شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 148924 19:27 1400/05/03
آخرین شوک برای احیاء امیدهای خاموش شده/درخواست از اتاق تهران برای نجات کانون زنان بازرگان

آخرین شوک برای احیاء امیدهای خاموش شده/درخواست از اتاق تهران برای نجات کانون زنان بازرگان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخرین شوک برای احیاء امیدهای خاموش شده/درخواست از اتاق تهران برای نجات کانون زنان بازرگان

آخرین شوک برای احیاء امیدهای خاموش شده/درخواست از اتاق تهران برای نجات کانون زنان بازرگان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شش سال و هفت ماه پیش در روزنامه جهان اقتصاد خبری منتشر کردیم با عنوان "اجرای حکم محکمه یا ورود کمیته انضباطی اتاق بازرگانی / انتخابات کانون زنان بازرگان ابطال می شود!!‏" و نوشتیم که ابطال این انتخابات و ورود نهاد قضایی آسیب جدی به اعتبار بخش خصوصی خواهد زد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، اگرچه در آن دوره انتخابات کانون زنان بازرگان کار به اجرای حکم قضایی نرسید و شاکی و متشاکی باهم کنار آمدند، اما کاش آن حکم اجرا و این مصالحه انجام نمی‌شد.

هرآنچه شد، کانون زنان بازرگانی که هیبت و عظمت روزهای شروع به کارش بسیاری را نگران کرده بود که تشکلی با محوریت بانوان در آتیه‌ای نزدیک در جایگاه رهبری تشکل‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی خواه نشست، امروز چون بسیاری از تشکل‌های دیگر فقط یک تشکل است.

امروز بار دیگر در آستانه انتخابات کانون زنان بازرگان تهران قرار داریم و باز هم همان حرف و حدیث‌ها، شاعبه‌ها و شایعه‌ها و بازهم حرکت در مسیری که همچنان مردسالاری در جامعه اقتصادی کشور به میزان صد درصدی حفظ شود.

شاید بسیاری مدیران ارشد اقتصاد کشور اعم از دولتی و خصوصی دم از جایگاه اجتماعی والای زنان می‌زنند، اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسیم رفتارها تغییر کرده و هر اقدامی می‌شود تا بانوان به آن جایگاه والا برسند.

کانون زنان بازرگان یکی از بسترهایی است که می‌توانست در حوزه اقتصاد از بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی حمایت کند، اما متاسفانه همچنان شاهد هستیم که دیواری از انحصار مانع توسعه این تشکل شده است و گویا اتاق بازرگانی تهران برای پوشاندن نقاط ضعف و نمایشی صوری از موفقیت و توانمندی با حمایت‎‌های خارج از عرف و قانون، تشکلی توانمند را به دیگران نشان می‌دهد.

در حالیکه اهالی اتاق بازرگانی تهران حمایت از تشکل‌ها را برای یک سال مورد تأیید قرار داده‌اند، کانون زنان بازرگان تهران از بدو تأسیس برای داشتن دفتر محل استقرار دبیرخانه وابسطه به بودجه اتاق بوده و پس از ایجاد خانه تشکل‌ها از بهمن ماه سال گذشته در این خانه به جای یک اتاق که به همه تشکل‌ها اختصاص می‌یابد به کانون دو اتاق داده‌است و به جای قرارداد یک ساله، قراردادی سه ساله تنظیم شده‌‎است که گویا تنها دو سال آن اعلانم شده است.

به هر حال هرچه در این کانون می‌گذرد مورد اعتراض گروهی از اعضای آن است، گروهی که جدا شدن بسیاری همراهان و اعضاء چون تجربه‌ای تلخ متحمل شده و به امید اینکه انتخابات می‌تواند فرصتی برای تغییر باشد تا امروز عضویت خود را حفظ کرده‌اند، اما گویا در آستانه برگزاری انتخابات همه امیدها به ناامیدی تبدیل شده‌است و جمعی از ایشان با تنظیم نامه‌ای سرگشاده که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آخرین شوک را برای احیاء امیدهای قربانی شده وارد آورده‌اند شاید که بزرگترهای اقتصاد بخش خصوصی تهران چاره‌ای بیندیشند.

دراین نامه خطاب به مسعود خوانساری، رئیس، اعضای هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران چنین آمده است؛ همانطور که مستحضر هستید، کانون زنان بازرگان از بدو تأسیس به واسطه انحصارطلبی و تمامیت خواهی گروهی انگشت شمار، گرفتار حواشی و چالش‌هایی بوده است که این کانون را از اهداف اصلی خود دور کرده است.

متاسفانه در آستانه انتخابات دوره جدید بازهم شاهد تکرار رفتارهایی هستیم که دور از شان بخش خصوصی و بالاخص بانوان فعال اقتصادی کشور است.

چنانکه تعدادی از خانم‌ها که در هفته‌های کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند، بلافاصله به عضویت کانون درآمده‌اند وهمچنین برای گروهی از بانوانی که به تازگی درخواست کارت عضویت اتاق تهران را کرده بودند، کارت عضویت صادر و ایشان‌ نیز به سرعت عضو کانون شده‌اند.

سرعت عمل اعمال شده در صدور این کارت‌ها و عضویت متقضایان در کانون زنان بازرگان در روزهای منتهی به انتخابات هیأت رئیسه، موجبات نگرانی جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای کانون را در پی داشته و ایشان را با این سوال روبرو کرده است که آیا اینگونه حمایت از کانون زنان بازرگان تهران ریشه در حضور عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در رأس کانون دارد و آیا باید نگران بود که اینگونه عضوگیری می‌تواند شاعبه مهندسی انتخابات را القاء کند.

مضاف بر این کانون زنان بازرگان تهران از بدو تاسیس یعنی از سال ۱۳۹۵ در محلی مستقر بوده است که هزینه رهن آن حدود چهارصدميليون تومان توسط اتاق تهران پرداخت شده بود و از بهمن ماه سال گذشته نیز دو اتاق مجهز در خانه تشکل‌ها با قراردادی دوساله در اختیار کانون قرار داده شده است و این در حالی است که دیگر تشکل‌ها یک یا نهایتا دو سال می‌توانند از چنین امتیازی استفاده کنند و این تبعیض موجبات دلخوری و اعتراض تشکل‌های دیگر را به دنبال داشته است و حتی برای اعضای کانون زنان بازرگان تهران‌نیز این‌ سوال را ایجاد کرده که در صورت تغییر رییس کانون همچنان اتاق تهران به حمایت‌های خود ادامه خواهد داد.

متاسفانه یکی از اتفاقات دیگری که در کانون زنان بازرگان تهران شاهد آن هستیم، ممانعت از حضور بانوان انقلابی در کانون است که می‌تواند این شاعبه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد و گواه اين موضوع چندهزارنفر زن فعال اقتصادي دارنده كارت اتاق بازرگاني تهران هستند ولي بدليل اینکه شاهد دور شدن کانون از اهداف اولیه خود و همچنین رفتارهای رفع کننده بوده‌اند تمایلی به عضویت نداشته یا از عضویت خود را تمدید نمی‌کنند.

این در حالی است که نقش بانوان در اقتصاد امروز کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، اما متاسفانه کانون زنان بازرگان که با هدف حمایت و توسعه حضور بانوان در صحنه اقتصاد کشور ایجاد شده‌است.

متأسفانه روند دفع بانوان فعال اقتصادی از کانون زنان بازرگان، در حوزه دیگری نیز جریان دارد و در حالیکه بسیاری از اتاق‌های شهرستان‌ها اقدام به تأسیس تشکل کارآفرینی در زیرمجموعه خود کرده و نماینده خود را به سازمان کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران معرفی کرده‌اند در زیرمجموعه اتاق بازرگانی تهران همچنان تشکل کارآفرینی اجازه تأسیس پیدا نکرده است و به جای معرفی یکی از اعضای هیأت مدیره تشکل کارآفرینی که باید تأسیس می‌شد، فردی از انجمن كارآفريني سيده فاطمه مقيمي به عنوان نماینده تشکل کارآفرینی اتاق تهران وارد هیات مدیره سازمان کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران شده است.

در پایان این نامه سرگشاده از هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درخواست شده این جریان انحصارگرا را متوقف و مانع آسیب دیدن بیش از پیش کانون زنان بازرگان تهران شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |