پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4954 15:29 1393/06/03
آمريکا؛ مبارزه واقعي با داعش يا مصلحت انديشي؟

آمريکا؛ مبارزه واقعي با داعش يا مصلحت انديشي؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آمريکا؛ مبارزه واقعي با داعش يا مصلحت انديشي؟

آمريکا؛ مبارزه واقعي با داعش يا مصلحت انديشي؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


  يورش هاي هوايي محدود آمريکا به عناصر گروه بعثي - تروريستي داعش در عراق به منظور تامين منافع واشنگتن صورت مي گيرد و مطرح کردن مولفه هايي مانند پشتيباني از اقليت ها بهانه اي براي دخالت دوباره در عراق است.
روزنامه "العرب" چاپ لندن سي و يکم مرداد نوشت: آمريکا اعتراف کرده است که گروه تروريستي- بعثي "دولت اسلامي عراق و شام" (داعش) خطرناک ترين گروهکي است که طي سال هاي گذشته با آن روبرو شده است.
بر پايه اين گزارش، وزارت دفاع آمريکا هشدار داده است منطقه خاورميانه با نبردي درازمدت با عناصر اين گروه روبرو خواهد شد تا آنان را شکست دهد. از اين رو، نبرد در عراق براي رويارويي با اين گروه کافي نيست، بلکه بايد در سوريه هم با آنان تن به نبرد داد.
بر پايه اين گزارش، "چاک هيگل" وزير دفاع آمريکا، گفته است عناصر گروه داعش همه چيز را ناديده مي گيرند و ما بايد براي همه شرايط آماده باشيم.
وي افزود: اين گروه، ايدئولوژي و مهارت نظامي- تاکتيکي را يک جا جمع کرده است و ثروت بسياري هم دريافت مي کند.
به نوشته روزنامه العرب، ژنرال "مارتين دمپسي" رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، گفته است گروه داعش براي برپايي خلافت اسلامي در سرزمين هاي گسترده تلاش مي کند و ممکن است در منطقه خاورميانه تغيير ريشه اي و فضايي امنيتي به وجود آورد که ما را با تهديد روبرو کند.
وزارت دفاع آمريکا گفته است اگر گروه هاي محلي اهل تسنن اين گروه را به حضور نپذيرند و نيروهاي منطقه با هم متحد شوند، مي توان اين گروه تندرو را از پاي در آورد.
به نوشته روزنامه العرب، مسوولان پنتاگون در شرايطي ضد داعش موضع گيري مي کنند که براي آزادسازي گروگان هاي آمريکايي از دست اين گروه با شکست روبرو شده اند.
واشنگتن دهها حمله هوايي به جايگاه عناصر گروه داعش در شمال عراق انجام داده و نيروهاي کرد را به سلاح تجهيز کرده است.
هشدارهاي پنتاگون درباره خطر گروه داعش پس از آن صورت گرفت که اين گروه بيست و هشتم مردادماه فيلمي از سر بريدن "جيمز فولي" خبرنگار آمريکايي، منتشر و واشنگتن را تهديد کرد اگر به يورش هاي خود پايان ندهد ديگر گروگان هاي خود را هم خواهد کشت.
بر پايه گزارش روزنامه العرب، مسوولان آمريکا گفته اند طي ماه هاي پيش سربازان ويژه آمريکا در خاک سوريه عملياتي را انجام دادند تا گروگان ها و از جمله جيمز فولي را از دست گروه تندرو داعش رهايي بخشند، اما در اين زمينه با شکست روبرو شدند.
وزارت امورخارجه آمريکا سي ام مرداد گزارش کرد دستکم 12 هزار جنگجوي خارجي از نزديک به 50 کشور با آغاز ناآرامي ها در سوريه راهي آن کشور شده اند که شماري آمريکايي هم در ميان آنان وجود دارد.

** دخالت واشنگتن در عراق براي حفظ منافع
زماني که داعش قدرت گرفت و به سوريه وارد شد آمريکا اين امر را جدي نگرفت و نه فقط هيچ گونه نگراني از خود نشان نداد بلکه با پشتيباني هاي مالي، تسليحاتي و سياسي اين گروه را به يکي از خشن ترين مخالفان دولت سوريه بدل کرد.
پس از اقدام هاي وحشيگرانه داعش در سوريه و عراق و رسيدن پاي اين گروه به اقليم کردستان عراق و به ويژه شهر اربيل زنگ خطر در واشنگتن به صدا در آمد.
البته اقدام هاي ضد بشري گروه داعش در عراق نيز در آغاز چندان واکنشي را از سوي کاخ سفيد در بر نداشت اما پيشروي آن در اقليم کردستان عراق که پايگاه هاي نظامي آمريکا در آن قرار دارد، به واشنگتن بهانه لازم براي دخالت را داد.
اگرچه مقام هاي آمريکا ادعا مي کنند با هدف تامين امنيت اتباع خود و نيز مقاصد انسان دوستانه در کردستان عراق به نبرد با دهشت افکنان داعش اقدام مي کنند، اما با انديشيدن در عملکرد واشنگتن مي توان فهميد اين کشور فقط براي تامين منافع خود در اقليم کردستان تن به نبرد داده است.
در اين پيوند، روزنامه فرامنطقه اي "الحيات" بيست و نهم مرداد نوشت: حمله هوايي آمريکا به جايگاه گروه داعش در عراق باعث شده است پرسش هاي بسياري درباره انگيزه واشنگتن و همچنين قدرت دولت آمريکا در خرسند کردن افکار عمومي و کنگره اين کشور درباره سود سياسي و اخلاقي اين يورش ها مطرح شود.
"باراک اوباما" رييس جمهوري آمريکا، تلاش کرد از اقدام هاي داعش عليه اقليت ها در موصل و اربيل به ويژه ايزدي ها به عنوان يک بهانه اخلاقي براي مداخله در عراق استفاده کند.
يک هفته پيش اوباما در گفت و گو با "توماس فريدمن" نظريه پرداز روزنامه "نيويورک تايمز" آمريکا، مدعي شد حمله هاي هوايي واشنگتن ضد داعش تلاشي براي جلوگيري از کشتار احتمالي مردم عراق به دست اين گروه است.
با توجه به افشاگري هاي "ادوارد اسنودن" پيمانکار پيشين کاخ سفيد، و نيز اعتراف "هيلاري کلينتون" وزير پيشين امورخارجه آمريکا، درباره نقش آمريکا در شکلگيري داعش، به طور قطعي مي توان گفت مساله اخلاقي مولفه کليدي تحرک آمريکا عليه داعش نبوده و هدف اين کشور از مداخله در عراق پشتيباني از ايزدي ها نيست؛ بلکه اين مساله بهانه تراشي اخلاقي دولت آمريکا براي راضي کردن افکار عمومي آمريکا است.
جامعه آمريکا در سطح عموم و نخبگان، نسبت به مداخله در عراق با توجه به خسارت هاي پيشين، حساسيت هايي وجود دارد.
از اين رو به تاکيد بيست و نهم مرداد روزنامه الحيات، تحرک اوباما بر ضد داعش براي حفظ آبروي دولت اين کشور در برابر انتقادهاي داخلي صورت گرفته است.

از سوي ديگر مي توان گفت تحرک آمريکا در عراق با منافع راهبردي واشنگتن در اقليم کردستان پيوند دارد. منطقه اقليم کردستان براي آمريکا و غرب نمونه اقتصادي دلخواه در منطقه پرآشوب خاورميانه قلمداد مي شود. شهر اربيل مرکز مهمي براي بسياري از شرکت هاي بزرگ جهاني است و برخي اسم آن را "دُبي عراق" ناميده اند.
همچنين "سامح عيد" يکي از رهبران جدا شده از گروه اخوان المسلمين مصر، سي و يکم مرداد به تارنماي "البوابه نيوز" مصر گفت: نبايد به حمله هاي هوايي آمريکا به گروه داعش در مناطق شمال عراق اعتماد چنداني داشت. اين يورش ها جدي نيستند و هدف آمريکا اين است که نوعي توازن ميان گروه هاي درگير برقرار کند.
به گفته وي، واشنگتن فقط در پي منافع خود است و تلاش مي کند همه طرف هاي درگير را به مرحله اي برساند که قادر نباشند سرنوشت نبرد را به سود خود رقم زنند. کاخ سفيد مي خواهد با استفاده از اين وضعيت از کشورهاي حاشيه خليج فارس هم باج خواهي کند.
سامح عيد افزود: واشنگتن تلاش نمي کند گروه داعش را از پاي در آورد، بلکه مي خواهد از اين گروه به عنوان ابزاري استفاده کند تا طرح خاورميانه نوين را پيش برد.
به نوشته بيست و نهم مرداد الحيات، تحرک آمريکا در عراق سياست دوگانه اين کشور در برخورد با بحران هاي منطقه را آشکار کرده است.
دولت آمريکا در حالي به بهانه اخلاقي و انسان دوستانه در عراق دخالت مي کند که رژيم صهيونيستي به طور آشکار در باريکه غزه به کشتار کورکورانه و گسترده بيگناهان دست مي زند.
اقدام هاي رژيم اشغالگر قدس در شرايطي صورت مي گيرد که دولت آمريکا حتي جنايات اين رژيم را محکوم هم نکرده است.
چنين رفتاري از سوي واشنگتن هر گونه ادعا، بهانه و طرح اخلاقي- انساني اوباما و همپيمانان وي در غرب را به طور کلي زير سوال مي برد.
افزون بر اين، تارنماي شبکه "اخبار ناصريه" عراق بيست و ششم مرداد در گزارشي نوشت: از سال 1991 ميلادي (1370 خورشيدي) تاکنون خون مردم عراق ريخته شده است، همه زيربناها ويران و گنج هايش به يغما برده شده است.
به نوشته اين تارنما، تروريست ها از سال 2003 ميلادي (1382 خورشيدي) پيوسته در اين کشور در حال رشد بوده اند.
آمريکا دولت عراق را زير فشار قرار داد و از اوضاع عراق سوء استفاده کرد تا براي نيروهاي خود مصونيت به دست آورد.
از زمان ورود داعش به عراق و پيشروي اين گروه در رمادي، موصل، صلاح الدين و ديالي موضع گيري مقام هاي آمريکا به گونه اي بود که با حجم ويراني هاي اين گروه در تناسب نبود.
حتي واشنگتن در برابر کشتار مسلمانان شيعه و سني سکوت کرد و با ديدن مصيبت هاي مسيحيان و ايزدي ها هم واکنش مناسبي از خود نشان نداد.

به نوشته اين تارنما، نمي توان هدف قرار دادن داعش و زدن ضربه هاي هدايتگرانه به اين گروه را آن هم زماني که داعش به اربيل نزديک مي شد، دخالت عملي آمريکا در مبارزه با داعش قلمداد کرد؛ بلکه آمريکا خواسته است با اين مداخله به آنان يادآوري کند خط قرمز را ناديده گرفته اند. بنابراين مي توان گفت آنچه اکنون ميان داعش و آمريکا رد و بدل مي شود، غزل عاشقانه است.
** سياست هاي نادرست آمريکا؛ عامل خشونت هاي منطقه اي
پايگاه اطلاع رساني هفته نامه آمريکايي "نيشن" (The Nation) سي ام مرداد در گزارشي نوشت: سياست آمريکا در عراق و سوريه تا اندازه زيادي متناقض است. اين کشور در عراق با يورش هوايي و گسيل مشاور نظامي براي آموزش نيروهاي ارتش عراق به رويارويي با داعش روي آورده اما سياست واشنگتن در سوريه به طور کامل متفاوت است.
به باور برخي تحليلگران، خشونت هايي که اکنون خاورميانه با آن دست و پنجه نرم مي کند به سبب سياست هاي نادرستي است که طي اين سال ها از سوي واشنگتن در منطقه دنبال شده است.
به گزارش يکم شهريور خبرگزاري رسمي ايتاليا "آنسا"، "الساندرو دي باتيستا" نماينده مجلس ايتاليا و عضو حزب "پنج ستاره"، کشته شدن جيمز فولي به دست عناصر داعش را نتيجه مستقيم خشونت ها و تجاوزات امپرياليسم آمريکا دانست.
وي افزود: خشونت وحشيانه اي که خبرنگار آمريکايي در عراق متحمل آن شد، نتيجه خشونت و رفتار غيرقابل قبولي است که زندانيان در زندان "ابوغريب" عراق با آن دست و پنجه نرم کردند.

دي باتيستا افزود: پس از رخداد يازدهم سپتامبر 2001ميلادي (1380 خورشيدي) راهي انتخاب شد که در آن مفاهيم تازه اي مانند "جنگ درست"، "بمب هاي هوشمند"، "جنگ پيشگيرانه" و "صدور دموکراسي" شکل گرفت اما آيا همه اين اقدام ها درست بود؟ آيا نمي توان گفت تجاوزهاي هولناکي که اين روزها از سوي داعش سر مي زند، با آنچه در سال هاي پيش در خاورميانه رخ داد، در پيوند است؟

وي با انتقاد از کاخ سفيد گفت: بايد براي هميشه رهبري آمريکا را زير سوال برد. واشنگتن تاکنون هيچ تصميم درستي در خاورميانه اتخاذ نکرده، بلکه فقط باعث مرگ و مير، بي ثباتي و تنگدستي مردم شده است.

گروه هاي تروريستي گوناگون وابسته به القاعده از جمله گروهک تروريستي- تکفيري داعش نزديک به چهار سال است سوريه را به عرصه تاخت و تاز خود تبديل کرده اند.

اين در حالي است که طي اين مدت واشنگتن نه فقط هيچ واکنشي از خود نشان نداد، بلکه با پشتيباني هاي مالي، تسليحاتي و سياسي اين گروه را به يکي از خشن ترين مخالفان دولت سوريه بدل کرد.

سرانجام قتل خبرنگار آمريکايي در عراق واشنگتن را به طور جدي به موضعگيري سرسخت عليه داعش واداشت.

روشن است کشورهاي غربي به ويژه آمريکا در برخورد با گروه تکفيري و تروريستي داعش که همواره از اين گروه پشتيباني مالي و تسليحاتي براي مبارزه با دولت سوريه به عمل آورده اند، سياست هاي دوگانه در پيش گرفته اند و در عراق به بهانه مبارزه با نقض حقوق بشر براي تامين منافع خود اقدام مي کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |