پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5497 16:56 1393/07/04
آمريکا ميان شعارها و واقعيت ها

آمريکا ميان شعارها و واقعيت ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آمريکا ميان شعارها و واقعيت ها

آمريکا ميان شعارها و واقعيت ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


سخنراني رييس جمهوري آمريکا در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بخشي از مواضع اين کشور در قبال مسائل مهم جهاني مانند اوضاع اوکراين و گسترش تروريسم را نمايان کرد.
 "باراک اوباما" رييس جمهوري آمريکا، چهارشنبه دوم مهرماه در شصت و نهمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني کرد.
وي به ترتيب به تغييرهاي دنياي کنوني در عصر اطلاعات، بحران اوکراين (يا به گفته او تجاوز روسيه به اروپا)، گسترش بيماري ابولا در غرب آفريقا، گفت و گوهاي هسته اي با جمهوري اسلامي ايران، سياست نگاه به آسياي دور واشنگتن، مبارزه با تروريست ها در سوريه و عراق، موضوع فلسطين و وقايع شهر "فرگوسن" آمريکا پرداخت.
در حالي که هواپيماهاي آمريکايي 10 سال پس از حمله و اشغال افغانستان و عراق، اين بار به بهانه مبارزه با گروه تروريستي- تکفيري "داعش" از اواخر شهريورماه در خاک عراق و از اول مهرماه در سرزمين سوريه به انجام عمليات نظامي و حملات هوايي مشغولند، اوباما با اشاره به بحران اوکراين تاکيد کرد "تجاوز روسيه به اروپا يادآور روزهايي است که دولت هاي بزرگ، به منظور جاه طلبي هاي سرزميني کوچک ترها را زير پا مي گذاشتند".
وي همچنين بدون اشاره به اعتراف مقام هاي آمريکايي مانند وزير امورخارجه پيشين خود درباره پاگيري داعش به دست واشنگتن، کوشيد در قامت رهبر مبارزه با تروريسم يا آنچه "ائتلاف بين المللي عليه داعش" مي خوانند، ظاهر شود و تاکيد کرد "ما (آمريکا) آينده را خارج از کنترل خود نمي بينيم".
در اين ميان، برخي گفته هاي اوباما بيش از ديگران خودنمايي مي کند.
** مناسبات اوکراين- روسيه
رييس جمهوري آمريکا 2 پرسش کليدي را مطرح کرد که "آيا ملت هايي که امروز در اينجا گرد هم آمده اند قادرند هدف مربوط به شکلگيري سازمان ملل متحد را بازيابي کنند و آيا براي حذف سرطان افراط گرايي خشونت آميز گرد هم خواهيم آمد؟".
البته وي اندکي بعد با گفتن اينکه "سازمان ملل متحد براي اطمينان از اينکه هيچ کشوري نتواند همسايگان خود را زير سلطه بگيرد، تشکيل شد" به درگيري هاي يک سال گذشته روسيه و اوکراين پرداخت و کوشيد به پرسش نخست پاسخ دهد.
اين، در حالي است که در هنگامه درگيري هاي داخلي اوکراين، مقام هاي آمريکايي مانند سناتورها و وزير امورخارجه بارها در ميان معترضان به دولت پيشين حاضر شدند.

اوباما در شرايطي روسيه را به مداخله نظامي در امور همسايه خود متهم مي کند که خود از کيلومترها دورتر سربازان و جنگ افزارهايي را براي استقرار در برابر مسکو به شرق اروپا گسيل کرده و هنوز به اعتراض کشورهايي مانند پاکستان و افغانستان درباره نقض حاکميت سرزميني و کشتار غيرنظاميان به سبب حملات هوايي به خاک اين کشورها پاسخي نداده است.
وزير امورخارجه روسيه نيز چهارشنبه گفته هاي اوباما را "صلح طلبانه" ندانست و به نوشته خبرگزاري "ريانووستي" تاکيد کرد "آمريکا نبايد در بحران اوکراين دخالت کند زيرا اين مساله را بايد خود اوکرايني ها حل کنند".
** گفت و گوهاي هسته اي 1+5 و ايران
در حالي که اوباما در سخنراني پارسال در 11 بند گوناگون، 26 بار از کلمه "ايران" و "ايراني" استفاده کرده بود امسال فقط سه بار به اين واژه ها آن هم در يک بند اشاره داشت.
وي پارسال به موضوع شهداي ايراني بر اثر حملات شيميايي، پشتيباني ايران (و روسيه) از سوريه، يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، بدبيني تاريخي ايران- واشنگتن و موضوع هسته اي (تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي، تحريم ها، فتواي رهبر معظم انقلاب و...) پرداخته بود اما اين بار فقط از گفت و گوهاي هسته اي گفت.
برخلاف دوره پيشين که وي در بخش هاي همپيوند با ايران چهار بار از اصطلاح سلاح اتمي (nuclear weapon) بهره برد، امسال يک بار اين واژه را بر زبان راند؛ آن هم وقتي مي خواست بگويد: يافتن راه حلي ديپلماتيک براي موضوع هسته اي با ايران، بخشي از تعهد آمريکا براي جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي است.
** تروريسم و مبارزه با داعش
اوباما که پيش از برگزيده شدن به عنوان رييس جمهوري آمريکا مخالف سرسخت مداخله نظامي در افغانستان و عراق بود، طي سخنراني در نشست سازمان ملل متحد "سرطان افراط گرايي خشونت آميز که بسياري از بخش هاي جهان اسلام را ويران ساخته است"، را "دربردارنده چرخه اي از جنگ" دانست.
رييس جمهوري آمريکا که پارسال در قطر گفت و گوها با طالبان افغانستان (پشتيبان گروه القاعده) را صورت داده بود، دوباره از مبارزه با القاعده سخن گفت و در عين حال تاکيد کرد "آمريکا هيچگاه در جنگ با اسلام نبوده و نيست".
اوباما همچنين با اشاره به رويارويي واشنگتن با القاعده در افغانستان، کوشيد انتشار افراط گرايي به کشورهاي ديگر را به شرايط نابسامان آن مناطق پيوند دهد.
وي گفت: انديشه افراط گرايي به ديگر نقاط به ويژه خاورميانه و شمال آفريقا پراکنده شده است؛ جايي که جوانان بيکارند، آب و غذاي کم، فساد شايع و درگيري هاي فرقه اي افزايش يافته است.

البته از نخستين روزهاي ورود داعش به سوريه براي مبارزه با دولت مرکزي اين کشور، جوانان بسياري از اروپا و حتي آمريکا به اين گروه پيوسته و حتي وظيفه سر بريدن گروگان هاي غربي را بر عهده داشته اند.
رييس جمهوري آمريکا که پس از بي فرجام ماندن نقشه پارسال خود براي مداخله نظامي در سوريه به دليل موافقت دمشق با نابودي سلاح هاي شيميايي اش، اينک به بهانه مبارزه با داعش خاک اين کشور را شخم زده و تاسيسات زيربنايي مانند پالايشگاه هاي نفت و ساختمان ها را بمباران مي کند، دوباره بر تسليح گروه هاي مخالف دولت سوريه تاکيد کرد؛ غافل از اينکه همين راهبرد سه سال پيش در ليبي بي نتيجه ماند.
آن زمان آمريکا و هم پيمانان آن در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) به شبه نظاميان مخالف دولت سلاح هايي دادند که اينک مهمترين دليل تداوم ناآرامي ها و درگيري هاي گروه هاي گوناگون در اين کشور و نيز همسايگان آن مانند مالي و الجزاير است.
اوباما در حالي گفت "تنها راه حل پايدار براي پايان دادن به جنگ سوريه، انتقال سياسي فراگير در پاسخ به خواسته هاي مشروع تمام شهروندان سوري بدون در نظر گرفتن قوميت يا عقيده است". اين در حالي است که "بشار اسد" در خردادماه پس از برگزاري انتخابات رقابتي که در قانون اساسي تازه سوريه پيش بيني شده است، به رياست جمهوري اين کشور برگزيده شد.
اوباما اندکي بعد وادار به اعتراف شد که "آمريکا در داخل مرزهاي خود مشکلات زيادي دارد".
او گفت: در تابستان و در هنگامه بي ثباتي ها در خاورميانه و شرق اروپا جهان به شهر "کوچک" فرگوسن در ايالت ميسوري توجه کرد؛ جايي که يک مرد جوان کشته شد... بله، ما تنش هاي نژادي و قومي خود را داريم".
** فلسطين و رژيم صهيونيستي
گفت و گوهاي سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشکيلات خودگردان فلسطين اوايل امسال به دليل کارشکني صهيونيست ها در توقف شهرک سازي ها و نيز عهدشکني در آزادسازي اسراي فلسطيني شکست خورد و انتقادهاي آمريکا از مسوولان اين رژيم نيز نتيجه اي نداشت.
اندکي پس از توافق همه گروه هاي فلسطيني درباره تشکيل دولت وحدت ملي، جنگ 51 روزه عليه غزه به بهانه کشته شدن سه نوجوان صهيونيست آغاز شد که در آن بسياري از زنان و کودکان بيگناه در باريکه غزه به خاک و خون کشيده شدند.
با اين همه رييس جمهوري آمريکا چشم خود را بر اين فجايع بست و در سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد فقط بر "تشکيل 2 دولت در کنار هم که در صلح و امنيت زندگي کنند" تاکيد کرد.
** فرجام سخن
اوباما در شصت و نهمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بيش از هر امر ديگر به دنبال توجيه سياست ها و رفتارهاي دوگانه آمريکا در گوشه و کنار جهان بود.

وي کوشيد براي آنچه ائتلاف عليه داعش مي گويند، هم پيمانان تازه اي دست و پا کند؛ آن هم در شرايطي که تنهاتر از زماني است که خواست با وجود مخالفت هاي روسيه و صادر نشدن مجوزهاي لازم از سازمان ملل متحد در ليبي مداخله کند.
بسياري از هم پيمانان واشنگتن اوضاع اين روزهاي ليبي را مي بينند و نگرانند از اينکه همانگونه که اوباما نيز در سخنان خود اشاره داشت، مداخله نظامي سبب گسترش روزافزون افراط گرايي در کشورهاي ديگر شود.
از سوي ديگر، شاخه هاي گوناگون گروه هاي تکفيري در کشورهاي منطقه مي تواند براي شهروندان غربي مشکل ساز شوند؛ آنگونه که بي درنگ گروه "جندالخلافه" در الجزاير يک فرانسوي را گروگان گرفت و اندکي بعد او را در واکنش به همراهي پاريس با واشنگتن در مبارزه با داعش سر بريد.
البته اينکه اوباما بر پشتيباني از کارآفريني، جامعه مدني، آموزش و پرداختن به مسائل جوانان به عنوان راه هايي براي رهايي از خشونت تاکيد دارد، نکته اي درست است. با اين همه بايد ديد طي سال هاي گذشته چه قدرت هايي با مداخله هاي مستقيم نظامي و غيرمستقيم تبليغاتي، اقتصادي، رسانه اي و نرم افزاري جلو پيشرفت همه جانبه کشورهاي منطقه خاورميانه را گرفتند.
راهبرد آمريکا براي اتخاذ سياست هاي دوگانه در قبال تروريسم در نگاه جداگرانه آن به 2 گروه تروريست هاي خوب و بد نمودي روشن يافته است و با اين رويکرد است که واشنگتن خود را براي مداخله در امور مناطق و کشورهاي ديگر محق مي داند اما در برابر اقدام هاي ديگر کشورها براي افزايش دامنه نفوذ خود (مانند روسيه و چين) موضع منفي مي گيرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |