جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8554 15:43 1393/10/13
آغاز شناسایی گازهای گمشده

آغاز شناسایی گازهای گمشده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آغاز شناسایی گازهای گمشده

آغاز شناسایی گازهای گمشده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

برنامه جدید گازی وزیرنفت رونمایی شد

همزمان با پایین کشیده شدن فیتیله گازسوزی در پالایشگاه‌های پارس‌‌جنوبی، وزیر نفت با صدور بخشنامه‌ای خواستار کاهش گازسوزی در تاسیسات صنعت نفت و گاز ایران شد.

با بهره برداری کامل از 10پالایشگاه در پارس جنوبی به طور متوسط روزانه بیش از دو میلیون و 3810هزار مترمکعب گاز طبیعی در مشعل‌های تاسیسات پالایشگاهی بدون کوچکترین استفاده‌ای اتلاف می‌شود.

از این رو با احتساب ارزش هر مترمکعب گاز طبیعی با قیمت‌های صادراتی (40سنت به ازای هر مترمکعب) به طور متوسط روزانه حدود 800هزار دلار گاز در مشعل پالایشگاه‌های هدر می رود که قطعا با راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید 12، 15تا 18این میدان مشترک، میزان اتلاف گاز افزایش می یابد.

از این رو، طرحی در صنعت گاز تعریف و اجرایی شده است که با اجرای کامل آن میزان اتلاف انرژی و گاز در مشعل پالایشگاه ها به حداقل کاهش می یابد.

در همین رابطه مسعود حسنی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین اقدامات در دست اجرای برای کاهش اتلاف گاز در مشعل پالایشگاه‌های پارس جنوبی، گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی شرکت‌های بین‌المللی سازنده پالایشگاه های پارس جنوبی باید مقادیری از گاز را در مشعل بسوزانند.

مدیر عامل مجتمع گازی پارس جنوبی با اعلام اینکه با اجرای تاکتیک های جدید میزان گازسوزی در مشعل پالایشگاه ها از دو میلیون و 380هزار مترمکعب در روز در سال جاری به حدود یک میلیون و 890هزار مترمکعب کاهش یافته است.

این مقام مسئول در تشریح مهمترین تاکتیک های استفاده شده برای کاهش گازسوزی در مشعل پالایشگاه ها، توضیح داد: شناسایی گازهای گمشده و رفع نشتی‌ها در سطح تاسیسات پالایشگاهی، کاهش توقف تولید در واحدهای فرآیندی، کاهش دوره راه اندازی مجدد واحدهای فرآیندی و ارسال حداقل گاز برای ایجاد خلا در خطوط لوله منتهی به مشعل‌ها از مهمترین این اقدامات بوده است.

حسنی با اشاره به طرح شرکت نفت برای مزایده و جمع آوری گازهای همراه توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی، تاکید کرد: وزیر نفت اخیرا دستوراتی به منظور کاهش گاز سوزیدر مشعل تاسیسات صنعت نفت و گاز کشور را به تمامی شرکت هیا تابع وزارت نفت ابلاغ کرده است.

به گفته مدیر عامل شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی، مطابق با بخشنامه جدید وزیر نفت باید اتلاف و میزان گازسوزی‌ها در سطح تاسیسات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ها به حداقل کاهش یابد.

در همین حال، مهدی یوسفی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هفته گذشته از ابلاغ کتبی دستورالعمل کاهش گاز مشعل به مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد و گفت: در صورت کاهش نیافتن گاز مشعل بر اساس زمان بندی ارائه شده این مجتمع‌ها باید جریمه های سنگینی پرداخت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |