جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128890 17:50 1399/10/22
آموختنی های برگزیت

آموختنی های برگزیت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آموختنی های برگزیت

آموختنی های برگزیت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدرضا اکبری جور، پژوهشگر اقتصاد بین الملل

در یادداشت اول، بدانجا رسیدیم که اندیشمندان اروپا، برای پیشگیری از وقوع دوباره جنگ، ایده‌ای مطرح نمودند که اگر در دنیای آینده، روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی درهم تنیده شود و منافع آن نیز عادلانه تسهیم گردد محوریت این ایده نیزا یجاد آشتی پایدار بین فرانسه و آلمان در گام اول و نزدیکی مشترک به انگلستان بود تا از این طریق پتانسیل ایجاد جنگ را كاهش یابد.

از یک سو، آلمان و فرانسه، دست در دست هم گذاشتند و از سوی دیگر انگلستان در اوایل دهه‌ی 60 میلادی با همراهی دانمارک و برخی کشورهای اسکاندیناوی اقدام به تأسیس سازمانی به نام «اتحادیه‌ی تجارت آزاد اروپا»  نمود. لازم به ذکر است که انگلستان بنا به دلایل متعددی که برخی از آنان جنبه اقتصادی داشت، تمایلی به حضور در جامعه اقتصادی اروپا نشان نداد. از جمله این دلایل می توان به نگاهی که به ایالات متحده به عنوان متحد سنتی خود داشت، نقش جهانی که برای خود قایل بود و سطح بالای قیمت های محصولات صنعتی خود نسبت به سطح قیمت های بازار و ناسازگاری سیاست های حمایتی در بخش کشاورزی خود با سیاست های اعمالی در این بخش در جامعه اقتصادی اروپا نام برد.

اما در کمتر از پنج سال متوجه گردید که «اتحادیه تجارت آزاد اروپا» پویایی و بالندگی لازم در مقایسه با «جامعه اقتصادی اروپا» را ندارد. از اینرو در سال 1963 خواستار عضویت در این جامعه شد که با مخالفت رییس جمهور وقت فرانسه «ژنرال دوگل» روبه‌رو شد سپس در سال 1967 میلادی نیز مجدداً در خواست نمود  و درخواست رد گردید. در نهایت در سال 1973 به همراه دانمارک و ایرلند به عضویت جامعه اقتصادی اروپا درآمدند.

جامعه اقتصادی اروپا تا سال 1993 به حیات خود ادامه داد و نقش بسزایی در رونق اقتصادی اروپای غربی داشت و طبیعی است موفقیت این جامعه اقتصادی موجب استقبال تعداد بیشتری از کشورهای اروپایی از حضور در اتحادیه اروپا گردد.

 اتحادیه اروپا با 28 کشور با اهداف متعدد سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی تشکیل گردید. یکی از اهداف اقتصادی آن ایجاد یک واحد پولی مشترک بین کشورهای عضو با هدف رقابت با ارز مسلط در تجارت جهانی، دلار بود. در 7 فوریه 1992 در شهر ماستریخت هلند پیمان ماستریخت به امضاء رسید و مقرر شد این اتحادیه از ابتدای سال 1993 آغاز به کار نماید. بطور خلاصه تحت این پیمان، کنترل‌های مرزی بین کشورهای عضو برداشته و جز در موارد خاص کنترل های موردی جرایم و احیاناً مواد مخدر ، کالاها و جابجایی مردم آزادانه اتفاق می افتد. از اینرو مشاهده می شود که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا آزادی سفر مردم، جابجایی کالاها و ارایه خدمات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین شده است.

در اتحادیه اروپا انتقال تکنولوژی و امکان استفاده از فناوری های پیشرفته برای کلیه اعضاء آزاد و مجاز می‌باشد. عقد قراردادهای عمومی برای کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات بدون محدودیت برای ساکنان اتحادیه اروپا آزاد است و هر محصولی که در یک کشور تولید می‌شود می تواند بدون تعرفه و عوارض خاص به سایر اعضای اتحادیه فروخته شود. در این ساختار نظام مالیاتی استانداردی راه اندازی می شود و ارایه خدمات رشته های مختلف از جمله پزشکی، وکالت، گردشگری ، بانکداری و بیمه در همه کشورهای عضو امکان پذیر می باشد. با توجه به بزرگ شدن مقیاس بازار کالاها و خدمات، امکان کاهش هزینه های خدمات وجود داشته و از اینرو مشاهده می گردد در اتحادیه اروپا، هزینه بلیت هواپیما، مسافرت های زمینی و دریایی، خدمات اینترنت و هزینه های مخابراتی به طرز محسوسی کاهش یافته است.

در سال 2001، نام واحد پول اتحادیه اروپا یورو گردید و در 17 کشور منطقه یورو رایج شد.

لازم است توجه شود که اقدامات ذکر شده در بالا، با هدف رقابت پذیری بیشتر در بازار جهانی و از دست ندادن فضای کسب و کار به رقیب سخت کوش، کشور ژاپن بود لیکن باید ملاحظاتی در حفظ هویت مالی و سیاسی هر کشور عضو نیز درنظر گرفته می شد.

28 کشور عضو اتحادیه اروپا عبارتند از: اتریش ، بلژیک ، بلغارستان ، کرواسی ، قبرس ، جمهوری چک ، دانمارک ، استونی ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، مجارستان ، ایرلند ، ایتالیا ، لتونی ، لیتوانی ، لوکزامبورگ ، مالت ، هلند ، لهستان ، پرتغال ، رومانی ، اسلواکی ، اسلوونی ، اسپانیا ، سوئد و انگلستان. که مورد آخر، با رای گیری که در سال 2016 توسط دیوید کامرون به اجرا گذاشته شد مقرر گردید که  در سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک نماید. درباره خروج انگلستان به صورت اختصاصی صحبت خواهیم نمود.

برای اداره اتحادیه اروپا، سه نهاد قدرتمند پیش بینی شده بود 1) شورای اتحادیه اروپا که نماینده دولت های ملی است. 2) مجلس اتحادیه اروپا که توسط مردم انتخاب می‌شود. 3)کمیسیون اروپا که کارمندان اتحادیه اروپا است.

برای اداره این تشکلها، سالیانه مبلغ 120 میلیارد یورو از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.

براساس تقسیم کار، شورای اتحادیه اروپا وظیفه تعیین سیاست ها و صدور قوانین را بر عهده دارد. رهبری سیاسی یا ریاست این شورا اتحادیه اروپا بر عهده کشورهای عضو می باشد و هر شش ماه توسط یک عضو اتحادیه اداره می شود. این شورا وظیفه حفظ منافع ملی کشورهای عضو را در مقابل دو نهاد دیگر دارد.

از سوی دیگر پارلمان اروپا در مورد قوانین پیشنهادی شورا بحث و وظیفه تصویب آنان را بر عهده دار و  اعضای آن هر پنج سال یکبار انتخاب می شوند.

و نهایتاً کمیسیون اروپا وظیفه اجرای قوانین را برعهده بود. ژان کلود یونکر اهل کشور 500 هزارنفری لوکزامبورگ، ریاست این کمیسیون اروپا را تا نوامبر 2019 بر عهده داشت. وی پیش از این به عنوان یکی از معماران پیمان ماستریخت فعالیت های گسترده ای در پایه‌گذاری پول واحد اروپایی انجام داده بود.

بجز سه گانه یاد شده، دیوان دادگستری اروپا و بانک مرکزی اروپا نیز از دیگر نهاد های مدنی و اقتصادی اتحادیه اروپا می باشند. در خصوص بانک مرکزی اتحادیه اروپا باید گفت، که این بانک سیاست پولی اتحادیه را تعیین نموده و نرخ وام بانکی و ذخایر ارزی را مدیریت می کند و نرخ تورم هدفمند آن کمتر از 2٪ است.

یورو ارز مشترک منطقه اتحادیه اروپاست. این ارز، دومین ارز رایج در دنیا است که پس از دلار آمریکا قیمت دارد. این ارز، در سال 2002 میلادی براساس قدرت ارزهای، لیره ایتالیا، فرانک فرانسه، دویچ مارک آلمان قیمت گذاری و عرضه گردید. ارزش یورو در مقایسه با سایر ارزهای موجود در بازار به صورت روزانه قیمت گذاری و عرضه می گردد. یورو رقیب قدرتمندی برای دلار محسوب می گردد، گرچه هنوز قدرت لازم برای مقابله و جایگزینی بجای دلار را ندارد. لازم به ذکر است پول ملی کشور انگلستان، به دلیل امتناع این کشور، هیچگاه وارد محاسبات یورو نگردید و انگلستان، براساس ارز ملی خود به تجارت با سایر کشورها اقدام می نماید.

در قسمت سوم این یادداشت تلاش می کنیم دستاوردهای اتحادیه اروپا را زیر ذره بین برده و به این سوال پاسخ دهیم که آیا اتحادیه اروپا به اهداف خود دست یافته یا خیر.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |