چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 123343 18:47 1399/09/16
یک ریال هم از بودجه مسکن برای دولت بعد باقی نمی‌ماند

یک ریال هم از بودجه مسکن برای دولت بعد باقی نمی‌ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک ریال هم از بودجه مسکن برای دولت بعد باقی نمی‌ماند

یک ریال هم از بودجه مسکن برای دولت بعد باقی نمی‌ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-هفته گذشته دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و در این میان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با افزایشی چشمگیر به دستگاه‌های مرتبط در امر ساخت مسکن اجازه داده تا سقف پنج هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مسکنی، نوسازی بافت‌های فرسوده و خدمات روبنایی هزینه کنند.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مسعود نجفی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره اینکه آیا این بودجه برای بخش مسکن کفایت می کند؟ به گفتگو پرداخت.

مسعود نجفی درباره بودجه تخصیص یافته به بخش مسکن گفت: در یک کشور گسترده ای مثل ایران، با جمعیتی که ما داریم، 5 هزار میلیارد که ممکن است بعدها هم بگویند منظورمان ریال بود، نه تومان، چقدر می تواند معضل مسکن را حل کند؟ حالا آیا این 5 هزار میلیارد تومان را می خواهند صرف وام کنند؟ آیا قصد دارند این بودجه را صرف سوبسید مصالح ساختمانی کنند؟ آیا می خواهند خانه بسازند و صرف طرح هایی مثل مسکن مهر و اقدام ملی کنند؟ یعنی این 5هزار میلیارد تومان می خواهد کدام زخم مسکن این کشور را درمان کند؟

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: به نظر شما، با توجه به تورمی که در حال حاضر داریم و افزایش سنگین هزینه های نیروی کار و مصالح ساختمانی، 5 هزار میلیارد تومان رقم قابل توجهی است؟ آن هم برای کشوری که مهم ترین و حیاتی ترین معضل آن، مسکن است. این بودجه در کلیت امر برای بخش مسکن کفایت نمی کند و یک بودجه بی منطقی برای مسکن است که باید متولیان آن، این را توضیح بدهند که این بودجه را برای چه کارهایی در نظر گرفته اند که معلوم شود 5 هزار میلیارد تومان به کجا می رسد.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم تر این است که 7 سال و اندی از عمر دولت گذشت، معضل مسکن مهر که حل نشد، هیچ، دچار بحران های عجیب و غریبی هم شد، تصریح کرد: حالا چه برنامه ریزی دقیق و جذابی ایجاد شده است که در 6 ماه پایانی دولت، می خواهند برای بخش مسکن دلسوزی کنند؟ اصلا دولت ها در 6 ماهه آخرشان کار هم می کنند؟ حالا اگر این بودجه را مجلس تصویب کند و برای اجرا و انجام برود و مجلس روی خود این بودجه نظارت نکند، باور کنید حداقل 70درصد آن را در ماه های ابتدایی سال مصرف می کنند، یعنی برای دولت بعد یک ریال هم باقی نخواهند گذاشت.

نجفی با بیان اینکه من شخصا بودجه امسال را یک شوخی می بینم، اظهار کرد: چراکه اعداد و ارقام چنان بی منطق است که اسم بودجه را یک پوشش و کاور می بینم. قرار است کل این پولی که داده می شود، در چند ماه آینده خرج شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: متولیان بخش مسکن هیچ دغدغه ای در مورد مسکن ندارند و نگران هم نیستند که حالا مملکت چه می شود. یک بودجه ای را آورده اند و مصارف بی منطقی هم برای آن دیده اند اما در حقیقت به دنبال آن پول هستند که در چند ماه خرج کنند. بنابراین، به اعتقاد من اولا این بودجه بندی و بودجه ریزی کاملا اشتباه است و دوم این رقم برای مسکن بسیار ناچیز و مسخره است و سوم اینکه این پول ها اصلا قرار نیست در بخش مسکن صرف شود.

وی در واکنش به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی که گفته بود، بودجه هنگفت بخش مسکن را بخش خصوصی و مردم باید تامین کنند، گفت: پس تا حالا نقش دولت چه بوده و شما داشتید چه می کردید؟ این همه وعده و وعید چه شد؟ طرح دریافت زمین از سازمان های دولتی و ساختمان سازی چه شد؟ هیچ ارگان دولتی حاضر نیست یک متر از زمین هایی که دارد برای این طرح در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارد و همه اینها شعار است که البته اینطور هم شد و الان هیچکسی این طرح ها را پیگیری نمی کند. کار این دوستان این است که فقط طرح های مختلف ارائه دهند، آن هم برای اینکه مردم را ساکت کنند و کسی نیست که بگوید طرح های جدید پیشکش خودتان، همان طرح های اولیه به کجا رسید؟

نجفی افزود: آقای محمودزاده هم اگر چنین حرفی می زند، باید گفت که بله از ابتدا هم بار روی دوش مردم بوده است. دولت برای مردم چه کار کرده است؟ در صورتی که برای بحران مسکن، بحرانی است که دولت ها باید به خاطر آن پا به میدان بگذارند و آن را برطرف کنند ولی در ایران برعکس است. حالا ایشان هم اشاره می کنند که یک بودجه ای در نظر گرفته شده اما پول آن را باید مردم بدهند و مضمون این حرف این است که ما اصلا قرار نیست یک ریال هم پول بدهیم و این بودجه ای که ما برای بخش مسکن در نظر گرفته ایم، برای جای دیگری است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |