جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 106794 18:49 1399/04/07
کارگزاری های دولتی عامل توسعه نیافتگی بازار سرمایه

کارگزاری های دولتی عامل توسعه نیافتگی بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارگزاری های دولتی عامل توسعه نیافتگی بازار سرمایه

کارگزاری های دولتی عامل توسعه نیافتگی بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

بحث انحصار در کارگزاری ها یک ماهی است که در بین فعالان این بازار و اهالی رسانه پررنگ شده است. اهمیت این موضوع تا جایی شدت گرفت که شورای رقابت اعلام کرد که به صدور مجوزهای کارگزاران بورسی ورود خواهد کرد. پس از آن «حسن قالیباف اصل» در قامت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود عنوان کرد که «تصمیم برای افزایش شرکت‌های کارگزاری‌ها وجود دارد که هنوز نهایی نشده و هر وقت نهایی شد به مردم اعلام خواهد شد». در آخرین موضع گیری در این خصوص پای وزیر اقتصاد هم به موضوع انحصار در کارگزاری ها باز شد و وي به شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس و هیئت مقررات زدایی مأموریت داد تا در رابطه با موضوع انحصار مجوز کارگزاری‌ها اقدام و نتیجه را اعلام کنند. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

سعید قاسملوی، مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که درحال حاضر 108 کارگزاری در بورس ایران در حال فعالیت هستند، گفت: نمی توان گفت که در صنعت کارگزاری انحصار وجود دارد اما مشکلات عمده ای در فعالیت کارگزاری ها دیده می شود و در این بین مشکل اصلی اینجاست که این 108 کارگزاري تاکنون نتوانستند خدمات کارگزاری را در کل کشور گسترش دهند.

قاسملوی با اشاره به این که بسیاری از شهرها دارای شعبه کارگزاری نیستند گفت: کارگزاری ها باید شعبه های خود را در همه شهرها اضافه کنند تا این مشکلات برطرف شود.

این فعال بازارسرمایه افزود: از بین 108 کارگزاری که درکشور فعال هستند در حدود نیمی از آن ها خصوصی واقعی هستند و نیمی دیگر یا دولتی هستند یا خصولتی.

مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران بیان داشت: کارگزاری دولتی و خصولتی درگیر بروکراسی اداری و تغییرات مدیریتی بودند، بنابراین این مدیران تا خواستند برنامه های خود را اجرایی کنند، مدیر دیگری جایشان را گرفت که این موضوع موجب شده تا توسعه کارگزاری ها مغفول بماند و این دور باطل همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بین کارگزاری های واقعی خصوصی حدود 10 تا 15 کارگزاری هستند که حرفه ای عمل می کنند و می دانند چگونه باید مدیریت کنند و چگونه فعالیت خود را گسترش دهند و این دست از کارگزاری ها، موفق ترین کارگزاری ها هستند. مابقی کارگزاری های خصوصی تازه کار هستند و بیرون از بازار سرمایه وارد فعالیت شده اند و هنوز مدیران آنها برنامه ای برای توسعه فعالیت خود ندارند. در نهایت از بین 108 کارگزاری فعال بازار سرمایه ایران، حدود 15 تا 20 کارگزاری هستند که به نحو احسنت فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: بنده اگر در دولت بودم همه کارگزاری نهادهای دولتی و خصولتی را مجبور می کردم تا کار گزاری ها را به فروش برسانند، چرا که این دست از کارگزاری ها نمی توانند فعالیت های کارگزاری را توسعه دهند چون با رانتی که از دستگاه های اجرایی مي گرفتند، اداره شده اند.

قاسملوی گفت: عمده گسترش کارگزاری ها در شهرها به دلیل سوء مدیریت در کارگزاری های دولتی بوده است و هیچ کدام از کارگزاری ها، شعبه شهرستان ندارند.

وی در پایان پیشنهاد داد: قبل از این که سازمان بورس انحصار را از کارگزاری ها بردارد، باید مختصات کارگزاری ها را بررسی کند و اگر کارگزاری که تاکنون نتوانسته فعالیت خود را گسترش بدهد را لغو مجوز کند و یا مجبور کند که کارگزاری را به فروش برساند و در آخرین راه حل مجوز تاسیس کارگزاری جدید را بدهد.

وی با اشاره مغفول بودن آموزش های تخصصی بورسی در کارگزاری ها، گفت: دولت و وزارت اقتصاد باید مشوق های به کارگزاری ها بدهند تا کارگزاری ها آموزش های رایگان و همه گیر را پی گیری کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |