سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 120855 19:05 1399/09/01
چالش پس گرفتن بازارهای از دست رفته نفت در پساتحریم

چالش پس گرفتن بازارهای از دست رفته نفت در پساتحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چالش پس گرفتن بازارهای از دست رفته نفت در پساتحریم

چالش پس گرفتن بازارهای از دست رفته نفت در پساتحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اخیرا چشم انداز ساخت واکسنهای کووید۱۹موفق، بهای معاملات بازارهای نفت را در هفته های گذشته تقویت کرد اما با وجود این حقیقت که مدتی طول خواهد کشید تا واکسن در سطح جهانی توزیع و استفاده شود در طول این مدت تقاضا برای نفت ضعیف خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد؛ به گفته تحلیلگران نفتی عامل دیگری که فضای مثبتی در بازارهای نفت ایجاد کرده است، انتظارات، برای تداوم محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس و به تاخیر افتادن برنامه افزایش تولید این گروه است.

بنابراین گزارش، وزیران نفت گروه اوپک پلاس روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر درباره گزینه تاخیر سه ماهه افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تصمیم می گیرند.

درهمین زمینه ،جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: در روزهای اخیر، با کشف واکسن کرونا امیدها به بهبود رشد اقتصاد جهانی  بیشتر شده و در افزایش قیمت نفت تاثیر گذاشته است و به نظر می رسد با نزدیک شدن به توزیع واکسن کرونا امیدها به بهبود اقتصاد جهانی بیشتر شود و کسب و کارها رونق گیرد و این مهم باعث تغییراتی در قیمت نفت شده و تقاضا را برای نفت خام افزایش می دهد و می تواند به نوبه خود بر افزایش قیمت نفت اثر گذارد.

وی تصریح کرد: سیر تحولات بازار نفت به گونه ای است که می توان گفت، شیوع کرونا بر رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و اروپایی ها تاثیر گذاشته و تقاضا برای نفت خام کاهش یافته است این درحالی است که عرضه به قوت خود باقی بود.

وی افزود: پس از این که چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده نفت ازعهده  مدیریت کرونا برآمد و خبرهایی مبنی بر رشد اقتصادی شنیده شد اما برخلاف پیش بینی ها عرضه کاهش قابل توجهی نداشت و شاهد بودیم که بازار نفت به ویژه قیمت آن با تغییرات و روند افزایشی مواجه بود.

به گفته وی با پیروزی بایدن با توجه به این که قبلاً گفته است که به برجام باز می گردد جای بسی امیدواری است که کشور ایران بتواند در صورتی که اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد و همراهی بعضی کشورهای عربی مانند امارات، بحرین و عربستان سعودی محقق شود، از این فرصت استفاده کند.

میرزایی با اشاره به اینکه اگر بایدن به برنامه های خود که در دوره رقابت های انتخاباتی گفته عمل کند، صادرات نفت ایران افزایش پیدا خواهد کرد گفت: تجربه سال ۹۲ حاکی از آن است صادرات نفت ایران روزانه به ۷۰۰ هزار بشکه رسیده بود و در زمان کوتاهی صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش پیدا کرد و در عرض چند ماه، نزدیک به۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید و اکنون شکی نیست اگر موانع سیاسی و تحریم های ظالمانه برداشته شود در کوتاه ترین زمان ممکن صادرات نفت خام افزایش می یابد و باید با بازاریابی دقیق، بازارهای فروش نفت خام که پس گرفتن آن ها در این وضعیت مشکل است، را احیا کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |