جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 128368 18:01 1399/10/19
یک دیوانه رئیس جمهور می‌شود؛ دموکراسی چه گناهی دارد؟!

یک دیوانه رئیس جمهور می‌شود؛ دموکراسی چه گناهی دارد؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک دیوانه رئیس جمهور می‌شود؛ دموکراسی چه گناهی دارد؟!

یک دیوانه رئیس جمهور می‌شود؛ دموکراسی چه گناهی دارد؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجادبهزادی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی

در سال ۲۰۱۶ و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، جمعی از روانپزشکان آمریکا در نامه‌ای، دونالد ترامپ را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری مناسب نمی دانستند.این هشدار تنها یکی از دهها هشداری بود که صاحبنظران در درون وبیرون آمریکا نسبت به رئیس جمهور شدن ترامپ اعلام کردند؛ اما ترامپ طی فرایندی دموکراسی گونه رئیس جمهورقدرتمندترین کشور جهان شد.

هر چه به روزها ولحظات پایانی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نزدیک می شویم بی کفایتی و مجنون بودن او بیشتر عیان می شود تا آنجایی که نمایندگان می خواهند به استناد متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور را فاقد سلامت جسمی و روانی بدانند و او را چند روز مانده به پایان دوره ریاست جمهوری خلع ید کنند.

با همه این احوال، دموکراسی درایالات متحده بار دیگر ترامپ دیوانه را در آستانه پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری قرار داد وپیروزی شکننده رقیبش وضعیتی در سیاست و خیابانهای آمریکا به راه انداخت که همچنان ادامه دارد و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره یکی از نوظهورترین اتفاقات دموکراسی در آمریکاست.

جوبایدن رئیس جمهور منتخب توئیت می کند:«امروز یک یادآوری دردناک دارد که دموکراسی شکننده است و برای حفظ آن نیاز به افرادی با حسن نیت است، رهبرانی با شهامت برای ایستادن، کسانی که به دنبال قدرت و منافع شخصی به هر قیمتی نیستند، بلکه برای منافع عمومی هستند.»

اگر چه صداقت وشفافیت محصول دموکراسی است اما همین دموکراسی ترامپی را به ریاست جمهوری می رساند که رکورد ادعا های دروغین در یک روز را می شکند. ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، می نویسد:«ما به یک رکورد جدید در یک روز رسیده‌ایم و رکورد جدید ترامپ با ۵۰۰ ادعای دروغین در یک روز قبل از بر‌گزاری انتخابات به ثبت رسیده است.»

به راستی گناه دموکراسی چیست و چقدر باید آن را ملامت کرد؟ ما می دانیم ‌‎دموکراسی قدسی و‌ بی ایراد نیست و گاهی ترامپی می زاید که هواداران خود را برای حمله به ساختمان دموکراسی(کنگره) ترغیب می کند ولی آیا نسخه ای بهتر برای جایگزینی دموکراسی سراغ دارید؟ دموکراسی هنوزبهترین گزینه موجود است. دموکراسی یک هنجار جهانی است. گرچه ۴۸ درصد مردم جهان  به نوعی تحت یکی از انواع دموکراسی ها، زندگی می کنند. اما کمتر از ۶ درصد  از آنها از یک حکومت دمکراتیک کامل برخوردارند. یک سوم جمعیت جهان نیز در سایه حکومت های اقتدارگرا به سر می برند.

دموکراسی امروز آمریکا اگر به این حال و روز افتاده است اما داده های واحد اطلاعات مجله اکونومیست که به بررسی پیشرفت و پسرفت دموکراسی در جهان، طی دهه گذشته پرداخته است همچنان آمارهای امیدوار کننده ای از اثربخشی حکومت دموکراسی در کشورهای جهان دارد.

بر اساس نظم جهانی و حکومت های جاری همه دموکراسی ها کامل نیستند و گاهی شناور وگاهی هم ترکیبی هستند. اما در دل یک دموکراسی کامل نروژ و از دل یک کشوری که کاملا با دموکراسی بیگانه است کره شمالی بیرون می آید.وضعیت روسیه وچین که یک دموکراسی شناور و نیم بند دارند و حکومت دموکراسی کامل در آنجا جاری نیست هم نشان می دهد که ما همچنان جایگزین بهتری برای حکومت دموکراسی در جهان نداریم.

سیر سیاسی آمریکا به عنوان یکی از قدیمی ترین دموکراسی های جهان هم در داده های واحد اطلاعات مجله اکونومیست جالب است. این کشور که یک دموکراسی کامل و پیشرفته بود، از سال ۲۰۱۶، مقارن روی کار آمدن ترامپ به رده دموکراسی های شناور سقوط می کند.امروز با حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره ؛همه دنیا آسیب های یک دموکراسی شناور را به چشم دیدند اما دموکراسی چه گناهی دارد؟! برخی انتخاب های اخیر در غرب و آمریکا نشان داد که ظهور احزاب دست راستی افراطی خطر بزرگی برای دموکراسی است و معدل دموکراسی جهان را کاهش می دهد.

حالا ترامپی که از دل یک دموکراسی کامل،رئیس جمهور ایالات متحده می شود به قول «سندرز» سناتور دمکرات ها به «خطرناکترین رئیس جمهور آمریکا» تبدیل می شود. توصیفی که برای صدام در عراق به کار می رفت.این امر نشان می دهد که دموکراسی به مراقبت نیاز دارد قبل از آنکه بشکند.مجلس قوی و دادگاه های مستقل و رسانه های آزاد نگهبان دموکراسی هستند و از آرا مردم دفاع می کنند. این کار اکنون در آمریکا در حال انجام است و در نهایت اجازه نخواهند داد قامت دموکراسی خم شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |