جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4975 15:01 1393/06/05
آيا صهيونيست ها به آتش بس پايبند خواهند بود؟

آيا صهيونيست ها به آتش بس پايبند خواهند بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آيا صهيونيست ها به آتش بس پايبند خواهند بود؟

آيا صهيونيست ها به آتش بس پايبند خواهند بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آتش بس غزه گرچه تزلزل رژيم صهيونيستي در برابر توانمندي هاي مقاومت و تحولات منطقه اي و بين المللي را مي نماياند اما پايداري آتي آن بايسته هايي را مي طلبد.



سومين پيروزي پياپي مقاومت در باريکه ي غزه پس از 51 روز يورش همه جانبه رژيم صهيونيستي از زمين، هوا و دريا به اين باريکه، با توافق بر سر آتش بسي بلندمدت رقم خورد.

به نوشته چهارم شهريور تارنماي خبري "اليوم السابع" مصر، وزارت امور خارجه اين کشور طي بيانيه اي تاکيد کرد "براي حفاظت از جان بي گناهان و پايان دادن به خونريزي ها، 2 طرف فلسطيني و اسراييلي بر پايه طرح پيشنهادي مصر در سال 2014 ميلادي (1393 خورشيدي) و توافق صورت گرفته در قاهره در سال 2012 ميلادي (1391 خورشيدي) آتش بس را پذيرفتند".
همزمان تارنماي "فلسطين اليوم" جزييات اين آتش بس را منتشر کرد: افزون بر توقف فوري تبادل آتش ميان 2 طرف، بازگشايي فوري گذرگاه ها بر پايه توافق هاي امضا شده ميان سازمان آزادي بخش فلسطين و اسراييل (پايان محاصره غزه) و آغاز عمليات بازسازي غزه مورد توافق قرار گرفت.
توسعه فوري منطقه صيد دريايي از سه به 6 و سپس 12 مايل (نزديک به 20 کيلومتر) و کاهش منطقه امنيتي مرزي از 500 به 300 و سپس 100 متر از ديگر بندهاي آتش بس است.
همچنين طي يک ماه آينده براي حل مسائل باقي مانده مانند راه اندازي بندر و فرودگاه نوار غزه، آزادي بازداشت شدگان فلسطيني و تبادل اجساد ميان 2 طرف، گفت و گوهايي ميان گروه هاي مذاکره کننده يا رييس تشکيلات خودگردان فلسطين و طرف صهيونيستي صورت خواهد گرفت.
** دلايل پيروزي مقاومت در جنگ سوم غزه
گروه هاي مقاومت در حالي سومين دور جنگ غزه را به سود خود به پايان رساندند که عوامل گوناگوني در دستيابي به اين امر تاثير داشته اند:
- همبستگي گروه هاي گوناگون مقاومت در نبرد با صهيونيست ها
- همسويي فعالان عرصه ميداني و درگيري هاي نظامي با مذاکره کنندگان سياسي فلسطين براي پيگيري خواسته هاي مشترک
- دستيابي مقاومت به فناوري هاي نوين تسليحاتي، اطلاعاتي و لجستيکي
- بکارگيري شيوه هاي تازه اي از نبردهاي غيرمنظم و چريکي
- شکار جنگنده ها و پهپادهاي صهيونيستي در آسمان غزه
- ناکارآمدي گنبد به اصطلاح "آهنين" در تامين امنيت شهرها و حتي مراکز حساس صهيونيست ها
- فشار افکار عمومي جهان درباره ابعاد جنايات صهيونيست ها در غزه و تظاهرات هر روزه حتي در آمريکا و اروپا
- محدوديت هاي مالي ادامه جنگ در چرخه اقتصادي رژيم صهيونيستي به صورت مستقيم (ناشي از هزينه هاي نبرد) و غيرمستقيم (به دليل قطع جريان هاي گردشگري و تجارت از فرودگاه "بن گوريون" و تحريم کالاها و شرکت هاي صهيونيستي در حتي کشورهاي غربي)
- برآشفتگي مهاجران ساکن شهرک هاي صهيونيستي از ناامني هاي ناشي از موشک باران گروه هاي مقاومت

- انتقاد گروه هاي سياسي، احزاب، ساکنان سرزمين اشغالي، فرماندهان فعلي و نظاميان پيشين درباره ادامه بي ثمر جنگ
- تحولات منطقه اي مانند ترس افکني درباره احتمال يورش داعش به سرزمين اشغالي (نوشته هاي چهارم شهريورماه تارنماي صهيونيستي "عاروتض شوع") که با توجه به اهداف غرب در پديد آوردن اين گروه و پيشينه آن، به نظر مي رسد فقط براي توجيه اقدام صهيونيست ها در پذيرش آتش بس مطرح شده است.
- سرنگوني پهپاد جاسوسي رژيم صهيونيستي به دست نيروي نظامي يکي از قدرتمندترين بازيگران منطقه يعني جمهوري اسلامي ايران.
- احتمال تشکيل همگرايي هاي تازه منطقه اي به دنبال تاکيد غرب و برخي کشورهاي منطقه (مخالفان پيشين نظام سوريه) بر لزوم همکاري با اين کشور براي مبارزه با گروه هاي تندرو
- تاکيد سوريه بر لزوم پياده سازي قطعنامه 2170 که نابودي گروه هاي تکفيري داعش و النصره را در گرو قطع کمک هاي مالي و تسليحاتي مي کند که در اين زمينه، رژيم صهيونيستي نيز زير سوال خواهد رفت.
و ... .
** آينده و موضوع هاي باقي مانده
رژيم صهيونيستي طي سال هاي گذشته بارها پايبند نبودن خود به توافق ها و تعهدهاي بين المللي و منطقه اي را ثابت کرده است.
پس از شکست هاي اين رژيم در جنگ هاي 22روزه (1387) و هشت روزه (1391)، باز هم بهانه اي مبهم درباره دست داشتن جنبش "حرکت مقاومت اسلامي فلسطين" (حماس) در کشته شدن سه نوجوان شهرک نشين، دليلي شد بر لشکرکشي 51 روزه به باريکه غزه.
صهيونيست ها با اين اقدام خود توافق 1391 قاهره را زير پا گذاشتند و طي هفته هاي گذشته نيز چندين دور آتش بس هاي موقت را شکستند.
اينک آتش بس مورد توافق، درازمدت توصيف مي شود.
با اين همه، در اين آتش بس هيچ ضمانت اجرايي ديده نمي شود. روشن نيست آيا صهيونيست ها مشابه بارهاي پيشين باز هم آتش بس را خواهند شکست و به منازل رهبران مقاومت و مردمي که دوباره به شهرهاي غزه بازگشته اند، حمله مي کنند يا خير.
همچنين قرار است گفت و گوها درباره موضوع هاي مهمي مانند راه اندازي بندر و فرودگاه نوار غزه، آزادي بازداشت شدگان فلسطيني و تبادل اجساد طي ماه آينده ادامه يابد.
مبهم ماندن موضوع مهمي مانند آزادي اسراي فلسطيني يادآور پيمان شکني اين رژيم در گفت و گوهاي سازش و به بن بست کشاندن آن در اوايل سال جاري است. اين رژيم طي ماه هاي گذشته بسياري از اسراي آزاد شده در توافق با تشکيلات خودگردان را نيز دوباره دستگير کرد. جداسازي اين 2 بحث نيز ضروري است.

همچنين در موضوع توسعه منطقه صيد دريايي و کاهش منطقه حايل گرچه مراحلي تعيين شده اما زماني براي آن در نظر گرفته نشده است.
در اين ميان، کشته شدن بيش از 2130 فلسطيني امري است که طرف صهيونيستي بايد به آن پاسخ دهد.
به نوشته چهارم شهريورماه تارنماي فلسطين اليوم، سازمان حقوق بشري "ديدبان حقوق بشر اروپا- مديترانه" مستقر در ژنو، طي بيانيه اي اعلام کرد گروه جست و جوي اين سازمان تاکنون زخمي شدن سه هزار کودک بر اثر حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را ثبت کرده که يک هزار نفر از آنان دچار معلوليت هاي هميشگي شده اند.
به نوشته اين تارنما و بر پايه اعلام وزارت بهداشت فلسطين، تاکنون 2135 غيرنظامي در فلسطين به شهادت رسيده اند که 578تن از اين شهدا کودک، 261 نفر زن و 102 نفر سالمند بوده اند.
وزارت بهداشت فلسطين شمار زخمي ها را نيز 11 هزار و 100 نفر اعلام کرد و افزود: 3189 نفر از اين زخمي شدگان کودک، 1994 نفر زن و 388 نفر سالمند هستند.
اين سازمان فعال در حوزه حقوق بشر، محاکمه مقام هاي رژيم صهيونيستي به دليل تجاوز به حقوق غيرنظاميان و شهروندان عادي در فلسطين را خواستار شد و اقدام هاي اين رژيم را جنايت بشري دانست.
به نظر مي رسد بازخواست غرامت خون اين بي گناهان بايد به عنوان يکي از بندهاي گفت و گوهاي آتي مطرح شود تا اشغالگران صهيونيستي هر زمان با اندک بهانه اي نتوانند اجازه کشتار دستجمعي فلسطينيان را صادر کنند.
رسيدگي به جرايم جنگي اين رژيم طي 51 روز گذشته و استفاده از ابزارهاي کشتار جمعي و سلاح هاي ممنوع از ديگر مواردي است که به پيگيري محاکم و مجامع بين المللي نياز دارد.
از اين رو است که "مکارم ويبي سونو" که از دهم شهريور فعاليت خود را به عنوان نماينده ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در مناطق اشغالي و بيت المقدس شرقي آغاز خواهد کرد، چهارم شهريورماه در بيانيه اي تاکيد کرد "با توجه به افزايش خشونت ها در نوار غزه و گسترش ناآرامي ها در کرانه هاي باختري، ارتباط رو در رو با قربانيان و شاهدان خشونت هاي تازه در منطقه و شنيدن سخنان و نظرهاي آنان براي او اهميتي کليدي دارد".
قرار است "ويليام شاباس" از کانادا، "دودو دين" از سنگال و "مري مک گاون ديويس" از آمريکا، به عنوان اعضاي هيات سه نفره شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد، جنايات جنگي در مناطق اشغالي فلسطين طي جنگ تازه غزه را بررسي کنند.
روشن شدن ابعاد جنايات ضد بشري در غزه از يک سو مي تواند مظلوميت فلسطين و وحشي گري رژيم صهيونيستي را بيش از پيش ثابت کند.
اما از سوي ديگر، اين نگراني وجود دارد آيا نهادهاي بين المللي خواهند توانست از فشار صهيونيست ها و همپيمانان غربي آن بگريزند و احکامي شايسته براي جنايات اين رژيم صادر کنند.

همچنين واداشتن اين رژيم به گردن نهادن به حکم هاي صادر شده و پرهيز از آغاز تجاوزي تازه به بهانه هاي واهي، امري است که دستيابي به آن بر پايه تجربه هاي پيشين دور از ذهن به نظر مي رسد.
خوي استکباري اين رژيم، آن را در آينده اي نه چندان دور باز هم به سوي جنگ افروزي سوق خواهد داد؛ در چنين شرايطي است که تداوم جريان مقاومت در منطقه ضروري مي نمايد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |