جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 159136 19:11 1400/08/03
گریز از رفتارهای هیجانی با تکیه بر«اقتصاد رفتاری»

گریز از رفتارهای هیجانی با تکیه بر«اقتصاد رفتاری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گریز از رفتارهای هیجانی با تکیه بر«اقتصاد رفتاری»

گریز از رفتارهای هیجانی با تکیه بر«اقتصاد رفتاری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی بازارسرمایه و ارز، در گفت‌وگوی جهان اقتصاد با تحلیل‌گر اقتصادی

تحلیل تکنیکال مبتنی بر نمودارهایی است که در آن عرضه و تقاضا روزانه ثبت می‌شود و هیچ‌گونه تحلیل اقتصادی و یا سیاسی را نمی‌شود در این تحلیل دخیل کرد گرچه که برآیند تحلیل در ذهن هر شخص در آن روز باعث ایجاد تمایل به خرید یا فروش آن کالا است که در نمودار پنهان خواهد بود.

کیارش احمدپور، تحلیل‌گر اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: درحقیقت تحلیل تکنیکال مانند نوارمغز و یا قلب است که نشانی از رژیم غذایی و ورزش و عوامل دیگر را در آن نمی‌شود دید و فقط می‌توان ادعا کرد اوضاع سلامتی شخص در چه حال است و آیا در آینده با این روند امکان بروز مشکل و بیماری هست و یا خیر.

وی عنوان کرد: با دیدن نمودار شاخص کل بورس ایران بعد از آنکه نمودار موفق به شکست مقاومت یک میلیون و پانصد هزار واحد نشد به نظر می‌آید که شاخص در روزهای آتی دو حالت را پیش گیرد که ابتدا در محدوده فعلی که حدود یک‌میلیون و 385هزار هست کمی تغییرات با دامنه کوچک داشته باشد و بعد بین یک‌میلیون و 270هزار و یک‌میلیون و300هزار واحد ریزش داشته باشد.

وی تصریح کرد: حال اگر زمان ماندن در محدوده فعلی زیاد باشد احتمال برگشت روند با به وجود آمدن اخبار مثبت در بازارسرمایه وجود دارد در غیر این صورت تحلیل تکنیکال پله اول را اعدادی که ذکر شد مورد هدف قرار خواهد داد.

احمدپور گفت: درباره نرخ دلار هم با توجه به نمودارهای موجود روند به احتمال زیاد صعودی و عدد حدود31هزار تومان هدف اول خواهد بود و درباره ادامه روند باید در مراحل بعدی اظهارنظر کرد که ممکن است با شکل گیری یک الگوی قوی برگشتی که محتمل هست ریزش نرخ دلار را در میان مدت ببینیم.

به گفته وی، حال سوالی که مطرح می‌شود و باوری که همیشه وجود داشته چطور می‌شود با بالارفتن نرخ دلار کاهش ارز سهام را داشته باشیم و همیشه گفته شده که این دو بازار، موازی هم عمل می‌کنند و در یک جهت جواب این سوال را از منظر اقتصاد رفتاری این‌گونه می‌شود داد که بله این دو بازار با هم حرکت می‌کنند و در بلند مدت دقیقا این اتفاق می‌افتد ولی در کوتاه‌مدت حتما این دو بازار علت و معلول هستند و تاخیر و تقدم دارند و در شرایط فعلی بازار وقتی قیمت ارز رو به بالا باشد خیلی از فعالان بازار سعی در فروش سهام و تبدیل آن به ارز و یا کالاهایی که مرتبط به ارز هستند می‌کنند و خود این رفتار باعث ریزش شاخص و بالا رفتن قیمت دلار و یا ارز می‌شود.

احمدپور خاطرنشان کرد: به هرحال اقتصاد رفتاری حالت واقعی رفتار ما در اقتصاد است ولی اگر شخصی به صورت بلندمدت به بازارسرمایه و بورس نگاه کند مطمئنا سود آن بیش از بازارهای موازی دیگر خواهد بود و رفتارهای هیجانی در بلندمدت به ضرر شخص است و تمامی این تحلیل‌ها بر پایه علم تحلیل تکنیکال بوده و به هیچ وجه به عنوان معیاری برای خرید و فروش در بازارهای مالی توصیه نمی‌شود و دوستان را به حفظ آرامش خود و پرهیز از رفتارهای هیجانی دعوت می‌کنم .

وی در پایان اظهار کرد: مهمترین موضوعی که درتحلیل باید باشد این است که تحلیلگر واقعیت را در نمودار ببیند نه آنچه را که خود دوست دارد و به نفعش هست و انشالله با اتفاقات پیش رو و تدابیر لازم فعالان بازار به سود مورد نظر در بازارهایی که فعال هستند برسند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |