جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 126816 18:38 1399/10/08
آسیب پذیری کمتر فرآورده های نفتی در برابر تحریم ها

آسیب پذیری کمتر فرآورده های نفتی در برابر تحریم ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آسیب پذیری کمتر فرآورده های نفتی در برابر تحریم ها

آسیب پذیری کمتر فرآورده های نفتی در برابر تحریم ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اگر ذخایر نفت و گاز را به صورت خام بفروشیم، علاوه بر اینکه فرصتی را از دست داده ایم، کشور را هم دچار اقتصاد تک محصولی کرده و زمینه را برای اعمال فشار دشمن در تحریم به وجود آورده ایم؛ اما اگر نفت و گاز را به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پایین دستی استفاده کنیم، در واقع علاوه بر اینکه زمینه را برای تحریم کنندگان از بین می بریم، نفت و گازمان را هم تحریم ناپذیر می کنیم؛ زیرا هنگامی که تنوع محصولات زیاد شود، تنوع بازار ایجاد می شود که این کار از یک سو نظارت بر تحریم را سخت می کند و از سوی دیگر ارزش افزوده بیشتری را برای اقتصاد ما فراهم می کند.

به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، این درحالی است که در بعضی از زنجیره های پایین دستی محصولات به خصوص در پتروشیمی، تا 1000برابر می توانیم در محصول نهایی ارزش افزوده ایجاد کنیم. اصل موضوع این است که ما محصولات خودمان را از خام فروشی تبدیل به فرآورده های قابل استفاده در داخل و خارج کنیم.

در همین زمینه ،هادی بیگی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: هنگامی که عنوان می شود نفت را به صورت خام نمی فروشیم و تبدیل به فرآورده می کنیم به دلیل ایجاد ارزش افزوده بیشتر تحریم پذیری کمتری را در برمی گیرد. 

وی عنوان کرد: در تبدیل نفت خام به فرآورده هایی مانند بنزین، گازوییل و نفت کوره و... اگر بتوانیم این محصولات را بفروشیم، تفاوت چندانی ندارد و ممکن است ۱۰ درصد گران تر نسبت به نفت خام به فروش برسند اما گازوییل و بنزین به شکل نفت تحریم پذیر نیست و فروش آن آسان تر و دایره مشتریان آن بیشتر است بنابراین «فاصله از خام فروشی» ناظر به این قضیه است تا تحریم پذیری را کاهش دهد.

بیگی نژاد با اشاره به مهم برشمردن ایجاد ارزش افزوده فرآورده های نفتی عنوان کرد: در این راستا بایستی فرآورده هایی را که از پالایشگاه به دست می آیند، در اختیار پتروشیمی ها به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر قرار دهند، نکته قابل تامل این که باید خروجی پالایشگاه ها به پتروشیمی تحویل داده شود تا به گونه های مختلف از جمله  پروپیلن، تبدیل و سایر مواد را تهیه کند در این صورت ارزش افزوده بیشتری ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه باید توسعه پالایشگاه ها مورد توجه قرار گیرد گفت: در حال حاضر پالایشگاه هایی که در کشور در حال احداث است باید از سوی دولت به تسریع در روند تکمیل آن ها  کمک شود .

نماینده مردم در خانه ملت گفت: خروجی پالایشگاه ها باید به سمت پتروشیمی ها سوق پیدا کند، در این خصوص باید یادآور شد قانون پتروپالایشگاه ها در مجلس دهم به تصویب رسیده و در مجلس یازدهم  نیز ۹ مصوبه به آن افزوده و در کمیسیون انرژی تصویب شده و به زودی در صحن مجلس  مطرح می شود تا مسایل قانونی آن حل شود.

بیگی نژاد با بیان اینکه در دهمین دستور کار نخست مجلس، مسأله اصلاح قانون پتروپالایشگاهها مد نظرقرارگرفته است گفت : با سیستم نظارتی که در مجلس یازدهم وجود دارد و با بحث قانون گذاری در بودجه و همچنین برنامه هفتم توسعه و با پیگیری دولت، اصلاح قانون پتروپالایشگاه ها انجام خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |