پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 158012 19:10 1400/07/24
چالشی جدید پیش روی صنعت نیروگاهی ایران

چالشی جدید پیش روی صنعت نیروگاهی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چالشی جدید پیش روی صنعت نیروگاهی ایران

چالشی جدید پیش روی صنعت نیروگاهی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-یک فعال صنعت نیروگاهی با انتقاد از لغو مجوز فروش برق تشویقی تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی شده که سالانه 2500 مگاوات برق تجدیدپذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسئولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، سیدفریدالدین معصومی، در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان این که شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر بزرگترین مجموعه نیروگاه خورشیدی کشور است، گفت: این شرکت 4 نیروگاه با ظرفیت 10مگاواتی در استان های اصفهان، مهرریز یزد، قم و کوشک یزد دارد بنابراین ازنظر میزان ظرفیت نیروگاه خورشیدی سعی نمودیم که با استفاده از فناوری‏ها هزینه ها کاهش پیدا کند چراکه اقتصاد برق باید سامان یابد.

وی افزود: شرکت غدیر جزو شرکت‏هایی است در افق 1404 که وزارت نیر قراراست 10 هزارمگاوات برق تجدید پذیر بیفزاید، به نحوی نقش داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر ازمتوقف شدن طرح خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها انتقاد کرد و این امررا ایجاد مانع جدی در فعالیت علاقمندان به این بخش ارزیابی و عنوان کرد: باید تصمیم سازی‏ها درارتباط با فروش برق تشویقی اعلام شود و اگر قراراست برای 10 هزار مگاوات یعنی سالیانه 2500مگاوات  برق تجدید پذیر که باید وارد مدار شود،  باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود.

معصومی گفت: PPA فروش تضمینی برق برای نیروگاه‏های خورشیدی طی بازه 20 ساله است یعنی دریک بازه زمانی 10 ساله با یک نرخ و در 10 سال بعد باید نرخ دیگر به فروش می‏رسد. اگر قراراست شرکت‏های حوزه تجدید پذیر در این خصوص ورود پیدا کنند باید برای آن‏ها صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد. هیچ شرکتی صرف انجام مسئولیت اجتماعی نمی‏تواند به این حوزه ورود پیدا کند.

وی گفت: دراقتصاد برق به تنهایی، صرفه اقتصادی وجود ندارد زیرا فروش آن همچنان با بالارفتن نرخ ارز، هیچ مزیت اقتصادی برای ما به دنبال ندارد و مکانیزم‌هایی برای جبران هزینه درنظر گرفته نشده است و اوضاع بدتر می‏شود. صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌ایم، به طوری که درتابستان امسال 170 مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه آن این شده که کشورعربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشته را از دست دادیم وعلاوه بر آن به لحاظ سیاسی نیز ضربه خوردیم.

این فعال صنعت نیروگاهی با اشاره به پروژه نیروگاه کوشک یزد که روز یکشنبه وارد مدارمی‌شود، ادامه داد: این پروژه با کیفیت‌ترین نیروگاه خورشیدی کشوراست که عملیات اجرایی آن اواخرآذرماه سال گذشته آغاز شد و ابتدای تیرماه امسال به شبکه برق متصل شد. این نیروگاه 10مگاواتی یکی از بهترین‌ نیروگاه‌ها به لحاظ فنی بوده و با سرمایه گذاری 5 میلیون یورو احداث شده‏است و امیدواریم با این اقدام نقشی در راه اندازی نیروگاه‏های خورشیدی کشور داشته باشیم.

وی عنوان کرد: پیمانکار احداث نیروگاه خورشیدی کوشک ایرانی است و سعی شده از تجهیزات داخلی در ساخت آن استفاده شود. یکی از نگرانی‏ها در این زمینه ترخیص تجهیزات در گمرک بود و با توجه به ثبت سفارش‏های انجام شده از قبل با این مشکل مواجه نبودیم.

معصومی افزود: شرکت سرمایه گذاری غدیر هشت هولدینگ در پتروشیمی، صنایع و... دارد  و حوزه کاری ما نیروگاه‏ها و حامل‏های انرژی است. بخشی از منابع سرمایه گذاری شرکت شامل آورده خود شرکت، مطالبات از وزارت نیرو و تسهیلات است که باید این تسهیلات را از صندوق توسعه ملی و بانک ها تامین کرد که تاکنون تسهیلات ویژه ای در اختیار ما قرار ندادند بنابراین پرداخت ما به پیمانکاران از خود شرکت صورت گرفته است.

معصومی افزود: تیرماه سال گذشته برای حل بحران صنعت برق راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را ارایه نمودیم . راهکار کوتاه مدت در مورد ایجاد نیروگاه خورشیدی بود به دلیل این که نسبت به سایر کشورها از مزیت تابش خورشد برخوردارهستیم که استفاده از این ظرفیت توجهی نمی‏شود با وجود این که زمان احداث این نیروگاه‏ها نیز کوتاه است، می‏توانستیم سال آینده ظرف مدت 6 الی 9 ماه نیروگاه 10 مگاواتی اضافه کنیم و اگر بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به این حوزه ورود می کرد، در  کوتاه مدت  امکان حل مشکل برق کشور در سال آتی وجود داشت زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

این فعال صنعت نیروگاهی با بیان این که از سوی دولت قبل در بحث نیروگاه کوشک به ما کمکی نشد، عنوان کرد: مطالبات به حق شرکت غدیر که باید ازسوی وزارت نیرو به ما در دولت قبل پرداخت می‏شد، امکان پذیرنشد.

معصومی با بیان اینکه ما درحال حاضر200میلیارد تومان مطالبه ازدولت داریم، خاطرنشان کرد: مشکل دیگرماعدم تسهیلات ارزان‌قیمت است ضمن اینکه صندوق توسعه ملی نیز پولی برای در اختیار گذاشتن ما ندارد.

معصومی تاکید کرد: قطعا سرمایه گذار بخش خصوصی500 میلیون یورو ندارد که در حوزه تجدیدپذیرها وارد سازد تا به وی پروانه مجوز داده شود و با اتفاقی که در PPA رخ داده هیچ فعال بخش خصوصی به این حوزه ورود نخواهد کرد و به نظر بنده باید نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی را جلب کرد و از آن‏ها حمایت لازم را به عمل آورد.

وی با بیان اینکه هدف ما این بود که جزو سه شرکت برتر نیروگاهی؛ به لحاظ توسعه ظرفیت نیروگاهی، تکمیل زنجیره برق و هم فناوری نوین باشیم، اما با تمام مشکلات، با بدهی و مطالبات انباشه نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: با این وجود علیرغم عدم همکاری دولت، توانسته‌ایم 90 درصد بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و چندین پروژه نیز در این شرایط اجرا کنیم.

این فعال صنعت نیروگاهی افزود: پروژه قشم جزو پروژه‏های نیمه کاره در سال 97 به علت تامین نشدن بودجه بود، را فعال کردیم اما برای بخش دوم به چند میلیون یورونیاز دارد. درحال حاضر پروژه‏های نیمه تمام در شرکت نداریم.

وی با بیان اینکه اکنون IRR مطلوبی نداریم، خاطرنشان کرد: علیرغم این موضوع، توانسته‌ایم پروژه‌های قشم و لامرد را به افتتاح برسانیم ضمن اینکه در جزیره ابوموسی نیز که پروژه نیروگاهی اجرا کردیم، در تابستان سال جاری حتی یک ثانیه هم خاموشی نداشته‌ایم.

معصومی با بیان اینکه نیروگاه گیلان از جمله نیروگاه‌هایی است که به بورس رفته است، گفت: ما در حوزه فناوری‌های جدید ورود کرده‌ایم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. از مسیر سیستم‌های سخت‌افزاری و استفاده از رباتها شستشوی پنل‌ها را انجام می‌دهیم و به این ترتیب پروژه‌ها را اقتصادی‌تر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در ارتباط با خاموشی ها گفت: اگر شرایط محیطی به همین نحو باشد صد در صد خاموشی را خواهیم داشت و راهی برای جبران ظرفیت‏ها نداریم.اگر شرایط خاص باشد ممکن است ، خاموشی کمتر شود.

معصومی عنوان کرد: مقرر شده بود وزارت نیرو بر اساس برنامه ششم توسعه از طریق وزارت نیرو 25 هزار مگاوات برق اضافه کند و حدود 13 هزار مگاوات برق در این  مدت  تامین شد که مربوط به برنامه پنجم بود بنابراین ناترازی سطح برق یک بخشی از آن به 25 هزار مگاوات می‏رسد که قرار بود در پنج سال برنامه ششم توسعه احداث شود که نشد و بنظر می رسد در سال‏های گذشته ناترازی برق کمتر بوده است.

معصومی افزود: صنایع برق کشور حدود 5 هزار مگاوات با کمبود برق مواجهند و قراراست که 10 هزار مگاوات برای جبران کمبود برق صنایع کشورو  مصرف کننده در نظر گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |