پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 134944 18:44 1399/12/09
گربه رقصانی عربستان و روسیه در بازار نفت

گربه رقصانی عربستان و روسیه در بازار نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گربه رقصانی عربستان و روسیه در بازار نفت

گربه رقصانی عربستان و روسیه در بازار نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گلناز پرتوی مهر- این روزها دوباره «بازی شطرنج مبهم» نفت عربستان و روسیه وارد مرحله جدیدی شد و یک بار دیگر پیش از نشست اوپک پلاس در دو موضع مخالف در مورد بازار نفت قرار گرفته‌اند؛ ریاض علیرغم افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم طی یک سال گذشته، از اعضای اوپک پلاس می خواهد به شدت محتاط باشند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، بنابراعلام منابع خبری، عربستان اعلام کرده ترجیح می‌دهد تولید نفت اوپک پلاس ثابت بماند ولی مسکو از طرف دیگر تمایل به افزایش عرضه نفت دارد.

بنابراین گزارش، این اختلافات در اجلاس های قبلی هم وجود داشته ولی این بار عربستان یک حربه جدید در مذاکرات دارد که آن هم کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای داوطلبانه این کشور است وعربستان قول داده بود این کاهش تولید را فقط در ماه‌های فوریه و مارس داشته باشد ولی نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است روند مذاکرات آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

در همین زمینه، مرتضی بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: در اجلاس قبلی اوپک پلاس، روسیه با مواضع خود دیگر کشورها را تحت فشار قرار داده بود تا به افزایش تولید نفت دست پیدا کند و در وضعیت کنونی نیز دعوا بر سر همین موضوع است یعنی روسیه در تلاش است تا با حفظ سطح قیمت ها به افزایش تولید برای رفع مشکلات داخلی خود دست پیدا کند.

وی عنوان کرد: باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که روسیه و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا با شدید ترین مشکلات اقتصادی  مواجه هستند و به شدت به قیمت های متعادل نفت نیاز دارند و به طور مسلم این قیمت ها بالای ۵۰ دلار است.

بهروزی فر ادامه داد: روسیه و عربستان به هیچ عنوان زیر بار این موضوع نخواهند رفت که دچار بحران جنگ قیمتی شوند یا قیمت ها تنزل پیدا کند و با کاهش قیمت مواجه شویم، به طور حتم جنگ زرگری، یک سری فشار و بازی سیاسی خواهد بود تا هر کشور با حفظ سطح قیمت ها حتی افزایش قیمت ها بتواند افزایش تولید و صادراتی داشته باشد.

وی گفت: فکر کردن درباره این که روسیه و عربستان با هم مشکل خواهند داشت و دچار جنگ قیمتی خواهیم بود، دور از ذهن است و اتفاق نخواهد افتاد.

بهروزی فر بیان کرد: از سوی دیگر طی سالیان گذشته کشورهای عراق، عربستان، روسیه و... جای ایران را گرفته اند و اگر ایران بخواهد جایگاهی داشته باشد، وظیفه وزیر نفت این است که به بازار بازگردد و حداقل جایگاه قابل قبول خود را به دست آورد.

وی تصریح کرد: در این وضعیت خوشبختانه کشورهای تولید کننده عمده نفت مانند عربستان و روسیه ، امارات و...  به قیمت های بالای نفت نیاز دارند و اگر شرایط به گونه ای بود که ذخایر ارزی قابل قبولی داشتند و وضعیت اقتصادی آن ها مساعد بود،  به راه افتادن جنگ قیمتی دور از ذهن نبود تا اگر ایران بخواهد 1.5 میلیون بشکه نفت در روزافزایش تولید داشته باشد، در بازار جهانی دچار بحران شویم .

وی گفت: در حال حاضر این کشورها می دانند اگر نشان دهند که با هم همراستا نیستند، قیمت ها پتانسیل این را دارد که به شدت ریزش پیدا کند، بنابراین به عقیده بنده ورود ایران به بازار نفت، بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد و کشورهای اوپک پلاس مسلما مجبورند اگر ایران در صدد ورود به بازار باشد، جایی را برای ایران بازکنند.

بهروزی فر عنوان کرد: در حال حاضر پاندمی کرونا از بین نرفته است و واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسیده است و این که بگوییم ایمنی جمعی ایجاد می شود، اوضاع کاملا مشخص نیست اما باند قیمتی 50الی 60دلار قیمتی است که برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در چند ماه آینده پاندمی کرونا با تغییرات اساسی مواجه نشود، قیمت ها همین خواهد بود و اوپک پلاس به طور حتم  تلاش خواهد کرد که سطح قیمت 50دلار یا حداقل 47الی60دلار رابه آسانی حفظ کند و به نظر می رسد برای حفظ این قیمت مشکل چندانی وجود نداشته باشد همانطور که در اوج پاندمی کرونا در چندماه گذشته این قیمت ها حفظ شد و سطح قیمتی قابل قبولی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در بازار بوجود آمد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |