جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 5695 15:44 1393/07/09
آيت‌الله لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي: قوه قضاييه علاقه‌اي به مسدودسازي شبکه‌هاي اجتماعي ندارد

آيت‌الله لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي: قوه قضاييه علاقه‌اي به مسدودسازي شبکه‌هاي اجتماعي ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آيت‌الله لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي: قوه قضاييه علاقه‌اي به مسدودسازي شبکه‌هاي اجتماعي ندارد

آيت‌الله لاريجاني در نشست مسئولان عالي قضايي: قوه قضاييه علاقه‌اي به مسدودسازي شبکه‌هاي اجتماعي ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جناح‌هاي سياسي کشور ممکن است با يکديگر اختلاف‌نظر و سليقه داشته باشند اما بر سر مصالح کشور معامله نمي‌کنند/مواضع منطقي و عزتمندانه رئيس جمهوري در همه پيکره دولت پيگيري و متجلي شود.

رئيس قوه قضاييه از مواضع رئيس جمهوري در سفر اخير به نيويورک و حضور در مجمع عمومي سازمان ملل‌ متحد قدرداني کرد و اين مواضع را "منطقي، معقول و عزتمندانه" ارزيابي کرد.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي گفت: همان طور که از رئيس جمهوري محترم انتظار مي‌رفت، ايشان در مجمع عمومي سازمان ملل و مصاحبه‌هاي خود توانستند از عزت ملت ايران دفاع کنند، تحريم‌هاي ظالمانه را تشريح کردند، موارد نقض حقوق بشر مدعيان حقوق بشر را به رخ کشيدند و صداي مظلومان جهان از جمله ملت فلسطين را به گوش جهانيان رساندند.
رئيس دستگاه قضا اظهار اميدواري کرد که مذاکره کنندگان هسته‌اي نيز همين مسير را طي کنند، مرزهاي عزت ملت ايران را پاس بدارند و صلابت اين مردم را به رخ جهانيان بکشانند.
آيت الله آملي لاريجاني سپس نکته‌اي را به ديپلمات‌هاي حاضر در مذاکرات هسته‌اي گوشزد کرد و خطاب به آنان تذکر داد: نبايد در گفتگوها به طرف مقابل آدرس غلط داده شود و قرار نيست که مذاکرات هسته‌اي با تحريم‌ها و موضوعات سياسي داخلي پيوند بخورد.
رئيس قوه قضاييه تصريح کرد: درست است که تحريم‌ها به کشور فشار وارد مي‌کند و کسي منکر آن نيست؛ اما اين فشارها نمي‌تواند صلابت و عزت مردم ايران را خدشه‌دار کند.
آيت الله آملي لاريجاني با تأکيد بر اينکه مذاکرات هسته‌اي ارتباطي با مسائل سياسي داخلي کشور ندارد، اظهار کرد: جناح‌هاي سياسي کشور ممکن است با يکديگر اختلاف‌نظر و سليقه داشته باشند اما بر سر مصالح کشور معامله نمي‌کنند.
رئيس دستگاه قضا يادآورشد: کشور تحت نظارت رهبري و سياست‌هايي که ايشان ترسيم کرده‌اند، پيش مي‌رود و همه بايد در چارچوب سياست هاي ترسيم شده عمل کنند.
آيت الله آملي لاريجاني اظهار اميدواري کرد: مواضع منطقي و عزتمندانه رئيس جمهوري در همه پيکره دولت پيگيري و متجلي شود.
رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري ازسخنانش، مواضعي را که نخست وزير انگليس در مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره کشورمان بيان کرد، "موهن" توصيف کرد و گفت: مايه تأسف است که نخست وزير انگليس از ديدار با رئيس جمهوري کشورمان سوءاستفاده مي‌کند و چند ساعت بعد با الفاظ موهن درباره جمهوري اسلامي ايران سخن مي‌گويد و با تکرار سخنان واهي و کذب، ايران را متهم به نقض حقوق بشر مي‌کند.
آيت الله آملي لاريجاني با يادآوري "کارنامه سياه" انگليس در تضييع حقوق ملت‌ها افزود: انگليس با آن سابقه استعماري ننگين چنان در ساير کشورها منفور است که بعيد به نظر مي‌رسد هيچ کشوري در دنيا تا اين اندازه مورد نفرت جهانيان باشد؛ چنين دولتي چه حقي دارد درباره رعايت حقوق بشر در کشوري ديگر ادعايي داشته باشد؟
رئيس دستگاه قضا اظهار کرد: دخالت‌هاي پنهان و پيداي انگليس و سابقه استعماري اين کشور در هندوستان، خاورميانه از جمله ايران و ساير نقاط دنيا، چنان نفرتي ايجاد کرده است که تا قرن‌ها فراموش نمي‌شود.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه انگليس از همه توانايي‌هايش از جمله ايجاد کارخانه "فرقه‌سازي" براي استعمار ملت‌ها در طي قرون گذشته استفاده کرده است اظهار کرد: امروز هم کشورهايي که بويي از حقوق بشر نبرده‌اند از حمايت انگليس برخوردارند و اين دو گانگي در رفتار به اندازه‌اي آشکار است که هيچ کسي در دنيا نمي‌پذيرد که چنين کشوري مدافع حقوق بشر باشد.
رئيس قوه قضاييه با ابراز تأسف مجدد از سخنان نخست وزير انگليس، اين مواضع را نشان دهنده صحت توصيه‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر اينکه اين کشورها در هر حال آماده ضربه زدن هستند و در هيچ کاري نبايد به آنها اعتماد کرد، دانست وگفت: البته رئيس جمهوري درباره دليل پذيرفتن اين ملاقات توضيح دادند و بيان کردند که هدف ابراز حسن نيت ملت و دولت ايران به جهانيان بود.
دغدغه دلسوزان کشور و نظام درباره نحوه به‌کارگيري فن‌آوري‌هاي ارتباطي از جمله شبکه‌هاي اجتماعي موضوع ديگري بود که در سخنان امروز آيت الله آملي لاريجاني مورد توجه قرار گرفت.
رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه امکان استفاده درست از هر ابزاري وجود دارد، افزود از منظر ديني، نفس استفاده از اين ابزارهاي ارتباطي اشکالي ندارد؛ همچنين نظام و به تبع آن قوه قضاييه با به کارگيري آنها مخالفتي ندارد اما بايد آگاه بود که امکان سوءاستفاده از چنين ابزارهايي وجود دارد.
رئيس قوه قضاييه با اعلام اينکه اکنون نشانه‌هاي روشني از سوءاستفاده از فناوري‌هاي ارتباطي به چشم مي‌خورد اظهار کرد: همه مي‌دانند اگر چند ميليون کاربر در يک شبکه اجتماعي فعال باشند و از يک نرم‌افزار خاص و نيز بانک‌هاي اطلاعاتي خاص استفاده کنند که در اختيار کشورهاي ديگر خصوصاً کشورهاي معاند قرار دارد، مخاطرات امنيتي زيادي وجود خواهد داشت.
آيت الله آملي لاريجاني در تشريح اين مخاطرات گفت: اطلاعات شخصي کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي در قالب (ارسال و دريافت) به بيرون از کشور مي‌رود و بر مي‌گردد که در اين رفت و برگشت امکان رصد اطلاعات و جاسوسي وجود دارد. اين وضع درست مانند گردش اطلاعات در فضاي اينترنت است که به تصريح کارشناسان، موتورهاي جستجو در آن، به عنوان ابزارهاي جاسوسي مورد استفاده غرب بويژه دولت آمريکا قرار مي‌گيرد.
رئيس دستگاه قضا با تأکيد بر اينکه انتظار قوه قضاييه از دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط، آن است که جلوي سوءاستفاده از اطلاعات مردم و نقض حريم شخصي آنان گرفته شود، افزود: دستگاه قضا به لحاظ وظيفه ذاتي خود بايد با جرايم برخورد کند و جرم سايبري نيز يک نوع از جرايم است و فرقي نمي‌کند که وقوع جرم مانند توهين آشکار يا استهزاء در فضاي واقعي(زماني - مکاني) يا در فضاي مجازي صورت بگيرد؛ در هر صورت قوه قضاييه موظف به برخورد است.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه اين روزها مطالب مجرمانه به طور وسيع در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي شود تأکيد کرد: نبايد در اين شبکه‌ها به بزرگان کشور از جمله بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران توهين شود. علاوه بر اينکه به هر کس توهين شود، جرم واقع شده است و سخن دستگاه قضا اين است که اجازه شکسته شدن حريم خصوصي اشخاص داده نشود، در غير اين صورت قوه قضاييه موظف به برخورد است.
آيت الله آملي لاريجاني با تاکيد بر اينکه "قوه قضاييه هيچ علاقه‌اي به مسدود سازي شبکه‌هاي اجتماعي ندارد" گفت: توصيه مشفقانه دستگاه قضا اين است که دستگاههاي اجرايي مرتبط به پالايش اين فضا کمک کند تا همه کساني که مي خواهند از فناوري‌هاي ارتباطي به طور صحيح استفاده کنند، امکان فعاليت در فضاي سالم را داشته باشند.
رئيس دستگاه قضا افزود: همان طور که دغدغه دسترسي به اينترنت براي اهالي يک روستا که ممکن است حتي با کمبود آب آشاميدني روبرو باشند، وجود دارد، بايد دغدغه دسترسي به فضايي سالم و پاک مجازي نيز وجود داشته باشد. سخن قوه قضاييه اين است که حتي اگر نمي توان به طور کامل اين شبکه ها را پالايش کرد، حداقل عوارض ناصحيح آن تقليل پيدا کند، نه اينکه اين فضا به حال خود رها شود.
آيت الله آملي لاريجاني تأکيد کرد: دغدغه قوه قضاييه به هيچ وجه مسدود سازي يا محدود سازي يک شبکه اجتماعي يا نرم افزار نيست، مگر اينکه مجبور شود براي جلوگيري از فضاي پرآشوب و آلوده چنين اقدامي صورت گيرد که اميدواريم با تلاش دست اندرکاران به اين نقطه منتهي نشود.
رئيس قوه قضاييه در ابتداي جلسه امروز مسئولان عالي قضايي با تسليت سالروز شهادت پنجمين امام شيعيان، حضرت امام محمدباقر(ع) گفت: اميدواريم خداوند هر روز بيش از پيش قلوب ما را به انوار محبت و معرفت اهل بيت(عليهم السلام) منور بفرمايد.
پايان بخش سخنان آيت الله آملي لاريجاني نيز توصيه هايي براي بهره گيري از فيوضات دهه نخست ماه ذي‌الحجه بود. رئيس قوه قضاييه با يادآوري اينکه مقصود از "ايام معلومات" در آيه "واذکرو الله في ايام المعلومات"، حسب تفاسير دهه ذي‌الحجه است، گفت: اين عبارت نشان دهنده يک وضع خاص است و گرنه ذکر خداوند در هر حال حَسَن و ممدوح است همان طور که در آيه شريفه ديگري آمده است "وذکروا الله کثيراً لعلکم تفلحون".
آيت الله آملي لاريجاني افزود: در روايتي از پيامبر اکرم(ص) وارد شده "ما مِنْ أَيامٍ العَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلى اللَّهِ مِنْ الأَيَّامِ العشر" هيچ ايامي عمل صالح محبوب تر از عمل در اين دهه، يعني دهه ذي الحجه نيست. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سبيل الله براي اصحاب عجيب بود. پرسيدند يا رسول الله حتي جهاد در راه خداوند؟ که پيامبر (ص) مي‌فرمايند حتي جهاد در راه خدا مگر فقط يک مورد؛ "إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ، وَمَالِهِ فَلَمْ يَرجِعْ " مگر آنکه انساني با مال و جانش خروج در سبيل الله پيدا کند و برنگردد يعني هر چه را داشت، تقديم دوست کرده باشد.
رئيس قوه قضاييه با ياد آوري اينکه هر شب از اين دهه يک نماز مستحبي بين نماز مغرب و عشا دارد که در آن بعد از حمد و سوره آيه شريفه "و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشر فتم ميقات ربه اربعين ليله" قرائت مي‌شود، اظهار کرد: حق متعال موعدي سي روزه با موسي کليم الله داشت و بعد ده روز به آن اضافه کرد و چهل روز ميقات خداوند تمام شد. تعبير "فتم ميقات ربه اربعين ليله" تا حدي نشان مي دهد که مقصود چه وعده اي بود. روايتي از پيامبر(ص) که در اين باره نقل شده خيلي عجيب است. در اين روايت مي‌فرمايد: حضرت موسي (س) از شدت شوق لقاء پروردگارش چهل شبانه روز نه چيزي خورد و نه چيزي نوشيد و نه خوابيد "ما اکل و ما شرب و ما نام في ذهابه و مجيئه اربعين يوماً شوقاً الي لقا الله".
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه اگر انسان با حق متعال رفيق شد، انس گرفت و از او کمک خواست، حق متعال بنده خودش را پله پله بالا مي‌کشد، گفت: انس با حق تعالي حالتي است که ما در دعاهايمان بايد دنبالش باشيم. انسان‌هاي بزرگ وقتي حالاتشان را نقل مي‌کنند طوري است که وقتي محبت خداوند مطرح مي‌شود همه چيز را فراموش مي‌کنند و محبت او را بر محبت هر چيز ديگري ترجيح مي‌دهند.
رئيس دستگاه قضا اظهار کرد: دعا براي انس گرفتن است و در بعضي روايات است که دعا خواندن گاهي بر تلاوت قرآن مرجح است چون انس انسان را بيشتر مي‌کند. تلاوت قرآن جهاتي و آثاري دارد و دعا جهت ديگري دارد؛ انسي که با دعا پيدا مي شود شايد در تلاوت برخي آيات پيدا نشود.
آيت الله آملي لاريجاني با توصيه به اينکه " نبايد فرصت ها را از دست بدهيم" اظهار کرد: اگر انسان سوال و درخواست حقيقي از حق متعال بکند و اگر رجوع حقيقي به او داشته باشد هيچ گاه سوالش رد نمي‌شود زيرا او به تعبير ائمه اطهار "ااکرم من اعتذر اليه المسيئون" است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |