جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 163144 17:58 1400/09/05
گلاسکو، زنگ بیداری از خواب وابستگی به منابع طبیعی

گلاسکو، زنگ بیداری از خواب وابستگی به منابع طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گلاسکو، زنگ بیداری از خواب وابستگی به منابع طبیعی

گلاسکو، زنگ بیداری از خواب وابستگی به منابع طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو آبان ماه سال جاری با حضور بیش از ۱۰۰ رهبر کشورهای جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکو انگلیس برگزار شد.

به گزارش جهان اقتصاد، در اجلاسیه گلاسکو پیامدهای ناگوار تغییرات اقلیمی برشمرده شد، حتی از مسائلی مانند سیلاب،خشکسالی،آتش سوزی جنگل ها و مراتع صحبت شد و و در روزهای پایانی درباره مصرف زغال سنگ به عنوان بزرگترین عامل تغییرات آب و هوایی صحبت شد. علی‌رغم این که در اجلاس گلاسکو تصمیماتی گرفته شد که می‏تواند تاثیراتی روی وضعیت منابع آب کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد نماید اما باید گفت این تصمیمات دیرگرفته شده است چرا که برخی مناطق در دنیا به صورت جدی، متاثر از این تغییرات شده اند.

 در این زمینه با علی قنادی اسلامی، کارشناس آب و انرژی به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‏خوانید.

**اجلاس گلاسکو چه نتایج و تاثیری در وضعیت منابع آبی کشور می‏تواند داشته باشد؟

 این کارشناس حوزه آب و انرژی با طرح پرسش‏هایی در باره اجلاس گلاسکو بیان کرد: آیا باید به اجلاس گلاسکو خوشبین بود؟ آیا نتایج اجلاس می‏تواند در آینده ایران را از بحران تغییرات اقلیمی و کم آبی که دو چالش از سه چالش بشریت در قرن کنونی هستند، نجات دهد؟ آیا می‏توانیم با موفقیت از نقطه بی بازگشت تغییرات اقلیمی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای فاصله بگیریم؟ آیا کمک‏های عنوان شده در اجلاس گلاسکو را کشورهای در حال توسعه باید به عنوان کمک از طرف کشورهای پیشرفته در نظر بگیرند و یا باید به عنوان غرامت دهه‏ها استفاده آن‏ها برای پیشرفتشان در جهت مسئولیت پذیری آنها درنظر گرفت؟

قنادی اسلامی گفت: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین، از هزاران سال پیش با مشکلات کم آبی و خشکسالی روبرو بوده است اما امروزه به دلیل تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما ، بالا رفتن تبخیر و از همه مهمتر فعالیت‏های انسانی محور که منجر به از بین رفتن منابع آب شیرین شده است، به طوری که زیست بوم‏های مناطق مختلف کشور با خطر نابودی کامل مواجه شده اند و مناطقی که در حال حاضر سرسبز هستند به بیابان بی‌آب‌وعلف تبدیل شده و در آینده نیز بیشتر می‏شود.

وی افزود: اگرچه تاثیر فعالیت‏های انسانی در کشور، عامل اصلی وضعیت موجود منابع آبی است اما تغییرات اقلیمی می‏تواند تاثیرات مضاعفی روی وضعیت منابع آبی کشور ایجاد نماید. در اجلاس گلاسکو تصمیماتی گرفته شد که می‏تواند تاثیراتی روی وضعیت منابع آب کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد نماید که از آن جمله می‏توان به حذف جنگل‌زدایی و کاهش مصرف سوخت‏های فسیلی ناشی از نتایج اجلاس اشاره کرد.

این کارشناس حوزه آب و انرژی عنوان کرد: اگر با خوشبینی به تصمیماتی که در اجلاس گلاسکو گرفته شد، نگاه کنیم، باید بگوییم این تصمیمات دیرگرفته شده است و برخی مناطق در دنیا به صورت جدی، متاثر از این تغییرات شده‌اند. به عنوان مثال برخی جزایر به زیر آب رفته‌اند. نتایج عملی اجلاس گلاسکو در هر دو حالت عمل به تعهدات مطابق توافق برای حفظ حداکثر دمای مورد نظر یا عدم انجام تعهدات توافق برای میزان حداکثر افزایش دما تهدیدی برای کشور است .

قنادی اسلامی افزود: اگر نتایج حاصله اگر درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای مثبت باشد و کشورهای مختلف خصوصا بیست کشور اول اقتصادی دنیا که سهم هشتاد درصدی در انتشار گازهای گلخانه‏ای دارند به توافق برسند، در این صورت اقتصاد نفتی کشور در آینده دچار بحران و مشکل می‏شود و احتمالا فشار بیشتری روی منابع طبیعی کشور از جمله منابع آبی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی آورده می‏شود و اگر نتایج ملموسی در آینده به همراه نداشته باشد، در این صورت کشور ما درگیر پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی خواهد بود و آینده سرزمینی ایران را تهدید می‏کند و بهترین گزینه این است که این تهدید را به فرصتی تبدیل کنیم تا در هر دو حالت،  منافع کشور تامین شود.

** پیامدهای تغییرات اقلیمی در ایران

وی در خصوص پیامدهای تغییرات اقلیمی در ایران عنوان کرد: از پیامدهای تغییرات اقلیمی در ایران علاوه بر افزایش دما که منجر به افزایش تبخیر و تعرق می‏شود، می‏توان به کاهش بارش و افزایش زمان‏های خشکسالی و کاهش تعداد ترسالی‏ها اشاره کرد که همگی آن‏ها روی منابع آبی کشور تاثیرات مستقیمی دارند.

به گفته این کارشناس حوزه آب و انرژی، یکی از پیامدهای بسیار منفی افزایش دما در کشور ما، تغییر بارش‏ها از برف به باران بوده  است که امکان ذخیره آن برای فصول گرم ممکن نخواهد بود و می‏تواند منجر به خشک شدن رودخانه‏های دایمی در فصول گرم سال شود.

قنادی اسلامی گفت: شاید محدود نشست‏هایی در دنیا وجود داشته باشد که همچون اجلاس گلاسکو بتواند تقریبا همه رهبران دنیا را گرد هم جمع آورد و اجلاس گلاسکو، اهمیت محیط زیست و تغییرات اقلیمی در دنیا را نشان می‏دهد، جالب این که در اجلاس گلاسکو به صورت مستقیم به زغال سنگ و سوخت‏های فسیلی اشاره کرده است.

** پایان جنگل‌زدایی تا 2030

وی با بیان این که در اجلاس گلاسکو تاکید زیادی روی پایان جنگل زدایی تا 2030 شده است، اظهارکرد: این موضوع اهمیت زیادی می‏تواند روی منابع آبی کشور ما هم داشته باشد، این تغییر رویکرد نسبت به گذشته نشان از آگاهی بیشتر مردم دنیا درباره مسایل زیست محیطی و توسعه پایدار را داشته و عملا باعث شده تا سطح مطالبات مردم دنیا نسبت به سلامتی خودشان بالاتر رود.

این کارشناس حوزه آب و انرژی ادامه داد: بشریت باید به سمتی پیش رود که سازمان‏های بین‌المللی در آینده مشابه برخوردهای قهری با برهم زننده امنیت نظامی در دنیا، بتوانند به صورت قانونی با برهم زنندگان امنیت زیست محیطی و تغییرات اقلیمی نیز برخورد کنند. از از طرفی مطالبه گری مردم دنیا اهمیت زیادی دارد و سیاستمداران دنیا را که نیاز به رای مردم دارند مجبور به پیروی می‏کند.

** توقف جنگل زدایی

قنادی اسلامی با بیان این که یکی از مهمترین مسایلی که در اجلاس گلاسکو تاکید زیادی بر آن شد، مربوط به توقف جنگل‌زدایی است، عنوان کرد: جنگل زدایی در کشورهایی مثل برزیل و اندونزی عمدتا برای ایجاد زمین‏های کشاورزی برای تولید غذا صورت می‏گیرد. عملی شدن این توافق به طور حتم در آینده باعث افزایش  قیمت مواد کشاورزی غذایی شده و در کشورهایی مثل ایران که از کمبود آب رنج می‏‏برند، شرایط را با چالش‏های بدتری مواجه می‏کند زیرا با وضعیت اقتصادی موجود در کشور، سیاست‏های کلان، به سمت تامین مواد غذایی در داخل کشور با عنوان خودکفایی سوق داده می‏شود و این زنگ خطری برای منابع آبی باقیمانده خواهد بود.

وی تصریح کرد: بنظر می‏رسد، آژیر بالا رفتن قیمت‏های مواد غذایی-کشاورزی در دنیا با اجرای توافق گلاسکو نواخته می‏شود. از سوی دیگر توافق مالی هم که در این اجلاس در نظرگرفته شده است، می‏تواند روی مسایلی همچون شرکت‏های مالی در دنیا تاثیر زیادی داشته باشد که به صورت غیرمستقیم روی اقتصاد کشورهای وابسته به سوخت‏های فسیلی همچون کشور ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس حوزه آب و انرژی گفت: نظام عقلانیت و تفکر در مقیاس جهانی به این نتیجه رسیده است که ادامه وضع موجود با رویت فجایع زیست محیطی انسان محور ممکن نیست اما هر اقدام اصلاحی هم بدون هزینه نخواهد بود و بدون شک کشور ما به دلیل قرار گیری در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین و از همه مهم‏ تر محوریت اقتصاد کشور بر پایه کشاورزی و درآمدهای ناشی از سوخت‏های فسیلی، هزینه‌هایی به‌مراتب سنگین‌تری را در آینده خواهد پرداخت.

به گفته قنادی اسلامی، ما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی در سیاست‏های کلان اقتصادی خود داشته باشیم که اقتصادمان دیگر به منابع طبیعی همچون آب و یا حتی خام فروشی همچون نفت متکی نباشد. اجلاس گلاسکو می‏تواند زنگ خطری باشد تا کشورهایی که اقتصادشان هنوز وابسته به منابع طبیعی است را از خواب بیدار کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |