جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 107398 19:00 1399/04/29
آرزوی محال کنترل قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح

آرزوی محال کنترل قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آرزوی محال کنترل قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح

آرزوی محال کنترل قیمت مسکن در سایه گرانی مصالح

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مصالح ساختمانی گران شد

مهناز اسماعیلی-در حالی‌ که بازار مسکن همانند سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود، دامنه وسیع گرانی در ماه‌های اخیر با رشد قیمت مصالح ساختمانی منجر به افزایش هزینه‌های تولید مسکن شده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، گرانی مسکن، افزایش نرخ اجاره‌بها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دلال‌بازی و عدم نظارت بر فعالیت صنوف مرتبط با خرید و فروش مصالح ساختمانی تیترهای پرمخاطب بازار ساخت و ساز است. بسیاری از خانواده‌های ایرانی این روزها در آرزوی خانه‌دار شدن بوده و عده‌ای دیگر در میانه‌های راه ساخت و ساز مسکن شخصی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

حساسیت حوزه مسکن در کشور به قدری است که حتی «صحبت» از افزایش نرخ مصالح ساختمانی هم منجر به تأثیرپذیری بازار مسکن می شود؛ حال با توجه به رشد بی توقف نرخ مصالح چگونه می توان انتظار بی تاثیری این اتفاق را در قیمت تمام شده مسکن نادیده گرفت.

به نظر کارشناسان اقتصادی، هم‌زمان با افزایش چشمگیر نرخ ارز، نوسانات بازارهای داخلی و خارجی و اعمال تحریم‌ها؛ سیاست‌گذاری نادرست دولت درکنار کم شدن ارزش پول کشور و درنهایت عدم نظارت مسئولان ذی‌صلاح، این روزها ساخت و ساز به ورطه رکود مطلق کشیده شده است.

در این میان، ‌به گفته دست اندرکاران این حوزه، مصالح ساختمانی سهم 50 درصدی در قیمت نهایی مسکن دارد و براساس آمارها، بعد از قیمت زمین، بیشترین عامل گرانی مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است، بنابراین کنترل بازار مصالح می‌تواند در کاهش قیمت‌ها موثر باشد. چرا که در سه سال اخیر شاهد افزایش تدریجی قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی در کشور هستیم به طوری که در سال 96 و 97 به واسطه افزایش دلار، قیمت مصالح بالا رفت و در سال 98 نیز این روند افزایشی تداوم یافت.

این موضوع واضح و مبرهن است که افزایش قیمت دلار و ارز موجب بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی در کشور می‌شود و با افزایش نرخ تجهیزات و مصالح، بهای تمام شده مسکن تازه‌ساز نیز بالا می‌رود اما برای حل بخشی از این بحران، می‌توان نسبت به مدیریت بازار عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی اقدام کرد.

به طور حتم اگر مصالح ساختمانی با نرخ متعادل و قابل قبول به دست سازنده و مصرف کننده برسد، آن زمان می‌توان قیمت مسکن را نیز مدیریت کرد، در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و رهایی و عدم مدیریت بر نرخ مصالح، قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.

درهمین راستا، روز گذشته، نتایج طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در استان تهران در نیمه‌ دوم سال ۹۸ حکایت از رشد نرخ این محصولات داشت که بیشترین افزایش قیمت مربوط به ورق مس با ۸۲.۵ درصد بود.

مقایسه متوسط قیمت تمامی ١٧٩ قلم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره قبل، نشان می‌دهد که «ورق مس» با ٨٢.٥ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧.٧ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند. مقایسه با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «ورق مس» با١٢٠.٩ درصد و بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط «پروفیل برنزی توپر» با ٦٤.٧ درصد بوده است.

مقایسه متوسط قیمت ١٠ قلم مهم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره قبل که در جدول زیر آمده است، نشان می‌دهد که «تیرآهن نمره ١٦» با ٥٠.٧ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧.٧ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید-درجه‌ یک» با ٨٢.٥ درصد و بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط «گونی چتایی ٧×٤٠» با ٦.٨ درصد بوده است.

**مردم محتاج نان شب هستند

با انتشار این آمار، یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نابسامانی بازار مسکن اظهار کرد: سیمان در بازار پیدا نمی شود، قیمت مصالح ساختمانی چند برابر شده است؛ چطور می خواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم در صورتی که قیمت مصالح ساختمانی چند برابر شده است؟

صدیف بدری نماینده مردم‌ اردبیل در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خطاب به رییس جمهور و سرپرست وزارت صنعت گفت: چرا برای وزارتخانه بزرگ و مهم صنعت، معدن و تجارت وزیر تعیین نمی کنید؟ وزارت صمت و دولت کاملا در مسائل و مشکلات اقتصادی اخیر حالت انفعالی به خود گرفته و هیچ نظارت و کنترلی توسط دولت و وزارتخانه در بازار صورت نمی گیرد.

وی افزود: قیمت تمام اقلام مورد نیاز مردم در این ماه های اخیر چند برابر شده است، افزایش قیمت ها ساعتی شده است، قیمت میلگرد از ۵ هزار تومان به ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان رسیده است.

بدری اضافه خواستار توجه بیشتر رییس جمهور و سرپرست وزارت صنعت شد و گفت: مردم محتاج نان شب هستند، با این وضعیت چطور می خواهیم کنترل و جوان سازی جمعیت داشته باشیم؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |