جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 154795 18:27 1400/06/29
کسری بودجه عامل رشد نقدینگی افسارگریخته

کسری بودجه عامل رشد نقدینگی افسارگریخته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کسری بودجه عامل رشد نقدینگی افسارگریخته

کسری بودجه عامل رشد نقدینگی افسارگریخته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

کمیجانی رئیس کل بانک مرکزی به تازگی خبر داده بود که حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم 39 هزار و 214  هزار میلیارد ریال رسیده است و این نرخ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافت. وی افزود: اگرچه این رشد مطلوب نیست، اما بانک مرکزی طی این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس اقتصادی گفتگو کرده ایم.

دکتر حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به اهمیت رشد نقدینگی در کشور گفت: رشد نقدینگی و رشد پایه پولی آن طور که پیش بینی می شد به دلیل کسری بودجه شتابان شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنان که دولت از طریق اوراق استقراض می کند و این استقراض صرف پرداخت حقوق می شود، به عبارت دیگر این اوراق در فعالیت های مولد اقتصادی سرمایه گذاری نمی شود، این موضوع موجب می شود تا هیچ بازگشتی از اوراق منتشر شده نداشته باشیم، در نتیجه این اوراق سالانه حدود 20 درصد تولید نقدینگی می کند.

محمودی اصل بیان داشت: این تحلیل گر بازار های مالی بیان داشت: این چرخه رفته رفته میزان بدهی دولت و میزان حجم سر رسید اوراق را افزایش خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همان طور که وضعیت نا مناسب صندوق های بازنشستگی و بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی رو به وخامت می رود، دولت مجبور می شود سالیانه درصدی از پرداخت حقوق بازنشستگان را خودش انجام دهد و این عدد به بیش از صد هزار میلیارد تومان می رسد، در نتیجه دولت باید راه کاری بیاندیشد تا این زنجیره تولید بدهی و تولید نقدینگی قطع شود.

وی افزود: کشورمان در فصل بهار 9.2 درصد رشد در پایه پولی داشته است، که با این تناسب در کل سال 1400 احتمالا نقدینگی به حدود 42 درصد افزایش در پایه پولی برسیم. ضمن این که رشد نقدینگی نقطه به نقطه در خراد به 39.4 درصد رسید و در فقط در خرداد ماه 2.8 درصد رشد نقدینگی را شاهد بودیم.

این تحلیل گر بازار های مالی بیان داشت: بنظر می رسد که کنترل تورم بسیار سخت است و نیاز به اصلاحات ساختاری داریم. اما شرایط اقتصادی کشور توان ریاضت اقتصادی را ندارد.

محمودی اصل در پایان گفت: در 16 سال گذشته یک هزار 200 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم، اما از این سرمایه درست مصرف نکرده ایم و نتواسته ایم با درآمد های نفتی چرخه مولد کشور را بکار بیاندازیم، در چنین شرایطی اولین اقدام دولت برای بهبود شرایط اقتصادی، مولد کردن دارایی های خود است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |