جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 145671 19:27 1400/03/31
گفت‌وگو با محمدرضا محبوب‌فر، به بهانه «هفته صرفه‌جوئی در مصرف آب»/      خشکسالی، تهدیدی آشکار برای آینده کشور

گفت‌وگو با محمدرضا محبوب‌فر، به بهانه «هفته صرفه‌جوئی در مصرف آب»/ خشکسالی، تهدیدی آشکار برای آینده کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گفت‌وگو با محمدرضا محبوب‌فر، به بهانه «هفته صرفه‌جوئی در مصرف آب»/      خشکسالی، تهدیدی آشکار برای آینده کشور

گفت‌وگو با محمدرضا محبوب‌فر، به بهانه «هفته صرفه‌جوئی در مصرف آب»/ خشکسالی، تهدیدی آشکار برای آینده کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه جویی در مصرف آن نه تنها باعث کاهش هزینه می‎شود، بلکه برای کشور و نسل‎های آینده نیز مفید خواهد بود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ بارها اتفاق افتاده است که برای خوردن یک لیوان آب و حتی شستن ظروف شیرآب را ساعت‏ها بازمی‏گذاریم واین نعمت الهی به دلیل همین غفلت به هدرمی‏رود، غافل از این که در نقطه‏ای دیگر از شهر یا یک استان، مردم با کمبود آب دست و پنجه نرم می‏کنند؛ این هدرروی تنها به اینجا ختم نمی‎شود حتی درفصولی از سال برشدت مصرف آب توسط مشترکین افزوده می‏شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و مواجه آن با تنش آبی، هدردادن منابع کنونی به معنی محروم کردن نسل‎های بعدی از مواهب الهی است، به همین دلیل، «مدیریت» منابع آب و انرژی امری ضروری است، که در این راستا همه‌ساله به منظور هماهنگی بین وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی به این مقوله مهم هفته نخست تیرماه ( یکم لغایت هفتم تیرماه) به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق نامگذاری می‎شود. البته نباید توجه به این موضوع را تنها به این تاریخ بسنده کرد بلکه باید در طول سال مصرف بهینه آب مورد توجه قرارگیرد، اگرچه ازسال‏ها پیش، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‎های لازم نسبت به خطر بحران آب و لزوم مدیریت مصرف گوشزد شده است اما این مهم هنوز نهادینه نشده و گویا به دست فراموشی سپرده شده است و تکرار و یادآوری مجدد صرفه جویی، ایران کم آب را به جای امیدوار بودن با وجود اهمال ساکنانش ناامید تر می‏کند چراکه هر لحظه خطر بی آبی را با خشک شدن رودخانه‏ها، زمین‏ها و کم شدن ذخایر سدهایش فریاد می‏زند اما انگارکسی گوشش بدهکاراین حرف‏‏‎ها نیست و بحران آب نزدیک تر از هر زمانی در پیش روی کشوراست.

خبرنگارجهان اقتصاد پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‎وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس در ارتباط با وضعیت آب کشور بیان کرد: با وجود این حجم ازتبلیغات، پروپاگاندای رسانه‎ای و پروپاگاندای خود مسئولین حوزه آب در وزارت نیرو، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم حاصل نشده است. به طور مثال میزان مصرف آب در شهر تهران نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش یافته است که علل به وجود آمدن این وضعیت ناشی از گرمای زود هنگام هوا، کرونا و مسایل بهداشتی و... بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به مقارن بودن اول تیرماه با هفته صرفه جویی درمصرف آب، اگر مشترکان در مصرف آب صرفه جویی نکنند قطعی آب و به دنبال آن قطعی برق حتمی است.

** رمز مدیریت بهینه مصرف آب، در توسعه پایدار است

به گفته عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، با توجه به کاهش 47 درصدی ورودی آب سدهای کشورٍ، رمز مدیریت بهینه مصرف آب در «توسعه پایدار» است و در این صورت است که می‎توان تنش و بحران آبی را در سال 1400 با صرفه‌جویی پشت سرنهاد.

محبوب فر افزود: اگردرسطح جامعه، ادارات دولتی و غیردولتی صرفه‌جویی آب صورت گیرد، می‏توان از بحران آب در سال جاری و سال های بعد عبور کرد.

وی گفت: چرا با وجود تبلیغات رسانه‌ای و تبلیغات وزارت نیرو، مردم نسبت به گفته مسئولین کشور در ارتباط با کمبود آب بی‌اعتماد هستند؟ باید از خودمان بپرسیم چرا کشوری مانند ایران هفت برابر میانگین جهانی آب و برق مصرف می‏کند؟

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: درحال حاضر کل کشور وارد بحران آب و تنش آبی شده است و اصلا بحران آب و تنش آبی را پشت سر نهادیم و با یک «اَبَربحران» مواجه هستیم به طوری که جنگ آب که در برهه‌ای از شهر اصفهان کلید زده شده بود، متاسفانه طی چند ماه اخیر به استان‏های دیگرنیزکشیده شده و وضعیت خطرناکی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

**67 هزارمیلیارد تومان ضرر بخش کشاورزی در اثر کم آبی

محبوب فر عنوان کرد: متاسفانه با  وجود خشکسالی‌ها و نبود آب ، به بخش کشاورزی ایران 67 هزار میلیارد تومان ضرر وارد شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به دمای 49 درجه و بالاتر در سطح کشور، مصرف آب افزایش پیدا می‏کند و تهران نیز از این جهت در آستانه قرمز شدن است و قطعی آب و برق در پیش است و تنها راه  برای عبور از وضعیت پیش رو تا فصل پاییز صرفه جویی در مصرف آب است.

به عقیده وی، دولتی‏ها، وزارت نیرو، سازمان‏ها، ادارات باید درسطح جامعه اعتمادسازی کنند چرا که اطلاع رسانی‏های ضد و نقیض در ارتباط با وضعیت آب کشوررا شاهد هستیم به طوری که بعضی از کارشناسان و مسئولین صحبت‏هایی مبنی بر نبود آب در طبیعت را مطرح می‏کنند اما برخی دیگر از رسانه‎ها و افراد دیگر ماجرایی تحت عنوان کشف سفره آب زیر زیرزمینی دراستان سیستان و بلوچستان که همان آب های ژرف است، را مطرح  می‏کنند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه گفت: در ارتباط  با کلیپ پخش شده در مورد کشف سفره ‏های آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان که عده ای عنوان کردند باید گفت این آب‏ها، آب‎های ژرف و استراتژیک است که ازآن تحت عنوان آب‏های فسیلی و آتش‌فشانی نام می‏برند که درعمق بیش از یک هزار تا سه هزار متر از زمین وجود دارند و نمی‎توان این منابع را مورد استفاده قرار داد البته در بسیاری از نقاط کشور متاسفانه چاههای عمیق از یک الی سه کیلومتر در عمق زمین حفر شده است و این میزان از آب‏های آذرین و ژرف را به منظوراستفاده به سطح زمین وارد می‏ کنند که می ‏تواند این حجم استفاده به وقوع رانش زمین، زلزله و فرونشست زمین بیانجامد.

محبوب فرعنوان کرد: در حال حاضر با وجود کمبود آب‎های سطحی و زیرزمینی، بیش از 40 درصد از آب‎های ژرف کشوراستفاده شده است در حالی که مصرف این آب‏ها در شرایط اضطراری و اورژانسی توصیه می‏شود و نباید بیشتر از 10 درصد باشد یعنی 4 برابراز آب‏های استراتژیک استفاده شده است.

وی گفت: با توجه به کاهش نزدیک به 47 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کل کشور باید صرفه جویی را انجام دهیم یعنی راهی جز این وجود ندارد و می‏توان با مصرف بهینه آب و بازگشت به توسعه پایدار، شرایط غیرعادی را پشت سر بگذاریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |