پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 152945 19:08 1400/06/14
کسادی بورس نفت در زمانه رونق  کرونا

کسادی بورس نفت در زمانه رونق کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کسادی بورس نفت در زمانه رونق  کرونا

کسادی بورس نفت در زمانه رونق کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کسادی بورس نفت بعد از 2 سال دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و کارشناسان عوامل مختلفی را در این بی‌رونقی دخیل می‌دانند .

به گزارش خبرنگار جهان، گفتمان بورس نفت از آن جایی شروع شد که تحریم‌ها مانع از فروش نفت توسط دولت گردید و دولت در نظر گرفت نفت را از طریق بورس به خریداران ایرانی و صاحبان سرمایه ارائه دهد.

براساس این گزارش،عرضه نفت خام در بورس انرژی براساس شیوه‌نامه ابلاغی وزیر نفت از اردیبهشت سال 98 آغاز شد اما نبود حضور خریدار سبب شد تا وزارت نفت به فکر اصلاح این شیوه‌نامه بیافتد در این شیوه‌نامه نیز شرکت ملی نفت مکلف شد به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند و این تغییرات در شیوه‌نامه به طوری بود که بخش خصوصی برای حضور در معاملات نفت خام تمایل بیشتری داشته باشد؛ اما با گذشت 2 سال هنوز این بخش هیچ تمایلی برای خرید به دست نیاورده است.

بنابراین گزارش، بعد ازآن قرار بود خریدار پس از آنکه برای خرید اعلام آمادگی کرد، برای امضای قرارداد به شرکت ملی ارجاع داده شود و قرارداد به صورت مستقیم با شرکت ملی نفت بسته شود.

این گزارش حاکی ازآن است بر این اساس شیوه‌نامه مورد نیاز برای عرضه نفت خام و میعانات گازی ابلاغ شد، اما به گفته تحلیلگران نفتی به دلیل پیچیده‌بودن بازار نفت خام و همچنین مدل پرداخت پول، بخش خصوصی اقبالی نشان نداد.

براساس این گزارش؛ تیرماه سال ۹۹ هم دوباره شیوه‌نامه جدید برای عرضه نفت بر اساس بودجه سال ۹۹ ابلاغ شد و با توجه به چند عرضه در بورس انرژی، اما بازار نفت خام و میعانات همچنان کساد ماند و محدود بودن تولیدکنندگان و خریداران نفت خام باعث شد تا این بازار پیچیدگی بیشتری نسبت به بازار فرآورده‌های نفتی داشته باشد؛ این درحالی بود که به اعتقاد کارشناسان، بی‌تجربه بودن بخش خصوصی در این زمینه نیز عدم اقبال به خریدنفت خام از بورس را نیز دامن زد.

این گزارش می افزاید به گفته مقامات عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته بود که با گذشت زمان موفقیتی در این خصوص حاصل نشد.

***بورس نفت تحت تاثیر شرایط حاکم بر بازار جهان و داخل

گفتنی است البته شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت به واسطه ویروس منحوس کرونا و همچنین بازار داخل به واسطه تحریم‌های آمریکا که در حوزه پولی و بانکی، خریدار خارجی در انتقال پول به بانک‌های ایران دچار مشکل شده است بی تاثیر در عدم موفقیت بورس انرژی نبوده چرا که اخیرا به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ؛ اگرچه نفت خام از ابتدای امسال در این بورس عرضه شده، اما معامله‌ای برای فروش صورت نگرفته که این موضوع به دلیل حجم پایین تقاضا است.

به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، امسال مهمترین محصولی که عرضه شده ، نفت کوره بوده که در محموله‌های مختلف عرضه و معامله شده است.

وی با بیان اینکه در تیر و مرداد ماه امسال  به دلیل تامین نیاز داخلی، عرضه فرآورده‌های نفتی کاهش داشت، گفته  اکنون معاملات دوباره از سر گرفته شده و در آخرین عرضه که روز چهارشنبه (۱۰ شهریور ماه) انجام شد، ۱۰ هزار تن نفت کوره عرضه شد و به فروش رسید.

در پایان گفتنی است که نداشتن حساب ارزی، نبود اطمینان از پایداری عرضه و نقل و انتقالات مالی زمان‌بر، ازجمله دلایل اصلی این عدم موفقیت به شمار می‌آیند و باید مسئولان ذی ربط با ایجاد زیرساخت های لازم در فروش هر چه بهتر کاغذی نفت اقدام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |