پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 1899 11:13 1393/02/29
آلزایمر فرهنگی کلیدی‌ترین مشکل کشور

آلزایمر فرهنگی کلیدی‌ترین مشکل کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آلزایمر فرهنگی کلیدی‌ترین مشکل کشور

آلزایمر فرهنگی کلیدی‌ترین مشکل کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسالت اصلی این سازمان را تبیین‌، تفسیر و حفظ هویت فرهنگی‌، تاریخی و تمدنی ایران دانست و تأکید کرد: با انجام این رسالت می‌توان بسیاری از مشکلات را در حوزه‌های فرهنگی برطرف کرد‎.


‎مسعود سلطانی‌فر‌ که صبح روز یکشنبه، در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته‌ی میراث‌فرهنگی سخن می‌گفت‌، ادامه داد: رویکرد دولت در عرصه‌ی حفظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی و تمدنی آن، یک رویکرد جدی و همگانی است که از این به بعد در دستور کار قرار می‌گیرد‎.
‎او در ادامه، به بیان خاطره‌ای از بازدید دو هفته پیش خود از سد سیمره پرداخت و از تیم‌های باستان‌شناسی که در حال حاضر در این محوطه‌ی تاریخی در حال کاوش هستند، تشکر کرد‎.
‎در این مراسم سیدمحمد بهشتی نیز مشکل کشور در دو قرن اخیر را بیماری "آلزایمر فرهنگی" دانست و تأکید کرد: ما فراموش کرده‌ایم که چه کسی هستیم و سرزمین‌مان کجاست؟ هرچند گاهی رفتارهای خیرخواهانه‌ای از ما سر می‌زند، اما با توجه به این‌که ناشی از نسیان سرزمین‌مان است، گاهی به گرفتاری‌هایی منجر می‌شود‎.
‎رییس ایکوم ایران "آلزایمر فرهنگی" را یکی از کلیدی‌ترین مشکلات در کشور دانست و اظهار کرد: باید به یاد آوریم که اهل چه سرزمینی هستیم. اگر بتوانیم این پرسش را از اهالی فرهنگ بپرسیم، سوء‌برداشت‌ها از واژه‌ی فرهنگ مانند بی‌فرهنگی باعث اعتیاد یا رعایت نکردن قوانین رانندگی می‌شود، از بین می‌روند، چون در حال حاضر در هر چیزی که کم می‌آوریم، از واژه‌ی فرهنگ استفاده می‌کنیم و آن را به بی‌فرهنگی نسبت می‌دهیم‎.
‎او ادامه داد: خوب است در این زمینه، محتاط‌ تر باشیم و فرهنگ را به کیستی سرزمین‌مان نسبت دهیم، تا بتوانیم اعتماد به نفس موزه‌ای خود را دوباره به‌دست آوریم‎.
‎مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین موضوع حفاظت از آثار تاریخی را امر مهمی دانست که باید مورد توجه باشد و افزود: موضوع حفاظت حتا در شرایط جنگ، آداب و کنوانسیون‌های خاص خود را دارد‌‏‎.
‎در پایان برنامه‌ی بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته‌ی میراث فرهنگی، از دست‌اندرکاران عرصه‌ی موزه شامل سازمان‌ها و نهادهای فعال در زمینه‌ی راه‌اندازی موزه‌های تخصصی تقدیر شد. همچنین از اسدالله بیرانوند به‌عنوان بازنشسته‌ی حوزه‌ی موزه‌داری تقدیر به عمل آمد. سپس دو مدیر موزه از استان‌های آذربایجان شرقی و کاخ نیاوران برتر شناخته شدند و چهار امین اموال از آذربایجان شرقی‌، مازندران‌، گیلان‌ و موزه‌ی ملی به‌عنوان امین اموال‌های برتر تقدیر شدند‎.


‎همچنین سه موزه‌دار برتر از خراسان جنوبی‌، مازندران و موزه‌ی ملی تقدیر شدند و چهار راهنمای برتر موزه از موزه‌های آبگینه، خوی در آذربایجان غربی‌، صاحبقرانیه در نیاوران و موزه - خانه‌ی کُرد در کردستان معرفی شدند. در ادامه، چهار مرمتگر از استان‌های آذربایجان شرقی‌، فارس و خوزستان‌ به‌عنوان برتر انتخاب شدند و مسوولان سه موزه‌ از استان‌های آذربایجان شرقی‌، زنجان و مرکزی‌ برتر شناخته شدند. به علاوه، یگان حفاظت استان‌های خوزستان‌، فارس و تهران برتر دانسته و در پایان نیز دو راهنمای برتر محوطه‌های تاریخی تقدیر شدند

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |