جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14598 12:34 1394/05/13
آب، بحران خزنده ای که هنوز دغدغه مردم نشده است

آب، بحران خزنده ای که هنوز دغدغه مردم نشده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آب، بحران خزنده ای که هنوز دغدغه مردم نشده است

آب، بحران خزنده ای که هنوز دغدغه مردم نشده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در نشست تخصصی بحران آب ومسئولیت های مدنی مطرح شد

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

نشست تخصصی بحران آب ومسئولیت های مدنی با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی و فعالان مدنی درمحل سندیکای شرکت های ساختمانی ایران برگزار شد. این نشست میزبان صاحب نظران از ارگان مختلف دولتی و غیر دولتی بود که بحران آب را از دیدگاه های متفاوت را مورد بررسی قرار دادند.

انوش اسفندیاری، دبیر شواری اندیشکده تدبیر آب دراین همایش،ضمن تشریح فعالیت های اندیشکده آب که وابسته به بخش خصوصی است اظهار کرد: مهمترین نیاز کشور گسترش فضای گفتگو درباره آب است.

وی با اعلام وضعیت نگران کننده ظرفیت آب اعلام تصریح کرد: تصویر اطلاعات از وضعیت آب بسیار مغشوش است. سازمان زمین شناسی وضعیت نشت زمین در سراسر کشور را بسیار نگران کننده دانسته است. ازسویی سازمان های بین المللی بحران آب را یک بحران خزنده معرفی می کنند. مساله آب مشارکت مردمی را درحل این بحران ضروری است و این خواستار تبدیل مسئله آب به یک مسئله اجتماعی است.

مردم مسئله آب را مشکل دولت می دانند و نه مشکل خودشان

این سخنران پنل تخصصی همایش بحران آب افزود: یکی از دلایلی که آب در ایران مسئله اجتماعی نیست این است که مردم مسئله آب را مشکل دولت می دانند و نه مشکل خودشان.

دبیر شواری اندیشکده تدبیر آب با بیان اینکه منظور از مسئله اجتماعی این است که درباره آب در همه جا و در همه حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفتگو شود تا تک تک افراد جامعه درباره آن فکر کنند افزود: دلیل دیگر آن را تمرکز کار ها در پایتخت و دولتی بودن مدیریت آب در کشور است و بهای ارزان آب از دلایل دیگر بی توجهی اجتماعی به معضل آب است.

ضرورت اصلاح فرآیند حکم رانی آب در کشور

اسفندیاری همچنین راهبرد گفتگوی اجتماعی را مهم ترین نیاز کشور درشرایط فعلی برای اولویت یافتن مسئله آب دانست و بر اصلاح فرآیند حکم رانی آب در کشور تاکید کرد.

دیگر سخنران پنل تخصصی همایش بحران آب بهرام فیاضی، دبیر انجمن آب و فاضلاب نیز درادامه همایش افول سرمایه اجتماعی و عدم مسئولیت پذیری را از مهم ترین دلایل بحران آب دانست و اظهار کرد: نبود نگاه آمایشی، کلان و استراتژیک در مدیریت کشور را زمینه ساز بحران اخیر است. این وضعیت تغییر نکرده و چشم انداز آینده نگران کننده است

ساختاری فراتر از وزارت نیرو را برای راهبری امر آب ضروری دانست

وی از بدنه ناکارامد دولتی دربخش های متولی آب انتقاد کرد و برهم سوسازی سیاست های آب درکشور تاکید کرد.فیاضی درادامه عنوان کرد: نهاد های مدنی باید درحل تعارض های اجتماعی بیشتر مشارکت کنند و ساختاری فراتر از وزارت نیرو را برای راهبری امر آب ضروری است.

وی اولویت دادن به موضوع اقتصاد آب را در شرایط فعلی ضروری دانست و بر پیگیری موارد زیر تاکید کرد:

1-     بحران آب، واقعیت یا توهم؟

2-     بحران آب و نقش دولت

3-     بحران آب و مسئولیت های مدنی

4-     بحران آب و تعارضات قومی

5-     بحران آب و افول سرمایه اجتماعی

حاکمیت علم و قانون را مهمترین عامل توسعه متوازن

آخرین سخنران این مراسم، احمدعلی کیخا، مشاور رییس سازمان محیط زیست بود. وی حاکمیت علم و قانون را مهمترین عامل توسعه متوازن دانست و با ذکر خاطره ای از مقام معظم رهبری بر همراهی وهمسویی دولت و مجلس همانند دوبال پرنده در موضوع آب و محیط زیست تاکید کرد.

وی تغییر در مجلس برای حل مسئله آب را ضروری دانست و افزود: برخی تصمیم گیری های غیر اصولی و توجه به منافع محلی نادرست به رای دهندگان است

کیخا نقش رای مردم را در حل بحران های ملی مانند حل مساله هسته ای پراهمیت دانست و بر حضور مردم در پای صندوق های رای تاکید کرد.

وی همچنین با امید بخش خواندن تغییرات دو سال اخیر یادآور شد: مجلس آینده باید موضوع آب را اولویت اصلی خود بداند. حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و نباید با امضای چند نفر از نمایندگان از اصل حیاتی عدول کرد.

فصل الخطاب بودن سازمان محیط زیست

مشاور رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: فصل الخطاب بودن سازمان محیط زیست لازمه جلوگیری از تخریب های محیط زیستی و بحران های پیش روی آن است و باید از اعمال نظرات شخصی جلوگیری کرد.

کیخا با ذکرمثال هایی از نادیده گرفته شدن دستورات محیط زیستی خبر داد و افزود: بسیاری از دستورات و خواسته های سازمان محیط زیست توسط سایر نهاد ها نادیده گرفته می شود.

کیخا درپایان افزود : زمان آن رسیده است که جامعه ما بدون حاشیه در این حوزه کار کند. سازمان های مدنی هم باید در نقش آفرینی خود توسعه پیدا کنند و نقش خود را به عنو.ان سازمان غیر دولتی ایفا کنند تا بتوانند جهت بخش فعالیت های دولت و مجلس باشند. حال که بستر برای حرکتهای سازمان های مردم نهاد مهیا شده است، از آنان می خواهیم تا فرصت پیش آمده است در راه توسعه قدم بردارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |