شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 199161 18:41 1401/09/25
چین در دوقدمی وصلت با آمریکا

چین در دوقدمی وصلت با آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چین در دوقدمی وصلت با آمریکا

چین در دوقدمی وصلت با آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تامین امنیت انرژی مورد نیاز از الویت‌های مهم هردولتی درراستای منافع ملی کشورها است. سفر اخیر شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به منطقه خلیج فارس و حمایت چین ازخواسته‌های آل سعود و شیخ های حاکم در کشورهای خاورمیانه علیه جمهوری اسلامی ایران نشان داد که چین به این نتیجه رسیده است که ایران نمی‌تواند امنیت انرژی مورد نیاز چین را تامین کند. درهمین حال چین با جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که آمریکا و متحدان اروپائی آمریکا موافق نبودند و نیستند مشکل دارد.

محمود خاقانی، کارشناس انرژی بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: درواقع شرق و غرب  خواهان روی کار آمدن یک حکومت فامیلی و دیکتاتور«الیگارشی = اصحاب ثروت وقدرت» درایران است اما، وقتی چین متوجه شد که ساختارملی و فرهنگی مردم ایران اجازه نمی دهد که ایران تبدیل به کره شمالی در خاورمیانه بشود به فوریت درسیاست خارجی چین بازنگری جدی شد و علی‌رغم تکذیب و توجیه های دیپلماتیک چین درباره علت اتخاذ مواضع ضد ایرانی، درآینده نزدیک شاهد هماهنگی بیشتر سیاست‌های چین و آمریکا مرتبط با ایران درمنطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه چین آنچه می‌خواست از ایران به‌دست آورد تصریح کرد: ضمن بازی با کارت ایران و حل و فصل بخشی از اختلافات با آمریکا، براساس برخی گفته‌ها بیش از پنجاه میلیارد دلار پول نفت ایران در بانک‌های چین قفل شده و چین حاضر نیست که پول نقد متعلق به ایران را به ایران پس بدهد و ایران را مجبور به خرید کالاها و خدمات چینی می کند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

**افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام درچین

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه چین موفق شد که ذخائر استراتژیک نفت خام را با نفت خام ارزان ایران تقویت بکند سیاست احداث پالایشگاه های جدید به منظور افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام را تعریف کرد و کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که چین با برنامه افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام برنامه‌ریزی کرده بود که وقتی قیمت نفت خام در بازار به رقمی می‌رسد که برای اقتصاد چین مناسب نیست باعرضه فرآورده های نفتی به بازار قیمت نفت خام را به سطحی برساند که برای اقتصاد چین مناسب باشد.

وی بیان داشت: به گزارش خبرگزاری رویترز درماه نوامبرسال جاری مسیحی ظرفیت پالایشگاه‌های چین به چهارده ونیم میلیون بشکه در روز رسیده است که یک رکورد جدید است، چین به این رکورد جدید درزمانی دست یافته است که کمبود گازوئیل دربازارهای جهانی قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه دو پالایشگاه جدید درچین موجب شده که ظرفیت پالایش نفت خام چین افزایش داشته باشد خاطرنشان کرد: پالایشگاه پتروچاینا با ظرفیت دویست هزار بشکه درروز و پالایشگاه شنگدونگ با ظرفیت سیصد و بیست هزار بشکه درروز و دولت چین سقف تعیین شده توسط سران کشورهای G7 برای خرید نفت خام روسیه را قبول ندارد و اعلام کرده است که نفت خام روسیه را بدون توجه به قیمت سقف تعیین شده خریداری می کند.

خاقانی با بیان اینکه کشورهای اروپائی درحال حاضر گازوئیل روسی را می خرند اما، قرار است از ماه فوریه سال آینده گازوئیل روسی را تحریم کنند اظهار داشت: تجار و دلالان نفتی از هم اکنون برنامه ریزی کرده‌اند تا گازوئیل چینی را به مشتریان اروپائی عرضه کنند، به قرار معلوم محدودیت‌های تحریم غرب درارتباط با صادرات فرآورده‌های نفتی چینی، به ایران اجازه نمی دهد که برای کمک به حل مشکل بنزین چینی‌ها به ایران صادراتی داشته باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |