جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2372 13:40 1393/03/18
آمادگی بازار سرمایه برای انتشار انواع اوراق

آمادگی بازار سرمایه برای انتشار انواع اوراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آمادگی بازار سرمایه برای انتشار انواع اوراق

آمادگی بازار سرمایه برای انتشار انواع اوراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر اسماعیل کاظمی : دیروز با حضور مقامات ارشد دولتی، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگترین نمایشگاه مالی خاورمیانه در تهران آغاز می‌شود

‎.‎
‏ دیروز یکشنبه با حضور مقامات ارشد دولتی، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگترین نمایشگاه مالی خاورمیانه در تهران آغاز می‌شود‎.‎
این نمایشگاه با حضور بی‌سابقه ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه هشتم بورس، بیمه و بانک در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران برگزار می‌شود
حمایت دولت از بورس به معنای دخالت در سازو کار بورس نیست
معاون اول رییس جمهوری گفت: با سیاست های تدوین شده توسط دولت، تولید و صادرات بنگاه های فعال در بورس، در سال جاری افزایش می یابد‎.
 ‎‏"اسحاق جهانگیری" در حاشیه مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از سیاست های دولت در سال جاری حمایت از صادرات غیرنفتی است و بنگاه هایی که در بورس وجود دارند جزو بنگاه های صادراتی کشور هستند که حتما باید زمینه افزایش صادراتشان فراهم شود‎.
‎وی ادامه داد: دولت به طور جدی از بورس حمایت می کند اما این حمایت به این معنی نیست که با دخالت خود در بورس، ساز و کار بورس را برهم بزند‎.
‎این مقام مسوول تصریح کرد: ما علاقه مندیم که حضور شخصیت های حقیقیت در بورس جدی تر باشد‎.
‎وی در مورد افزایش ریسک فعالان در بورس گفت: به صورت طبیعی افرادی که در بورس ورود پیدا می کنند و خودشان در بانک سپرده گذاری نمی کنند معنایش این است که از افرادی که در بانک سپرده گذاری می کنند ریسک پذیری بالاتری دارند‎.
‎جهانگیری گفت: به هرحال ریسک کار در بورس یک واقعیت است و خوشبختانه در بورس اوراق بهادار تهران نهادها و شرکت هایی برای مشاوره به افرادی که تسلط کافی ندارند ایجاد شده است‎.
‎معاون اول رییس جمهور، همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم های اعمال شده علیه کشور گفت: تحریم های صنعت پتروشیمی با توافق ژنو برطرف شد و ما به نوعی برنامه ریزی می کنیم که اگر تحریم ها لغو شد چه برنامه ای دنبال کنیم و اگر تحریم ها باقی ماند چه طور عمل کنیم‎.
‎جهانگیری گفت: در هر دو صورت برنامه هایی برای این بخش تهیه خواهیم کرد که هم با لغو تحریم ها و هم در صورت باقی ماندن تحریم ها بتوانیم برنامه ای برای اقتصاد کشور داشته باشیم‎.
‎وی ادامه داد: سیستم بانکی هنوز با محدودیت های تحریمی جدی روبه رو است ولی امیدواریم توافق ژنو به نتیجه برسد؛ اگر نرسید هم راهکارهایی اتخاذ کرده ایم که بتوانیم منابع توسعه ای کشور را تجهیز کنیم و طرح های مهم را حتما اجرا کنیم‎.
‎رشد اقتصادی بالای ۸ درصد به راحتی امکان پذیر است
بانک‌ها اخیرا با مشکلات جدی از جمله کمبود سرمایه مواجه شده‌اند در همین راستا برای رفع مشکلات به وجود آمده دولت تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرده است‎.
‎علی طیب‌نیا در مراسم هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت:بورس، بانک و بیمه سه رکن بازارهای کشور هستند که اگر هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند می‌توانیم به جهش بزرگ اقتصادی دست یابیم‎.
‎وی عنوان کرد: ناظرین اقتصادی بین‌المللی پیش‌بینی جهش بزرگ اقتصادی در ایران را داشتند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و خروج از شرایط رکود فعلی بتوانیم توان تولید کشور را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرده و موجب افزایش رشد اقتصادی باشیم‎.
‎وی افزود: با جهش اقتصادی و قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در عرصه‌ اقتصاد داریم می‌توانیم رشد اقتصادی بالاتر از هشت درصد را به سادگی در ایران امکانپذیر کنیم‎.
‎طیب‌نیا افزود: امیدوارم با برنامه‌ریزی منطقی در دولت و تلاش و همدلی مجموعه ارکان بازار مالی کشور بتوانیم این هدف را محقق کنیم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در کشور اجرایی شود‎.
‎وزیر اقتصاد در ابتدای سخنانش با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه بانک و بیمه و بورس اظهار کرد: در شرایطی این گردهمایی فعالانه بازار مالی تشکیل شده که سیاست‌های دولت در عرصه اقتصاد و همچنین سیاست خارجی همراه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی قرار دارد و شرایط مناسبی برای حرکت به سمت تغییر در عرصه اقتصادی کشور فراهم شده است‎.
‎طیب‌نیا خاطر نشان کرد: زمانی که دولت حاضر زمام امور کشور را در دست گرفت شرایط کشور بحرانی بود و با تورم ۴۰ درصدی و رکود منفی ۶٫۳ را داشتیم که این شرایط خطیر در طول تاریخ اقتصاد کشور بی‌سابقه بود. خوشبختانه در پرتو سیاست‌های دولت شرایط به نحو محسوسی رو به بهبود گذشته است‎.
‎برنامه های دولت برای رفع مشکل بانک‌ها
طیب‌نیا ادامه داد: براساس مطالعاتی که انجام شده مشکل بنگاه‌های اقتصادی، منابع مالی و اکثرا واحد‌های تولیدی نیاز به منابع مالی دارند. این درحالی است که بازار‌های مالی ما در گذشته بانک محور بوده است و عمده منابع مالی را بانک‌ها تامین می‌کردند، اما بانک‌ها نیز اخیرا با مشکلات جدی روبه‌رو شدند و برخی از منابع آنها در گروی مطالبات معوق است و مشکل کمبود سرمایه پیدا کرده‌اند. بخشی دیگر نیز به دلیل آنکه در طلب مطالباتشان اداره بنگاه‌های اقتصادی به آنها تحمیل شده مشکلاتی را مواجه شده‌اند. در برنامه‌ای که دولت برای اصلاح این موضوع داشته تصمیمات مناسبی برای حل این مشکل گرفته شده است و در نظر داریم افزایش سرمایه‌ای در بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی داشته باشیم تا منابع‌شان به حد مناسبی برسد که بتواند براساس استاندارد‌های بین‌المللی فعالیت‌های خود را ادامه دهد‎.
‎وی تاکید کرد که پرداخت بدهی‌های دولت به نظام بانکی نیز جزو برنامه‌های دولت است که امیدواریم ظرف دو تا سه سال آینده این بدهی‌ها را پرداخت کنیم و به توان وام‌دهی بانک‌ها از این طریق کمکی داشته باشیم‎.
‎آمادگی بازار سرمایه برای انتشار انواع اوراق
وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که توسعه‌ی بازار سرمایه شناخت لازم برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی به نحو سالم و مناسب است، گفت: با همکاری سازمان بورس برنامه‌ای برای فعال‌کردن بازار اولیه در دست اقدام داریم. تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌هایی برای اجرای پروژه‌های اقتصادی در بازار اولیه از جمله این برنامه‌هاست که در این راستا با وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌هایی انجام شده تا این صندوق‌های ویژه تشکیل شود‎.
‎طیب‌نیا خاطر نشان کرد: ۲۶ هزار میلیارد تومان از طریق بازار اولیه، منابع برای فعالیت‌های اقتصادی کشور فراهم شده البته این رقم کافی نیست و باید سهم بازار اولیه افزایش پیدا کند‎.
‎وی خاطر نشان کرد که بازار سرمایه کشور در مسیر انتشار انواع اوراق بهادار و بدهی و مشارکت در بازار سرمایه اقداماتی به عمل آورده است و در حال حاضر بازار سرمایه کشور این آمادگی را دارد که انواع اوراق را با هدف تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی منتشر کند‎.
‎وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد که جهت‌گیری دولت برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی به معنای بی‌توجهی به بازار ثانویه نیست، چرا که بدون بازار پررونق و فعال ثانویه امکان گسترش بازار اولیه نخواهد بود‎.
‎افتتاح مرکز میانی امضای دیجیتال در بازار سرمایه
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از افتتاح مرکز میانی امضای دیجیتال توسط معاون اول رییس جمهور خبر داد و گفت: قرار است در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه مرکز میانی امضای دیجیتال افتتاح شود‎.
‎دکتر عالی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی و سرمایه‌گذاری ‌در خاورمیانه گفت‌:‌ حضور مقامات ارشد اقتصادی در این رویداد حاکی از اهمیت دولت به بازار سرمایه در صنعت مالی است‎.
‎وی با بیان این‌که ابعاد نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته توسعه یافته است افزود:‌دراین نمایشگاه ۳۵۱ شرکت داخلی و ۹ شرکت خارجی از کشورهای سوئیس، آلمان، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، قبرس، یونان وعمان حضور دارند که استقبال پر شور و گسترده‌ای در نمایشگاه امسال روی داده است‎.
‎صالح‌آبادی با بیان این‌که فضای نمایشگاه ۲۰ هزار متر مربع است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است ادامه داد:‌دراین نمایشگاه بانک‌ها، بیمه‌ها، نهادهای مالی، شرکت های کارگزاری، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و سایر نهادهای فعال بازار سرمایه حضور دارند‎.
‎رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که این نمایشگاه بزگترین نمایشگاه صنعت مالی در خاورمیانه است عنوان کرد:‌این نمایشگاه یک نمایشگاه صنعت مالی بوده و متخص بازار سرمایه نیست و اولین سال است که با این ابعاد درحال برگزاری است که نشان دهنده ارتقای بازار مالی در کشور است‎.
‎وی در ادامه اهداف اصلی از برگزاری نمایشگاه مورد توجه قرار داد و گفت: معرفی آخرین دستاوردهای صنعت مالی به عموم مردم و سرمایه‌گذاران، ارتباط و تعامل دو سویه بین ارکان صنعت مالی و مردم و گسترش فرهنگ پاسخگویی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است‎.
‎فعال شدن صندوق‌های بازارگردانی در آینده نزدیک
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌های این سازمان برای تقویت بازار سرمایه را اعلام کرد و از فعال شدن صندوق‌های بازارگردانی در آینده نزدیک خبر داد‎.
‎علی صالح‌آبادی در حاشیه هشتمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس در جمع خبرنگاران برنامه‌های سازمان بورس برای تقویت بازار سرمایه را اعلام کرد و گفت: برای تقویت بازار سرمایه عرضه‌های اولیه در بورس تهران و فرابورس در برنامه بوده و قصد داریم تا ابهامات موجود در شرکت‌ها و صنایع بورسی را برطرف کنیم‎.
‎وی افزود: بنابراین قصد داریم ابهاماتی که در برخی صنایع همچون صنعت پالایشگاهی وجود دارد درجهت حمایت از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را برطرف کنیم‎.
‎صالح‌آبادی به فعالیت صندوق توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:‌ منابع صندوق توسعه بازار سرمایه تقویت شده و این صندوق نقدشوندگی خوبی در بازار ایجاد کرده است. این درحالی است که با مصوبه جدیدی که در شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس تصویب شد قرار است صندوق های بازارگردانی را در بازار سرمایه شکل دهیم‎.‎
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که بسته‌ای از مزایا برای صندوق‌های بازارگردانی تدارک دیده شده است خاطرنشان کرد: یکی از مزایای این صندوق‌ها این است که ۸۰ درصد کارمزدهایی که سازمان بورس، بورس تهران، فرابورس و سپرده گذاری مرکزی دریافت می‌کند در خصوص صندوق‌های بازارگردانی کاهش یابد‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |