 خويش در مدرسه زنگنه همدان اشاره كرد و گفت: در آن جمع كه براي مراسم تاسوعا و عاشورا بود، خطاب به دربار هشدار دادم كه از سرنوشت حكومت سلطنتي در عراق عبرت بگيرند.
وي افزود: از آنجايي كه طلبه‌ها ضد دربار محسوب مي‌شدند، تحركات و فعاليت‌هاي آنان در آن دوران زير ذره‌بين رژيم شاه قرار داشت و به همين خاطر بازداشت شدم و با وساطت بزرگان همدان آزاد شدم، اما مرا به تهران برگرداندند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سوابق فرهنگي و تمدني همدان، گفت: مردم آن استان كه سابقه‌اي درخشان در تاريخ ايران داشتند، در تاريخ معاصر نيز خوش درخشيدند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به مفاخر فرهنگي، ديني و علمي استان همدان خاطرنشان كرد: اين استان مهد پرورش دانشمنداني همچون جمال‌الدين اسدآبادي، ابن سينا و صدها عالم و دانشمند ديگر است.
در ابتداي اين ديدار آقايان ساداتيان، رادمنش، رئيسي، الهي، سليماني، زارع و خانم‌ها عباسي و نوبخت به ارائه مسائل و مشكلات حوزه فعاليت خويش و بيان ديدگاه‌ها در مسائل سياسي، فرهنگي و اجتماعي پرداختند و آقاي علي سليماني شعري درباره ظهور امام زمان(عج) و اوضاع جامعه قرائت كرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |