جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 177795 09:40 1401/02/10
آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، میثم فدایی با اشاره به عملکرد پارسال بازارهای فرابورس ایران گفت: عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در کنار تلاش‌های این بورس برای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه از جمله اقدامات قابل ذکر فرابورس طی سال گذشته بوده است.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: با توجه به رفع ابهامات بازار سرمایه از جمله موارد مرتبط با بودجه و همچنین ثبات در تصمیم‌گیری حوزه‌های مختلف، از ابتدای امسال شاهد ثبات در بازار سرمایه بودیم، به طوری که تاکنون شاخص فرابورس بیش از 12 درصد رشد کرده است و در صورت عدم تغییر متغیرهای مرتبط با بازار سرمایه شاهد تداوم روند فعلی خواهیم بود.

6 درصدی شدن دامنه نوسان بازار اولی‌ها تجربه خوبی بود

وی اذعان داشت: در دیماه سال گذشته جلسات مرتبط با افزایش دامنه نوسان نمادها برگزار و تصمیم‌گیری‌های اولیه‌ای آغاز شد تا به تدریج دامنه نوسان افزایش پیدا کند و البته شرط اصلی اعمال افزایش دامنه نوسان هم رسیدن بازار سرمایه به شرایط متعادل تعیین شد؛ که خوشبختانه با رفع ابهامات بورس و رسیدن به شرایط متعادل در سالجاری، جلسات تخصصی در این زمینه برگزار و در نهایت مقرر شد دامنه نوسان بازارهای اول بورس و فرابورس به 6 درصد افزایش پیدا کند.

فدایی افزود: این در حالی است که چون دامنه نوسان تقریبا دو دهه هست که در بازار اعمال می شود، پیشنهاد شد یک درصد به بازارهای اول بورس و فرابورس افزوده و پس از 3 ماه تجربه و دریافت و بررسی گزارشات کارشناسی در مورد ادامه این روند تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: تجربه یک هفته افزایش اعمال دامنه نوسان در بازارهای بورس و فرابورس نشان می‌دهد در بسیاری از ساعات معاملاتی در نمادهایی که دامنه نوسان آنها افزایش پیدا کرده است، صف‌های خرید و فروش قابل اعتنایی دیده نشده و پیش‌بینی می‌کنیم که با افزایش یک یا دو پله‌ای دامنه نوسان در بازار اول طی ماه‌های آینده تقریبا هیچ صف خرید و یا فروش جدی در این بازارها ایجاد نشود و شاهد بازاری نقدشونده باشیم.

زمان بازگشایی نماد سرخابی‌ها فعلا مشخص نیست

وی در ادامه با اشاره به پذیره‌نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اسفند سال گذشته گفت: این اتفاق، تجربه جدیدی برای بازار سرمایه بود که نتیجه کار از این جهت که منابع پذیره‌نویسی به داخل باشگاه‌ها رفته تا از این طریق اقدام به اصلاح ساختار کنند، و همچنین برآورده شدن الزامات AFC و شفافیت مالی این دو باشگاه، مناسب بوده است.

فدایی ضمن موفق خواندن پذیره‌نویسی سرخابی‌ها، با اشاره به این که تمام تلاش خود را کردیم تا سرمایه‌گذاران با چشمان باز اقدام به حضور در این پذیره‌نویسی کنند، در خصوص زمان بازگشایی نماد سرخابی‌ها در فرابورس اذعان داشت: مراحل افزایش سرمایه استقلال در اداره ثبت شرکت‌ها به پایان رسیده، اما افزایش سرمایه باشگاه پرسپولیس کماکان در جریان است. بر این اساس در خصوص گشایش نماد این دو باشگاه نباید عجله کرد و باید تلاش کنیم شفافیت بیشتری از آنها به بازار سرمایه مخابره کنیم. ضمن این که باید این باشگاه‌ها متقاضی بازگشایی نماد باشند و موضوعاتی چون تامین منابع بازارگردانی آنها اتفاق بیفتد تا مطابق این موارد، نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه بازگشایی شود.

آخرین خبرها از بازگشایی نماد بانک دی

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین اذعان داشت: پیگیری‌های زیادی در خصوص بازگشایی نماد دو بانک دی و آینده و سایر نمادهای متوقف در فرابورس داشتیم که در برخی از این نمادها از جمله "وملل" موفق به بازگشایی نماد شدیم. در خصوص بانک دی هم بحث تایید صورت‌های مالی این بانک است، که به دلیل اهمیت این موضوع سعی کردیم حداکثر همکاری را برای دریافت صورت‌های مالی و بازگشایی این نماد داشته‌ایم؛ به طوری که در ابتدای همین هفته جلسه ای با معاون نظارت بانک مرکزی داشتیم تا مشکلات بازگشایی نماد بانک دی برطرف شود.

وی با اشاره به این که به تازگی نظر پیشنهادی فرابورس به سازمان بورس برای بازگشایی این نماد داده شده است، تصریح کرد: هم سازمان بورس، هم بانک مرکزی و هم فرابورس تمام تلاش خود را برای بازگشایی مناسب نماد دی انجام می‌دهند، اما فعلا نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی نماد بانک‌های دی و آینده اعلام کرد.

مصوبه مربوط به مشاوران سرمایه‌گذاری روی میز کمیته تدوین سازمان بورس

فدایی در مورد انتخاب شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در مجامع شرکت‌ها برای اعلام نظر در مورد صورت‌های مالی شرکت‌ها و در پی آن افزایش سطح تحلیل در بازار سرمایه نیز گفت: دستورالعمل مربوط به این موضوع با جزئیاتی از جمله این که چه نمادهایی با چه تواتری و با چه اطلاعات مالی مورد تحلیل قرار بگیرند، آماده شده است و حتی کارمزد دریافتی و جزئیاتی این چنینی هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به کمیته تدوین سازمان بورس ارجاع شده است.

آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

این مقام مسئول با بیان این که عرضه‌های اولیه باید متناسب با شرایط بازار سرمایه انجام شود، چرا که این عرضه‌ها اثرات و تبعات خاص خود را دارند، گفت: سال 99 بعد از رشد چشمگیر بازار سرمایه، یکی از بحث‌های قابل طرح این بود که بازار ثانویه رشد کرده و باید بازار اولیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در آن سال انبوهی از شرکت‌ها در بورس و فرابورس پذیرش شدند. البته پس از آن، ریزش شدید بازار را شاهد بودیم که عرضه اولیه این شرکت‌ها با وقفه مواجه شد. در این راستا در دو ماه گذشته به انتهای دوره تمدیدها رسیده‌ایم و حالا بیشتر مصوبات ما طی دو ماه گذشته به موضوعات مرتبط با تمدید درج و عرضه نمادهای ختم شده است.

وی از شرکت‌هایی همچون حمل و نقل گهر ترابر سیرجان، فروسیلیس خمین و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان شرکتهای در صف عرضه‌ اولیه در فرابورس یاد کرد و افزود: از این رو برای مدیریت این موضوع، و به دلیل این که انبوه عرضه‌های اولیه به بازار سرمایه فشار نیاورد، اکثر این عرضه‌ها قرار است به صندوق‌ها تخصیص یابد.

هسته معاملاتی فرابورس هک نشده بود

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین با اشاره به این که سیستم معاملاتی فرابورس در ابتدای معاملاتی امسال دچار مشکل شد، گفت: بحث هک شدن سیستم معاملات در آن روز اتفاق نیفتاده و مطرح نیست، بلکه این سیستم با اختلال مواجه شد.

وی با بیان این که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بحث نگهداشت سیستم معاملات را بر عهده دارد و بورس و فرابورس دریافت‌کننده خدمت از این شرکت هستند، گفت: در روزهای ابتدای امسال مشکلات سخت‌افزاری موجب شده بود تا حجم قابل توجهی از اطلاعات در این سامانه قابل پردازش نباشد، و همین موضوع موجب شد تا معاملات با مشکل مواجه شود که البته تمهیدات لازم برای جلوگیری از رخداد این گونه اتفاقات دیده شده است.

فدایی اضافه کرد: هسته معاملاتی کنونی کشش برخی معاملات بویژه در حوزه مشتقات ندارد و سامانه موجود صرفا برای خرید و فروش‌های نقدی است، و امیدواریم با رفع محدودیت‌های برجامی بتوانیم هسته معاملات جدیدی را در بازار سرمایه داشته باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |