پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 114868 09:23 1399/07/19
آخرین وضعیت از12 واحد جدید بخش بخار نیروگاه‌های حرارتی

آخرین وضعیت از12 واحد جدید بخش بخار نیروگاه‌های حرارتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخرین وضعیت از12 واحد جدید بخش بخار نیروگاه‌های حرارتی

آخرین وضعیت از12 واحد جدید بخش بخار نیروگاه‌های حرارتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو اظهار داشت: ظرفیت استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید سازوکار خوبی برای تحقق طرح‌های مهمی از جمله تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی است؛ به این معنا که دو واحد نیروگاهی با سوخت گاز احداث می‌کنیم و بعد، از اگزوز خروجی این واحدها، سوخت مورد نیاز یک واحد بخار را تأمین می کنیم و مجموع این سه واحد، یک نیروگاه سیکل ترکیبی می شود.

وی افزود: بر اساس پیگیری‌هایی که داشتیم، در سال 92 بندی در قانون بودجه آن سال درج و تصویب شد که بر اساس آن، وزارت نیرو مجاز به انعقاد قرارداد بیع متقابل برای احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازی از محل سوخت صرفه‌جویی شده شد؛ یعنی استفاده از سوختی که در بخش بخار مصرف نمی‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: این بند قانونی در سال 94 تغییراتی کرد و تحت عنوان ماده 12 قانون رفع موانع تولید به ما ابلاغ شد. وی ادامه داد: در حال حاضر در چند نیروگاه از ظرفیت‌های این ماده قانونی بهره گرفته‌ایم؛ به طور مثال واحدهای یک و دو بخش بخار نیروگاه پرند، واحدهای یک بخش بخار نیروگاه کاشان، واحد سه بخش بخار نیروگاه پرند، واحد یک بخش بخار نیروگاه عسلویه و واحد یک بخش بخار نیروگاه ارومیه تاکنون به مدار بهره‌برداری وارد شده‌اند و 12 واحد بخار دیگر نیز که جمعاً ظرفیتی بالغ بر 1920 مگاوات دارند در مرحله ساخت هستند.

اردکانیان در خصوص زمان تکمیل و بهره‌برداری از 12 واحد جدید بخش بخار نیروگاه‌های حرارتی کشور گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 2 واحد بخش بخار تکمیل شده و در سال 1400 نیز 10 واحد دیگر با شبکه برق کشور سنکرون شوند تا از این ظرفیت قانونی بتوانیم استفاده کنیم.

وی افزود: شاید می‌شد با سرعت بیشتری از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده کرد، ولی به هرحال این قانون ظرفیت بسیار خوبی بوده که عملیاتی شده است و از این پس با استفاده از این ظرفیت‌های قانونی، تبدیل واحدها به سیکل ترکیبی سرعت می‌یابد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای احداث هر واحد بخار بدون هزینه تأمین مالی، حجم سرمایه گذاری 130 میلیون یورو و صرفه‌جویی سالانه سوخت آن برابر با 250 میلیون مترمکعب است و اثرات مثبت زیست‌محیطی به دلایل کاهش آلاینده‌ها دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |