پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 175961 13:01 1401/01/21
آخرین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار در کشور

آخرین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آخرین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار در کشور

آخرین آمار اتباع خارجی فاقد پروانه کار در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، با وجود تلاش گسترده دستگاههای نظارتی برای کنترل و اعمال سخت گیری بر مرزهای کشور، در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز به یکی از چالش‌های بازار کار ایران تبدیل شده و پیامدها و ناهنجاری‌هایی را به دنبال داشته است.

موضوع اقامت، اشتغال و حضور اتباع بیگانه در هر کشوری یکی از مسایلی است که با امنیت و نظام سیاسی آن کشور در ارتباط است به همین منظور کشورها بر اساس چارچوب ها و ضرورت‌های خود، ضوابط و قوانین مربوط به ورود اتباع بیگانه را تنظیم می کنند.

در کشور ما نیز برای ورود اتباع خارجی تشریفاتی از جمله اخذ روادید یا ویزا پیش بینی شده و اجازه ورود و اقامت مجاز آنها با نظارت دولت داده می شود.

برابر قانون کار، اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال کارفرمای آنها متخلف محسوب شده ومشمول جریمه خواهد بود؛ چنانچه در ماده ۱۲۰ قانون کار صراحتا ذکر شده، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

بر اساس آمار معاونت اشتغال وزارت کار، از مرداد تا دی ماه سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ بازرسی در حوزه اشتغال اتباع خارجی از کارگاهها به عمل آمده که حاصل آن شناسایی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر شاغل خارجی غیرمجاز بوده است.

همچنین ۲۹۰۰ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی و تلاش شده تا حدود ۶۰۰۰ نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی غیرمجاز جایگزین شوند. در همین مدت بیش از ۱۷۴ هزار فقره پروانه کار در قالب دفترچه و کارت صادر یا تمدید شده است.

درآمد حاصل از ارائه خدمات پروانه کار و دریافت جریمه از کارفرمایان متخلف در شش ماهه مرداد تا دی سال گذشته، بیش از ۸۵۸ میلیارد ریال بوده است.

محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ـ به تازگی از وجود یک میلیون تبعه خارجی در کشور خبر داده که فاقد پروانه کار هستند.

او می گوید: برآورد ما از اتباع خارجی که مشغول به کار در ایران هستند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که حدود ۳۰۰ هزار نفر دارای پروانه کار و مابقی بدون مجوز مشغول به کار هستند.

به گفته کریمی بیرانوند، در دولت سیزدهم شناسایی اتباع غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته و در این مدت ۲۰ هزار تبعه غیرمجاز شناسایی و ۷۰۰۰ نفر جایگزین این نیروی کار شده است.

معاون اشتغال وزیرکار از ۳۰۰۰ گشت مشترک و ۲۵ هزار فقره بازرسی از کار در دولت سیزدهم خبر داده و می گوید: در صورتی که سیاست نظام بر شناسایی اتباع غیرمجاز باشد این کار را پیگیری خواهیم کرد.

وزارت کار پیش از این سامانه تلفنی ۰۲۱۶۳۶۹ را در راستای جلب مشارکت مردمی برای صیانت از نیروی کار ایرانی و برخورد با کارفرمایان متخلفی که در بکارگیری نیروی کار مورد نیاز از اتباع غیرمجاز استفاده می کنند، اعلام کرده بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بکارگیری اتباع بیگانه از سوی کارفرمایان، فرار از پرداخت حق بیمه و ارزان بودن نیروی کار خارجی است که این امر موجب از بین رفتن فرصتهای شغلی برای جویندگان کار و نیروهای کار داخلی شده است؛ با این وجود هستند کارفرمایانی که از نبود نیروی کار ایرانی در برخی رسته فعالیتها گله دارند و به ناچار از نیروی کار خارجی استفاده می کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |