کیمیایی:لطفا پایتان را از روی ترمز بردارید!

0
۴۳۸ بازدید

مسعود جعفری جوزانی در مراسم چهاردهمین “جشن حافظ” از برخی از افراد که به زعم او ترمز سینما را کشیده‌اند، خواست تا پایشان را از روی ترمز بردارند تا سینما بتواند به راه خود ادامه دهد.

به گزارش   مهر، چهاردهمین “جشن حافظ” شب گذشته پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور اهالی سینما، تلویزیون و موسیقی در تالار وزارت کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با یک ساعت و بیست دقیقه تاخیر در ساعت ۲۰:۲۵ دقیقه برگزار شد، بهاره کیان افشار بازیگر سینما و تلویزیون با خواندن متنی به حاضران خیرمقدم گفت.
علی معلم دبیر این جشن با تبریک ولادت حضرت صاحب زمان (عج) گفت: خوشحالم که پس از گذشت ۳ سال، توانستیم چهاردهمین جشن حافظ را در شب تولد امام زمان (عج) برگزار کنیم. امشب اکثر دوستان هنرمند در این مراسم حضور دارند و از اینکه با قدم های خود بازگشت این جشن را مزین کردید سپاسگزارم.
وی با اشاره به این مطلب که سه سال است جشن حافظ برگزار نشده است، توضیح داد: با توجه به اینکه حجم بالایی از آثار سینمایی و تلویزیونی در این سه سال تولید شده اگر می خواستیم همه آثار را داوری کنیم، باید ۱۸۰ فیلم سینمایی و ۱۷۰ سریال را داوری می کردیم که این خود کار بسیار سختی بود. به همین دلیل تنها آثار تولید شده در سال های ۹۱ و ۹۲ داوری شد.
پس از صحبت های کوتاه معلم، رضا یزدانی غزلی از حضرت حافظ را برای اولین بار روی صحنه اجرا کرد.
در ادامه مراسم، کلیپی با مضمون “کوروش کبیر” پخش شد. سپس مسعود جعفری جوزانی روی صحنه آمد تا جایزه بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزونی را اهدا کند. او در ابتدا گفت: در چنین جشن هایی معمولا زیاد صحبت می شود، اما من تنها می خواهم به کسانی که پایشان را در این سینما روی ترمز گذاشته اند، بگویم که پایشان را از روی ترمز بردارند.
جوزانی جایزه بهترین فیلمنامه را به مصطفی رستگاری برای نگارش سریال “راستش را بگو” اهدا کرد. رستگاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: افتخار دارم که این جایزه را از دست بزرگ‌مرد سینمای ایران دریافت می کنم. همچنین خوشحالم که این سریال هرچند با ۳۰۰ دقیقه سانسور روی آنتن رفت، اما توانست جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

تیتر ۲- نیم تای پایین
رفتن نصیریان به دادگاه گریه‌ کوشک‌جلالی را درآورد
علیرضا کوشک‌جلالی در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش از سونامی بزرگ فاصله تئاتر و تماشاگر سخن گفت و از اینکه پای علی نصیریان به عنوان یکی از اسطوره‌های تئاتر ایران به دادگاه باز شده است، اظهار تاسف فراوان کرد.
به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر که به زودی نمایش “سیستم گرون هُلم” را به صحنه می‌برد، درباره اجرای این اثر گفت: این نمایش سال ۲۰۰۳ در اسپانیا اجرا شد و مانند نمایش “خدای کشتار” در تئاتر اروپا و جهان معروف شد. داستان آن درباره مسئله بیکاری و شغل در اروپا و تمام جوامع است اما این بهانه‌ای است که به طرز خشن و طنز‌آلود، روابط انسان‌ها مطرح ‌شود که برای رسیدن به هدف‌شان تا کجا باید پیش بروند.
کارگردان “خدای کشتار” اضافه کرد: داستان “سیستم گروه هلم” را یک روان‌شناس سوئدی به شکل دقیق پیاده کرده و سیستم مخوفی را به شکل طنز‌آلودی به تصویر کشیده است و من از مدتی پیش برای اجرای این کار برنامه‌ریزی کردم و به ایران آمدم. این نمایش در ژانر “خدای کشتار” است.
این کارگردان تئاتر ایران که سال‌هاست در آلمان زندگی می‌کند، ادامه داد: در اروپا سه نسل شاهد تماشای نمایشنامه‌های مردمی هستند. این نوع تئاترها در اروپا ستون فقرات آن کشور محسوب می‌شوند.
کوشک جلالی که روز ۲۱ خرداد ماه در نشست خبری نمایشش در تئاتر شهر سخن می‌گفت، افزود: در شهر کلن آلمان ۶۰ الی ۷۰ نمایش در شهرها اجرا می‌شوند و ۸۰ درصد بیننده آن مردم عادی هستند. به همین دلیل هم تئاتر در آن جا رشد می‌کند اما متأسفانه من در ایران می‌بینم که تئاتر مخصوص قشر خاصی از مردم است. تئاتر‌هایی که در ایران به نام گلریز مرسومند و قشر مردم آن را می‌بینند در اروپا طوری اجرا می‌شود که سه نسل بیننده آن هستند، اما در ایران چند تئاتر را به من نشان دهید که قشر روشنفکر، سوپر روشنفکر و مردم عادی از آن خوششان بیاید.
کارگردان نمایش “ابراهیم آقا و گل‌های قرآن” تصریح کرد: به نظر من بزرگترین معضلی که مردم را در برگرفته و ما را به سراشیبی و دره عمیقی بین تئاتر و مردم می‌برد، همین است. به همین دلیل سعی کردم بخشی از تئاتر مردمی را که مردم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و راضی از سالن بیرون روند، به تصویر بکشم که متأسفانه این نوع تئاترها تنها شش درصد در ایران وجود دارد و به عقیده من فاصله مردم از تئاتر، یک سونامی بزرگ است.
او در پاسخ به این پرسش که چند درصد این نمایش در ایران قابل اجراست؟ بیان کرد: دوست ندارم وارد جزئیات آن شوم اما سعی کردم این نمایش با عرف جامعه هماهنگ باشد زیرا هر جامعه‌ای عرف خودش را دارد و من به آن احترام می‌گذارم. با توجه به مشکلات و محدودیت‌های جامعه سعی می‌کنم خمیرمایه نمایش را تا جایی که بتواند حرفش را بزند، به تصویر بکشم.
جلالی همچنین درباره انتخاب بازیگران نمایش “سیستم گرون هُلم” گفت: در اصل نمایشنامه، سه بازیگر مرد و یک بازیگر زن وجود دارد اما در اجرایی که در کشور آلمان داشتیم، بنا بر موقعیت ترجیح دادم که از دو بازیگر مرد و دو بازیگر زن استفاده کنم.
کوشک جلالی همچنین درباره اسم این نمایشنامه بیان کرد: این نمایش تقریبا مستند است و اولین باری که آن را خواندم، دچار سردرگمی ذهنی شدم و هر چه بیشتر می‌خواندم سردرگمی‌ام بیشتر می‌شد و سوالات بسیاری در ذهنم بوجود می‌آمد.
این مترجم تئاتر یادآور شد: این متن را سه سال پیش ترجمه کردم و به دست نشر “قطره” سپردم که متأسفانه تاکنون موفق به دریافت مجوز چاپ نشده است. با ورود آقای روحانی و حضور آقای جنتی خوشحال شدم که این کتاب چاپ شود اما به نظر می‌رسد همچنان درها بسته است.
کارگردان “خدای کشتار” در ادامه این نشست با اشاره به ماجراهایی که برای اجرای نمایش “تانگوی تخم‌مرغ داغ” پیش آمد، اظهار کرد: هنگامی که خبرها را خواندم و متوجه شدم پای علی نصیریان به دادگاه باز شده است، گریه‌ام گرفت که چرا باید اسطوره تئاتر کشورمان پایش به دادگاه کشیده شود. واقعا دارد چه بر سر تئاتر ما می‌آید؟!
کوشک‌ جلالی اضافه کرد: در کشوری مانند آلمان اگر دولت کمکش را به تئاتر قطع کند، تئاترش به زمین می‌خورد حالا حساب کنید در ایران اگر عشق و علاقه بازیگران و تهیه‌کنندگان و … نباشد، تئاتر نابود می‌شود. اگر دولت همین کمک‌های اندک را هم نکند، پس نسل جدید تئاتر باید کجا بروند؟! حالا ما قدیمی‌ترها پوستمان کلفت شده است و به کارمان ادامه می‌دهیم اما این اتفاق واقعا وحشتناک است.

مسعود جعفری جوزانی در مراسم چهاردهمین “جشن حافظ” از برخی از افراد که به زعم او ترمز سینما را کشیده‌اند، خواست تا پایشان را از روی ترمز بردارند تا سینما بتواند به راه خود ادامه دهد.

به گزارش   مهر، چهاردهمین “جشن حافظ” شب گذشته پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور اهالی سینما، تلویزیون و موسیقی در تالار وزارت کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با یک ساعت و بیست دقیقه تاخیر در ساعت ۲۰:۲۵ دقیقه برگزار شد، بهاره کیان افشار بازیگر سینما و تلویزیون با خواندن متنی به حاضران خیرمقدم گفت.
علی معلم دبیر این جشن با تبریک ولادت حضرت صاحب زمان (عج) گفت: خوشحالم که پس از گذشت ۳ سال، توانستیم چهاردهمین جشن حافظ را در شب تولد امام زمان (عج) برگزار کنیم. امشب اکثر دوستان هنرمند در این مراسم حضور دارند و از اینکه با قدم های خود بازگشت این جشن را مزین کردید سپاسگزارم.
وی با اشاره به این مطلب که سه سال است جشن حافظ برگزار نشده است، توضیح داد: با توجه به اینکه حجم بالایی از آثار سینمایی و تلویزیونی در این سه سال تولید شده اگر می خواستیم همه آثار را داوری کنیم، باید ۱۸۰ فیلم سینمایی و ۱۷۰ سریال را داوری می کردیم که این خود کار بسیار سختی بود. به همین دلیل تنها آثار تولید شده در سال های ۹۱ و ۹۲ داوری شد.
پس از صحبت های کوتاه معلم، رضا یزدانی غزلی از حضرت حافظ را برای اولین بار روی صحنه اجرا کرد.
در ادامه مراسم، کلیپی با مضمون “کوروش کبیر” پخش شد. سپس مسعود جعفری جوزانی روی صحنه آمد تا جایزه بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزونی را اهدا کند. او در ابتدا گفت: در چنین جشن هایی معمولا زیاد صحبت می شود، اما من تنها می خواهم به کسانی که پایشان را در این سینما روی ترمز گذاشته اند، بگویم که پایشان را از روی ترمز بردارند.
جوزانی جایزه بهترین فیلمنامه را به مصطفی رستگاری برای نگارش سریال “راستش را بگو” اهدا کرد. رستگاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: افتخار دارم که این جایزه را از دست بزرگ‌مرد سینمای ایران دریافت می کنم. همچنین خوشحالم که این سریال هرچند با ۳۰۰ دقیقه سانسور روی آنتن رفت، اما توانست جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

تیتر ۲- نیم تای پایین
رفتن نصیریان به دادگاه گریه‌ کوشک‌جلالی را درآورد
علیرضا کوشک‌جلالی در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش از سونامی بزرگ فاصله تئاتر و تماشاگر سخن گفت و از اینکه پای علی نصیریان به عنوان یکی از اسطوره‌های تئاتر ایران به دادگاه باز شده است، اظهار تاسف فراوان کرد.
به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر که به زودی نمایش “سیستم گرون هُلم” را به صحنه می‌برد، درباره اجرای این اثر گفت: این نمایش سال ۲۰۰۳ در اسپانیا اجرا شد و مانند نمایش “خدای کشتار” در تئاتر اروپا و جهان معروف شد. داستان آن درباره مسئله بیکاری و شغل در اروپا و تمام جوامع است اما این بهانه‌ای است که به طرز خشن و طنز‌آلود، روابط انسان‌ها مطرح ‌شود که برای رسیدن به هدف‌شان تا کجا باید پیش بروند.
کارگردان “خدای کشتار” اضافه کرد: داستان “سیستم گروه هلم” را یک روان‌شناس سوئدی به شکل دقیق پیاده کرده و سیستم مخوفی را به شکل طنز‌آلودی به تصویر کشیده است و من از مدتی پیش برای اجرای این کار برنامه‌ریزی کردم و به ایران آمدم. این نمایش در ژانر “خدای کشتار” است.
این کارگردان تئاتر ایران که سال‌هاست در آلمان زندگی می‌کند، ادامه داد: در اروپا سه نسل شاهد تماشای نمایشنامه‌های مردمی هستند. این نوع تئاترها در اروپا ستون فقرات آن کشور محسوب می‌شوند.
کوشک جلالی که روز ۲۱ خرداد ماه در نشست خبری نمایشش در تئاتر شهر سخن می‌گفت، افزود: در شهر کلن آلمان ۶۰ الی ۷۰ نمایش در شهرها اجرا می‌شوند و ۸۰ درصد بیننده آن مردم عادی هستند. به همین دلیل هم تئاتر در آن جا رشد می‌کند اما متأسفانه من در ایران می‌بینم که تئاتر مخصوص قشر خاصی از مردم است. تئاتر‌هایی که در ایران به نام گلریز مرسومند و قشر مردم آن را می‌بینند در اروپا طوری اجرا می‌شود که سه نسل بیننده آن هستند، اما در ایران چند تئاتر را به من نشان دهید که قشر روشنفکر، سوپر روشنفکر و مردم عادی از آن خوششان بیاید.
کارگردان نمایش “ابراهیم آقا و گل‌های قرآن” تصریح کرد: به نظر من بزرگترین معضلی که مردم را در برگرفته و ما را به سراشیبی و دره عمیقی بین تئاتر و مردم می‌برد، همین است. به همین دلیل سعی کردم بخشی از تئاتر مردمی را که مردم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و راضی از سالن بیرون روند، به تصویر بکشم که متأسفانه این نوع تئاترها تنها شش درصد در ایران وجود دارد و به عقیده من فاصله مردم از تئاتر، یک سونامی بزرگ است.
او در پاسخ به این پرسش که چند درصد این نمایش در ایران قابل اجراست؟ بیان کرد: دوست ندارم وارد جزئیات آن شوم اما سعی کردم این نمایش با عرف جامعه هماهنگ باشد زیرا هر جامعه‌ای عرف خودش را دارد و من به آن احترام می‌گذارم. با توجه به مشکلات و محدودیت‌های جامعه سعی می‌کنم خمیرمایه نمایش را تا جایی که بتواند حرفش را بزند، به تصویر بکشم.
جلالی همچنین درباره انتخاب بازیگران نمایش “سیستم گرون هُلم” گفت: در اصل نمایشنامه، سه بازیگر مرد و یک بازیگر زن وجود دارد اما در اجرایی که در کشور آلمان داشتیم، بنا بر موقعیت ترجیح دادم که از دو بازیگر مرد و دو بازیگر زن استفاده کنم.
کوشک جلالی همچنین درباره اسم این نمایشنامه بیان کرد: این نمایش تقریبا مستند است و اولین باری که آن را خواندم، دچار سردرگمی ذهنی شدم و هر چه بیشتر می‌خواندم سردرگمی‌ام بیشتر می‌شد و سوالات بسیاری در ذهنم بوجود می‌آمد.
این مترجم تئاتر یادآور شد: این متن را سه سال پیش ترجمه کردم و به دست نشر “قطره” سپردم که متأسفانه تاکنون موفق به دریافت مجوز چاپ نشده است. با ورود آقای روحانی و حضور آقای جنتی خوشحال شدم که این کتاب چاپ شود اما به نظر می‌رسد همچنان درها بسته است.
کارگردان “خدای کشتار” در ادامه این نشست با اشاره به ماجراهایی که برای اجرای نمایش “تانگوی تخم‌مرغ داغ” پیش آمد، اظهار کرد: هنگامی که خبرها را خواندم و متوجه شدم پای علی نصیریان به دادگاه باز شده است، گریه‌ام گرفت که چرا باید اسطوره تئاتر کشورمان پایش به دادگاه کشیده شود. واقعا دارد چه بر سر تئاتر ما می‌آید؟!
کوشک‌ جلالی اضافه کرد: در کشوری مانند آلمان اگر دولت کمکش را به تئاتر قطع کند، تئاترش به زمین می‌خورد حالا حساب کنید در ایران اگر عشق و علاقه بازیگران و تهیه‌کنندگان و … نباشد، تئاتر نابود می‌شود. اگر دولت همین کمک‌های اندک را هم نکند، پس نسل جدید تئاتر باید کجا بروند؟! حالا ما قدیمی‌ترها پوستمان کلفت شده است و به کارمان ادامه می‌دهیم اما این اتفاق واقعا وحشتناک است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

لینک کوتاه مطلب : https://jahaneghtesad.com/?p=2462