جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 144126 19:30 1400/03/18
آشتی‌کنان دولت جدید با بخش‌خصوصی کلید رونق مسکن

آشتی‌کنان دولت جدید با بخش‌خصوصی کلید رونق مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آشتی‌کنان دولت جدید با بخش‌خصوصی کلید رونق مسکن

آشتی‌کنان دولت جدید با بخش‌خصوصی کلید رونق مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-صنعت مسکن و ساختمان، موتور پیشران هر اقتصادی است که متأسفانه در سال‌های اخیر علی‌رغم اقدامات انجام شده آن طور که باید با رشد قابل توجهی مواجه نبوده است .

به گزارش جهان اقتصاد؛ مسکن از کالاهای مصرفی مهم خانواده‌ها محسوب می‌شود که باید با توجه به نیاز تمامی افراد جامعه به مسکن  برای فراهم ساختن مسکن مناسب تلاش شود و به نحوی کمبود آن در کشور جبران شود. باید مسئولین و دست‌اندرکاران این حوزه برای توازن بین عرضه و تقاضا و متناسب‌سازی قیمت‏ها تلاش کنند، حتی انتظار می‏رود در برنامه‏های کاندیدای ریاست جمهوری توجه به رفع مشکل مسکن مورد توجه قرار گیرد تا بتوان برای تولید مسکن از مشارکت بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

خبرنگار جهان اقتصاد در این زمینه با مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان اظهار کرد: ترکیب جمعیت کشور، یک ترکیب جمعیتی جوان است به طوری که در یک برهه به صورت بی نظیر و بی بدیل جزو سه کشور با رشد 3.7 الی 4 درصد در جمعیت بودیم که در نوع خود بسیارعجیب بود یعنی درزمانی که کشورها به سمت ایست مرگ در رشد جمعیت حرکت می کردند، به علت انقلاب و سیاست‎های پس ازانقلاب با افزایش جمعیتی بسیار بالا مواجه بودیم.

بیگدلی بیان کرد: افرادی که مولود دهه بعد انقلاب در سال‏های 1367- 1357 هستند تقریبا در این دهه به سن ازدواج رسیده اند و بین سالهای 1407-1397 ازدواج می‎کنند؛ اما از سوی دیگر متاسفانه در کلانشهرها با پدیده شوم طلاق مواجه هستیم به طوری که حدود 45 الی 55 درصد ازازدواج‎ها به طلاق منجرمی‎شود که این خود یک مشکل است زیرا هر یک از آن‏ها به یک مسکن مجزا نیاز دارند.

بیگدلی افزود: سالی 700 هزار الی یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می‏شود یعنی به عبارتی بالفعل به 1.5 میلیون مسکن نیاز است.

وی گفت: از سوی دیگر در کشور 200 هکتار بافت فرسوده وجود دارد و کشور روی کمربند زلزله واقع است و می‎توان در این خصوص به  زلزله بم و سر پل ذهاب در سال‏های اخیراشاره کرد.

** تعطیلی صنعت مسکن

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران به انتقاداتی تند نسبت به عملکرد وزیر راه و شهرسازی  در دولت فعلی پرداخت و گفت: وزیر وقت عمدا به صورت علنی و فاحش صنعت مسکن را تعطیل کرد و از دستگاه‏های نظارتی انتظار می‏رود که سرنخ این جایگاه را تعقیب کنند.

بیگدلی گفت: صنعت مسکن صنعتی است که به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‏شود و یک هزار و 200 گروه شغلی به این صنعت وابسته است پس صنعت با رونق ساخت و ساز جانی دوباره پیدا می‏کند. در یک کلام پیشرانی صنعت مسکن یعنی 80 درصد اشتغال کشورمانند صنعت سیمان، آهن، فولاد جزو صنایع شاخص ساختمانی هستند.

** هفت سال مسکن تولید نشد

وی عنوان کرد: در کشورهفت سال مسکن تولید نشد و رییس دولت نیز صراحتا اعلام کرد که متاسفانه کم‌کاری بزرگی در این حوزه رخ داده است. ازمنظرعلم اقتصاد، هنگامی که عرضه کاهش می‏یابد، تقاضا بالا می‏رود و بدین گونه است که محکوم به تولید هستیم. هنگامی که کمبود گندم وجود دارد با دو محموله کشتی این مشکل بر طرف می شود این در حالی است که مسکن را نمی‏توان وارد کرد بلکه باید باید ظرف 2 الی 3 سال نرم افزار تولید آن عملیاتی شود.

این مدرس دانشگاه افزود: از سوی دیگرسیستم بانکی هیچ رغبتی نشان نمی‏دهد و این سیستم معیوب، جاهل، سوداگراست و خود به دنبال بنگاه‏ها‏ی اقتصادی است که درهیچ کجای دنیا اتفاق نمی افتد.

به گفته بیگدلی، اگر بانک به دنبال سوداگری و کاسب کاری برود، بزرگ‌ترین جنایت در اقتصاد است. در کشور ما بانک‏ها بنگاه‌دار شدند و تمایل دارند که به یک خودروساز 5 الی 10هزار میلیارد تومان پرداخت کنند اما عاجز هستند که 200 الی 500 میلیون در حوزه مسکن بدهند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان اقدامات بانک مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سیستم بانکی باید به میدان آید و نهادهای مرتبط با حوزه مسکن هیچ رغبی برای کمک به این حوزه ندارند وتنها می خواهند مانند بیمه، شهرداری‎ها، نظام مهندسی، شورای شهر، آب، برق، گاز، فاضلاب، مالیات که دست دولت است، هزینه‌ای را اخذ کنند.

بیگلدلی یادآور شد: پیش‌تر شورایی به نام شورای تامین مسکن وجود داشت و در این دولت این شورا با تعطیلی مواجه و به شدت کمرنگ شد. این شورا با ریاست جمهور و وزیر کار خود را انجام می‏داد و استانداران نیز نسبت با آن هماهنگ بودند.

وی تصریح کرد: هر دولت از رییس جمهور دو مطالبه مبنی بر تولید مسکن و ایجاد شغل وجود دارد یعنی برای دستیابی به این دو مهم باید صنعت مسکن را راه اندازی کرد.

**تولید 2میلیون مسکن درسال

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران خطاب به نامزدهای سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما مجموعه‌ای از مسکن سازان جهادی در قرارگاه تولید مسکن و مجمع ملی مسکن اعلام آمادگی می‌کنیم که با دولت تفاهم‌نامه‌ای منعقد کنیم و هر ضمانتنامه‌ای که نیاز است را ارایه دهیم تا سالی 2 میلیون مسکن تولید شود و این مسکن را چهل‌روزه تجهیز کارگاه کنیم و ظرف مدت زمان یکسال تحویل دهیم و این توان در مسکن مهر به اثبات رسیده است.

بیگدلی افزود: از نامزدهای انتخابات انتظار می‏رود با بخش خصوصی آشتی کنند و اجازه دهند که بخش خصوصی وارد میدان شود تا این سراب و آرزوی خانه دار شدن مردم را به منصه ظهور برسانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |