جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 113801 15:34 1399/07/08
آمادگی بنادر ایران برای پذیرش کشتی های هوشمند

آمادگی بنادر ایران برای پذیرش کشتی های هوشمند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آمادگی بنادر ایران برای پذیرش کشتی های هوشمند

آمادگی بنادر ایران برای پذیرش کشتی های هوشمند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل ازایلنا، محمد راستاد در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار داشت: هرچند در طول چند ماه گذشته فعالان صنعت دریایی و دریانوردان تحت تاثیر کرونا بودند اما چرخ‌های صنعت متوقف نماند و باید به تمام دریانوردان خسته ‌نباشید گفت.

وی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی دریانوردی کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار است و شعار امسال بحث رعایت مسائل محیط زیستی را در بر می‌گیرد و از این رو فعالیت دریانوردان کشورمان در راستای رعایت مسائل محیط زیست و انجام اقداماتی برای محیط زیست پایدار ستودنی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای قانون استفاده از سوخت کم‌سولفور گفت: خوشبختانه توانستیم در موعد مقرر این قانون را به اجرا برسانیم و ناوگان دریایی کشور را با آن سازگار کردیم و امروز سوخت مصرفی ناوگان، سوخت کم‌سولفور است و در مدیریت آب ‌توازن کشتی‌ها تمام اقدامات را طبق قوانین انجام می‌دهیم.

راستاد با تاکید بر اینکه در دوران تحریم، خودباوری دریایی باعث شد که با اتکا به توانمندی‌های داخلی بتوانیم فعالیت‌های دریایی را انجام دهیم، اظهار داشت: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین و تولید تجهیزات، عملکرد موفقی داشتیم و سازمان بنادر هم در بخش تولید تجهیزات بندری و هم در فعالیت‌های عملیاتی به توان داخل اعتماد کرد و با بهره‌گیری از توان نیروهای داخلی عملکرد بی‌سابقه‌ای را رقم زد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه نباید از تحولات جهانی عقب بمانیم، بیان کرد: امروز موضوع ورود کشتی‌های هوشمند خودران به آبهای دنیا مطرح است و تا سال 2025 اولین کشتی هوشمند خودران تردد عملیاتی خود را در آبهای دنیا آغاز می‌کند. وی ادامه داد: ما باید توان مدیریت این کشتی‌ها را در آبهای تحت مسئولیت خود داشته باشیم و بنادر کشورمان هم با توان پذیرش این کشتی‌ها را به دست بیاورد. همچنین ما هم در ناوگان تحت مالکیت خود باید این نوع کشتی‌ها را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در این مدت به تکنولوژی‌های روز دنیا دست یافتیم و تحریم اجازه نداد از این تکنولوژی‌ها عقب بمانیم.

راستاد تاکید کرد: سازمان جهانی دریانوردی هم قوانین و مقررات تردد کشتی‌های هوشمند را تدوین می‌کند بنابراین مقررات زمینه ورود این کشتی‌های هوشمند هم در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه برخی از کشتی‌های لاینر به فیدری تبدیل می‌شوند، گفت: کشتی‌های با ظرفیت 22 هزار TEU را در دنیا داریم و بنادر باید توان پذیرش این کشتی‌ها را داشته باشند در غیر این صورت برای همیشه به بنادر فیدری تبدیل می‌شوند که این موضوع در فاز 3 بندر شهید رجایی دیده شده که امسال 900 متر از طول اسکله آن اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بنادر کشورمان باید به راحتی و با کمترین هزینه به شقوق مختلف حمل و نقل متصل شوند، گفت: در طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور و طرح بازرگانی کشور رویکرد این است که بنادر با تقاضای روز کشتیرانی دنیا مطابقت داشته باشد.

راستاد ادامه داد: بنادر کوچک هم برای جابه‌جایی‌ها و ترددهای منطقه‌ای آماده می‌شوند و عملیات کاپوتاژی و ترانشیپ در این بنادر انجام خواهد شد. برنامه نهایی بنادر بزرگ هم تا افق 1404 نهایی خواهد شد و تمام پروژه‌ها برای اجرا تا سال 1404 مشخص می‌شوند.

وی تاکید کرد: ایران با داشتن بنادر متعدد و 5800 کیلومتر سواحل باید سهم متناسبی با این ظرفیت‌ها در بازارهای جهانی و فعالیت‌های دریایی داشته باشد هرچند که با تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی برخلاف تمام کنوانسیون‌ها مواجه هستیم و محدودیت‌هایی برای فعالیت‌ها انجام داده‌اند اما به اثبات رسانده‌ایم که از دل تمام این تحریم‌ها با اتکا به توان داخل توانستیم تمام نیازمندی‌ها را تامین کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |