جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 131600 14:40 1399/11/13
آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق در سال جاری

آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق در سال جاری

آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، سید حمید حسینی در مورد وضعیت تجارت ایران و عراق در 10 ماهه سال جاری، گفت: همانطور که پیش بینی می شد با توجه به مسائل ناشی از کرونا و وضعیت درآمدی عراق، صادرات ما به عراق کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه متوسط صادرات ماهانه ایران به عراق در سال جاری حدود 630 میلیون دلار بوده است، افزود: در 10 ماهه ابتدای امسال کل صادرات ایران به عراق به 6 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که اگر صادرات برق را نیز به آن اضافه کنیم میزان صادرات ما به این کشور حدود 6 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد بود.

* کاهش 15 درصدی صادرات به عراق
وی اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه دو ماه بیشتر تا پایان سال باقی نمانده قطعا صادرات ما به این کشور به میزان صادرات سال گذشته نخواهد رشد و بر این اساس کاهش 15 درصدی صادرات به عراق را نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

حسینی افزود:بخشی از کاهش صادرات به علت متوقف شدن ترددهای ناشی از کرونا است و از آنجا که تجارت براساس اعتماد بین طرفین شکل می گیرد کاهش ترددها بر کاهش سطح اعتماد اثرگذار است و کاهش سطح اعتماد نیز بر روی تجارت اثر منفی دارد.

*عراق روادید برای اتباع 37 کشور به غیر از ایران را لغو کرد
وی با بیان اینکه به تازگی عراق برای اتباع 37 کشور روادید را لغو کرده است،گفت: این در حالی است ایران جزو این کشورها نیست. حسینی با بیان اینکه اقداماتی که اخیرا از سوی عراق دیده می شود حرکت های دوستانه ای نیست، افزود: مدتی پیش مذاکراتی بین ایران و عراق انجام شده بود که ویزا به طور نسبی لغو شود و حداقل رفت و آمد تجار تسهیل شود در حالی که هنوز شاهد سخت‌گیری‌هایی در این زمینه از سوی عراق هستیم و علیرغم اینکه عراق روادید را برای اتباع 37 کشور لغو کرده است این موضوع شامل ایران نشده است.

وی با بیان اینکه این مسائل حاکی از آن است که گرایش هایی در عراق وجود دارد که علاقمند به توسعه روابط با ایران نیست، بیان داشت: لازم است تا دیپلماسی، بخش خصوصی و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی فعال شوند و نگذاریم که تصمیماتی گرفته شود که روی تجارت ما اثرکند.

* تلاش رقبای تجاری ایران برای نزدیک شدن به احزاب و دولت عراق
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر لزوم رفت و آمد مسئولین کشور و دیدار با مقامات کشور عراق اظهار داشت: مصرانه از وزرای اقتصاد، کشاورزی، صنعت، معدن و بازرگانی تقاضا دارم تا در راستای توسعه تجارت با عراق به این کشور سفر کنند و با مقامات عالی رتبه کشور عراق دیدار کنند زیرا این کار بسیار در توسعه روابط و بخصوص توسعه روابط اقتصادی موثر است.

وی با بیان اینکه کرونا عاملی برای قطع رفت و آمدها شده است، گفت: نباید اجازه دهیم که رقبای ما با نزدیک شدن به دولت، احزاب و مجلس عراق فضا را برای کار ما سخت کنند.

حسینی با اشاره به اینکه سفر روسای قوه مجریه و قضائیه به عراق بسیار در توسعه روابط بین دو کشور سودمند خواهد بود گفت: با توجه به نگاه ویژه رئیس پارلمان عراق به برقراری ارتباط با کشورهای همسایه سفر رئیس مجلس و دیدار با هیئت رئیسه مجلس عراق می تواند کمک شایانی به توسعه روابط دو کشور کند.

وی افزود: همچنین در صورت سفر رئیس قوه قضائیه ایران به عراق می توان امنیت قضایی برای فعالان اقتصادی فراهم کرد و شعبه های ویژه رسیدگی به دعاوی بین دو کشور ایجاد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |