پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 166006 09:11 1400/09/28
آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ

آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ

آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، در مجموع هشت ماهه سال جاری، ۵۸۲ هزار و ۲۴۳ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو (که زیر مجموعه سایپا است) تولید شده است.

در مقابل طی این مدت برای ۵۵۳ هزار و ۷۹۸ دستگاه از تولیدهای این خودروسازان طی هشت ماهه امسال و پیش از آن (بخشی از فروش این مدت خودروسازان مربوط به تولیدهای پیش از سال جاری و از دسته خودروهای ناقص است که طی هشت ماهه امسال تکمیل و به بازار عرضه شده است)،   فاکتور فروش صادر شده است.

مقایسه آمار تولید در هشت ماه امسال و میزان فروش‌ها نشان می‌دهد که در مجموع ۲۹ هزار و ۶۰۵ دستگاه از تولید این مدت خودروهای ناقصی است.

آمار تولید و فروش خودروهای داخلی پرتیراژ به تفکیک محصولات 

ایران‌خودرو: در مجموع هشت ماه سال جاری ۲۸۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که از این تعداد برای ۲۶۹ هزار و ۵۰۷ دستگاه فاکتور فروش صادر شده و بر این اساس قابلیت تجاری‌سازی داشته است و ۱۳ هزار و ۱۵۶ دستگاه الباقی تولید این مدت ناقص در پارکینگ خودروسازی باقی‌مانده است. البته این گروه صنعتی در مجموع (به انضمام فروش تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ خود) برای ۲۶۹ هزار و ۷۴۰ دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است.

از مجموع ۲۸۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو طی هشت ماهه امسال، ۱۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۱۷۹هزار و ۲۶۲ دستگاه آن را فروخته است؛ همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شده است.

پس از پژوها، ایران‌خودرو ۳۵ هزار و ۴۹۲ دستگاه از محصولات خانواده سمند در هشت ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ تولید کرده و برای ۳۵ هزار و ۵۵۶ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۳۳ هزار و ۳۳۸ دستگاه دنا، ۲۰ هزار و ۸۶۳ دستگاه رانا و ۴۶۱۶ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. در این مدت همچنین به ترتیب ۲۹ هزار و ۴۹۷ دستگاه دنا، ۱۷ هزار و ۳۱۷ دستگاه رانا و ۴۲۱۶ دستگاه تارا فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در هشت ماهه امسال، عملکرد تولید ۳۶۲۰ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده است که به ترتیب ۳۷۷۱ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز یاد شده است، از تولیدهای مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، دو دستگاه دانگ‌فنگ و از تولیدهای داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان آبان در آمار فروش این گروه خودروسازی ثبت شده است.

سایپا: در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول هشت ماهه سال جاری ۲۲۰ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان به ترتیب ۱۵ هزار و یک دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۹۱ هزار و ۱۹۳ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۷۵ دستگاه سهم شاهین بوده است.

طبق  آمار، گروه خودروسازی سایپا در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید (سایپا ۱۵۱) داشته است که طی هشت ماهه نخست امسال برای ۱۴ هزار و ۶۰۹ دستگاه از این محصول فاکتور فروش صادر کرده است.  

همچنین از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، ۱۷۷ هزار و ۲۲۸ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۲ هزار و ۸۶۰ دستگاه شاهین را تجاری‌سازی و برایشان صورت مالی ثبت کرده است.

این خودروساز همچنین ۵۸ دستگاه از محصولات پراید سواری، سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (پرایدها، سراتو و چانگان‌ها مربوط به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است) طی هشت ماهه امسال در آمار فروش خود ثبت کرده است.

بدین ترتیب، طبق آمار از ۲۲۰ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو تولیدی گروه خودروسازی سایپا در مجموع هشت ماهه امسال، ۱۶ هزار و ۱۹۹ دستگاه ناقص باقی مانده و قابلیت تجاری‌سازی داشته است. برای ۲۰۵ هزار و ۱۲۱ دستگاه خودرو نیز از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه فاکتور فروش صادر شده است.  

پارس‌خودرو: در گروه صنعتی پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع هشت ماهه امسال، ۷۸ هزار و ۶۸۱ دستگاه خودرو تولید شده است که ۲۵۰ دستگاه آن قابلیت عرضه به بازار نداشته است. طی این مدت ۷۸ هزار و ۹۳۷ دستگاه از تولیدات این گروه صنعتی فروخته شده و دارای فاکتور فروش است.

از تعداد خودروهای تولید پارس‌خودرو، ۴۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه از محصولات گروه Q۲۰۰ و ۱۵ هزار و ۶۳۹ دستگاه از محصولات گروه S۲۰۰ تولید شده است. به ترتیب برای ۴۰ هزار و ۶۴۴ دستگاه Q۲۰۰ و ۱۵ هزار و ۶۲۲ دستگاه S۲۰۰، فاکتور فروش صادر شده است.

همچنین پارس خودرو در هشت ماهه امسال ۲۱ هزار و ۶۷۲ دستگاه کوییک معمولی تولید کرده است اما در این ماه ۲۱ هزار و ۶۶۸ هزار دستگاه کوییک معمولی فروخته است.

با توجه به اینکه در حال حاضر تولید برلیانس و رنو در این گروه خودروسازی متوقف است، اما در هشت ماهه تعدادی از تولیدات پیشین آن‌ها که تجاری نشده بود، تکمیل و راهی بازار شده است.

البته امسال پارس‌خودرو ۴۹۷ دستگاه برلیانس تولید و ۹۹۹ دستگاه فروخته است. همچنین دو دستگاه رنو (از تولیدات گذشته پارس‌خودرو) تجاری شده است.

در پایان لازم به تاکید مجدد است در مواردی که میزان فروش از میزان تولید بیشتر است، بدین معناست که از تولیدهای ماه‌های گذشته به هر دلیل (همچون کسری برخی قطعات) تجاری نشده بود، تجاری و فروخته شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |