جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 156730 18:45 1400/07/16
پیش‌بینی میزان تقاضا برای نفت تا سال 2045

پیش‌بینی میزان تقاضا برای نفت تا سال 2045

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیش‌بینی میزان تقاضا برای نفت تا سال 2045

پیش‌بینی میزان تقاضا برای نفت تا سال 2045

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

چشم انداز جهانی نفت اوپک و فرصت توسعه نفت برای ایران در گفتگوی جهان اقتصاد با کارشناس حوزه انرژی بررسی شد

گزارش چشم انداز جهانی نفت اوپک World Oil Outlook (WOO) در سال 2021 که تقاضای نفت تا سال 2045 را پیش بینی می‌کند در ماه سپتامبر منتشر شد و این پانزدهمین گزارش چشم انداز جهانی نفت اوپک است و مطابق WOO پیک تقاضای جهانی نفت تا اواسط دهه 2030 صعودی و پس از آن روند ثابتی را طی می کند و همچنین گزارش جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا EIA در ماه اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد که در این گزارش تقاضای جهانی نفت ۴۷ درصد تا سال ۲۰۵۰ افزایش می یابد و نفت همچنان منبع اصلی سبد انرژی جهان خواهد بود؛ در سال ۲۰۵۰ انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۷ درصد از سبد انرژی جهانی را تشکیل خواهد داد. همچنین خودروهای برقی در سال ۲۰۳۸ به اوج خود می رسند و اداره اطلاعات انرژی آمریکا EIA انتظار دارد که تقاضای جهانی انرژی در 30 سال آینده 47 درصد افزایش یابد که ناشی از رشد جمعیت و اقتصاد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه آسیایی است.

در همین زمینه، محسن حائری نژاد، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: گزارش جدید نسبت به پیش بینی‌های گزارش سال قبل اوپک تغییر چندانی ندارد و اوپک پیش‌بینی کرده است تقاضای نفت در چند سال آینده پس از بهبود خسارات اقتصادی ناشی از پاندمی به شدت افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: اوپک در دورنمای 2021 پیش‌بینی کرده تقاضای نفت در کوتاه مدت و میان مدت به شدت افزایش یابد و در بلندمدت ثابت بماند اوپک تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر غیر از برق‌آبی و همچنین گاز طبیعی بیشترین افزایش را بین سال‌های 2035 و 2045 داشته باشد یعنی زمانی که انتظار می‌رود تقاضا برای نفت ثابت باشد و انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی نقش قابل توجهی در ترکیب انرژی در آینده خواهند داشت.(نمودار1)



شماره1- نمودار اویل پرایس از مقایسه رشد تقاضای سوخت های فسیلی و تجدیدپذیر مطابق WOO

وی با اشاره به چشم انداز جهانی نفت اوپک گفت: در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش تقاضای نفت و انرژی در جهان اتفاق افتاد و براساس پیش بینی اوپک تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ به بالای ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و براساس گزارش چشم انداز اوپک تقاضای نفت در سال ۲۰۳۵ به ۱۰۷.۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و پیش‌بینی تقاضای نفت در سال ۲۰۴۵ به ۱۰۸.۲ میلیون بشکه در روز برسد.





شماره2. نمودار بلومبرگ از تقاضای جهانی نفت از سال 2019 الی 2045 مطابق گزارش WOO و افزایش تقاضا تا سال 2035 و روند ثابت آن تا سال 2045

حائری نژاد با بیان اینکه سهم نفت در سبد انرژی جهان در سال ۲۰۴۵ بیش از ۲۸ درصد خواهد بود بیان کرد: تقاضا برای عرضه نفت خام اوپک از ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۴۲.۷ میلیون بشکه در سال ۲۰۴۵ افزایش می یابد و سهم اوپک در بازارهای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵ از ۳۳ درصد در حال حاضر به ۳۹ درصد افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: محدودیت تولید نفت آمریکا از میانگین ۱۱.۵میلیون بشکه در روز سال 2021 به ۱۴.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۶ افزایش می یابد؛ اما رشد نفت شیل تا پایان دهه آینده کاهش می‌یابد و راه را برای اوپک بازتر می کند.

وی با اشاره به اینکه اوپک اعلام کرد صنعت نفت به سرمایه‌گذاری‌های بزرگی طی 25 سال آینده نیاز دارد تا بتواند تقاضا برای نفت را تامین کند بیان کرد: این صنعت به 11.8 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری بلندمدت در بخش های بالادستی، میان دستی و پایین دستی  تا 2045 نیاز خواهد داشت.




شماره3- نمودار اویل پرایس از میزان تجمیعی سرمایه گذاری طولانی مدت مورد نیاز جهان  مطابق WOO

 وی خاطرنشان کرد: در گزارش WOO اعلام شده است پیشرفت‌های فناوری قرار است چشم انداز انرژی جهانی را شکل دهد و جهان باید به دنبال راه‌حل‌های تکنولوژیکی پاک‌تر و کارآمدتر در همه جا و در تمام انرژی‌های موجود باشد و می توان نتیجه گرفت در این گزارش اعلام شده است هنوز انتظار می‌رود که نفت جایگاه اول خود را در ترکیب انرژی جهان حفظ کند.

حائری نژاد با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای دارای منابع هیدرکربوری عظیم در جهان است گفت: فرصت‌های زیادی پیش رو صنعت نفت ایران در صورت توسعه میادین نفت و گاز است ومطابق گزارش چشم انداز جهانی نفت تا سال 2045 همچنان نفت رتبه اول در سبد انرژی جهان را خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از گذشت يك سده هنوز هم نفت، نقش اصلی در اقتصاد ايران را دارد و به عنوان موتور محرک توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان، اهمیت و اولویت مضاعف دارد امید است مسیر فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت سرعت بیشتری و تبدیل ثروت به ارزش افزوده برای کشورمان همزمان با ارتقاء قدرت چانه زنی در معاملات بین‌المللی باشد.

وی در پایان با بیان اینکه در بخشی از گزارش WOO به سرعت رشد انرژی‌های تجدیدپذیر بین سالهای 2035 الی 2045 اشاره شده است، اظهار داشت: با توجه به سرعت گرفتن روند گذار انرژی جهانی به سمت سوخت‌های کم کربن و در نتیجه با توجه به شتاب گرفتن گذار به انرژی کم کربن، کشوری مانند ایران با ذخایر عظیم نفتی می‌تواند با توسعه نفت، خود را به جایگاه واقعی در معادلات انرژی جهان و بازارهای انرژی برساند و از فرصت‌های باقیمانده در جهت تبدیل ذخایر نفتی خود به ثروت استفاده کنند.



 
نمودار اداره اطلاعات انرژی آمریکا از سبد انرژی جهانی تا سال ۲۰۵۰
 
براساس پیش بینی EIA رشد انرژی جهان نزدیک ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ است.
 
بیشترین رشد را انرژی های تجدیدپذیر خواهند داشت.
 
باوجود اینکه نفت و سوخت های مایع بزرگترین منبع انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ باقی خواهند ماند اما منابع انرژی تجدید پذیر شامل انرژی خورشیدی و بادی تقریبا به همان اندازه رشد می کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |