پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 168930 19:18 1400/10/21
آشفته بازار قیمت‌ها و سفره‌هایی که آب می‌روند

آشفته بازار قیمت‌ها و سفره‌هایی که آب می‌روند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آشفته بازار قیمت‌ها و سفره‌هایی که آب می‌روند

آشفته بازار قیمت‌ها و سفره‌هایی که آب می‌روند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرجان محمدقلی- روزنامه‌نگار- کرونا زندگی را برای بسیاری از مردم سخت کرده است بسیاری از کارگران بیکار شده‌اند و برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی یا تعطیل و یا با حداقل نیرو به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در این بین خبر گرانی اقلام اساسی نیز دردی شده است بر دردهای دیگر، اقشار آسیب‌پذیر که به سختی روزگار می‌گذرانند.

یک روز خبر از گرانی نان، روز دیگر روغن، روز دیگر شکر وگوشت و مرغ و... می‌رسد، اقلام اساسی که به نوعی ضروری‌ترین مایحتاج مردم به حساب می‌آید، گرانی امان مردم را بریده است و بسیاری از خانواده‌ها نیز اساسی‌ترین مایحتاج را از سفره غذایی خود حذف کرده‌اند و روز به روز این سفره کوچک و کوچک‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد دیگر کالایی نباشد که گران نشده باشد، چندی پیش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که در نیمه نخست سال جاری ۷۵ هزار و ۷۴۵ مورد گشت مشترک بازرسی برگزار شده که منجر به تشکیل ۲۵ هزار و ۵۵۶ پرونده تخلف به ارزش ۵۸۲ میلیون و ۱۳۴هزار تومان شده است.

همچنین رییس جمهوری در جلسات اخیر خود با هیات دولت، بارها بر اولویت‌بندی برنامه‌های اقتصادی کشور و مقابله با رشد قیمت‌ها تاکید کرده است و در جلسه‌ای که چندی پیش با ستاد اقتصادی دولت که با موضوع تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی برگزار شده بود  نیز خواستار کنترل قیمت‌ها شد.

این در حالی است که رییس قوه قضاییه نیز خواستار همکاری و کمک همه جانبه به دولت سیزدهم به ویژه در زمینه کنترل بازار شده بود که بازار باید از وضعیت نابه‌سامان موجود خارج شود و دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با همه توان و در چارچوب وظایف دستگاه قضا، سازمان تعزیرات حکومتی را در این امر خطیر، دولت را یاری کنند.

 درحالی‌که مسوولان وعده مبارزه با گرانفروشی می‌دهند خبر از نایاب شدن برخی اقلام غذایی و حتی دارو به گوش می‌رسد، برخی از فروشندگان به طمع افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، کالاهای اساسی را دپوکرده‌اند تا با فروش چند برابری سود بیشتری را نصیب خود کنند و با توجه به جای خالی بازرسان و ماموران تنظیم بازار این افراد با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهند و با افزایش لحظه‌ای مایحتاج مردم تجارت جدیدی را برای خود راه‌اندازی کردند.

در شرایطی که مردم هر لحظه با نرخ‌های جدید روبرو می‌شوند و سرگردانی در شرایط کرونا به اوج رسیده است بهتر است مسوولان پاسخگوی این نابه‌سامانی و بالارفتن لحظه‌ای قیمت‌ها باشند. این در حالی است که با شنیده شدن زمزمه‌هایی از توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت دلار و طلا روند کاهشی به خود گرفته است، روند کاهشی که طی این چند روز بر اقلام و کالاهای اساسی  تاثیر نداشته است اما این امید جوانه زده است تا با هموار شدن برخی مسایل، مشکلات و تنگناهای اقتصادی برای مردم تا حدودی رفع شود. مشکلاتی که در اوضاع بد اقتصادی برخی سرپرستان خانوار را بیکار و خانه نشین کرده است و برخی با حداقل دریافتی در حال سپری کردن روزگار هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |