پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14912 14:31 1394/05/27
آموزش الکترونیکی استاندارد از طریق گوشی‌های هوشمند

آموزش الکترونیکی استاندارد از طریق گوشی‌های هوشمند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آموزش الکترونیکی استاندارد از طریق گوشی‌های هوشمند

آموزش الکترونیکی استاندارد از طریق گوشی‌های هوشمند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازار:

در راستاي راه‌اندازي «سامانه جامع استانداردسازی و اجرای محتواهای الکترونیکی»، اكنون قابليت‌هاي جديدی به اين سامانه افزوده شده است.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، در راستاي راه‌اندازي «سامانه جامع استانداردسازی و اجرای محتواهای الکترونیکی» بر اساس تفاهمنامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و شرکت انگاره ‌نگار در چند ماه گذشته، اكنون دو قابليت «امکان استانداردسازی خودکار محتواهای قابل استفاده بر روی تبلت و یا گوشی‌های هوشمند» و هچنين "اضافه نمودن قابلیت مخزن یا انباره برای ذخیره سازی و انتقال سوابق آموزشی فراگیران" به اين پروژه اضافه شده است.

فرهاد جواهردشتی، مدیرعامل این شرکت، افزودن امکان استانداردسازی خودکار محتواهای قابل استفاده بر روی تبلت و یا گوشیهای هوشمند جهت برگزاری دوره‏های “Mobile Learning” بینیاز از بارگذاری برنامههای کاربردی خاص، ایدهآل برای دانشگاهها و کلان سازمانهای فعال در حوزه آموزش/فراگیری الکترونیکی با گستره کشوری را اولين قابليت افزوده‌شده، برشمرد.

وي ضمن توضیح دراین‌باره، اظهار داشت: این دستاورد کاملاً جنبه منحصربه‌فرد دارد؛ چرا که تاکنون تطبیق کامل با استاندارد جهانی «اسکرم» میسر نبوده است.

وي ادامه داد: حتی دست‌اندرکاران اصلی اسکرم يعني سازمان ADL (وابسته به وزارت دفاع آمریکا و متولی مفاهیم و دستورالعمل‌های اسکرم) و شرکت Rustisi Software (به عنوان عرضه‌کننده انحصاری موتور اسکرم به بازار جهانی) – با اجرای پروژه‌هایی مانند “CMI-5” و “Tin Can API” تا به حال نتوانسته‌اند از ویژگی‌هایی چون روند جریان و دستورالعمل‌های تدریس (سکانسینگ) در محیط موبایل پشتیبانی کنند. این در حالی است که در این محصول ایرانی، افزون بر مورد یاد شده، حتی امکان استانداردسازی محتواهای محاوره ای (Interactive) نیز وجود دارد.

اضافه نمودن قابلیت ایجاد LRS (Learning Record Store) به سامانه مورد اشاره که در واقع نوعی مخزن یا انباره برای ذخیره‌سازی و انتقال سوابق آموزشی فراگیران به «سامانه‏های مدیریت آموزشی» (Learning Management System – “LMS”) و یا ابزارهای گزارش‌گیری مورد استناد و استفاده در مراکز آموزشی به حساب می‌آید، دومين قابليت ياد شده است.

به گفته جواهردشتی، LRS مبتنی بر اسکرم تاکنون صرفاً توسط یک شرکت در دنیا که خود موتور اسکرم را به بازار جهانی ارائه داده، عرضه شده است.

وي خاطر نشان ساخت که این شرکت مراحل دشوار اخذ تأییدیه بین‌المللی از سازمان مرجع و احراز صلاحیت در این زمینه را با موفقیت صد در صدی طی كرده و تأیید جمعی از خبرگان کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

بنا به اظهار وي، ویژگی‌های لحاظ شده در این سامانه آن را از آنچه که تاکنون در کشور محتواهای اسکرم سازی شده تلقی ‌شده، کاملاً متفاوت می‌سازد. مدل شماتیک ویژگی‌های تحت پوشش (موسوم به “Content Aggregation Model”) که توسط واحد تحقیق و توسعه این شرکت طراحی و ارائه شده، نمایانگر ابعاد این قضیه است.

این دستاورد ملی مطابق با جدیدترین اصلاحیه اسکرم مباحثی چون Meta Data، Organization، Resources و Sequencing را در برگرفته و به هر یک از آن مباحث در چندین لایه با زیرشاخه‌های جزئی‌تر می‌پردازد. انگاره نگار همچنین مدل درختی پویایی از یک محتوای استانداردسازی شده توسط این سامانه تهیه‌کرده که مشاهده و بررسی آن را از طريق پیوند زير به متخصصان و محققان پيشنهاد می‌كند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |