جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 157842 13:43 1400/07/23
پیشنهاد تشکیل اوپک پلاس گازی مطرح شد

پیشنهاد تشکیل اوپک پلاس گازی مطرح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیشنهاد تشکیل اوپک پلاس گازی مطرح شد

پیشنهاد تشکیل اوپک پلاس گازی مطرح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه در مورد ایده ایجاد اتحاد گازی بر اساس مدل اوپک نفتی در بحبوحه افزایش قیمت گاز، طلای آبی بحث کردند.

اوپک پلاس (اوپک+) گروهی متشکل از کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضوش به ویژه روسیه، است که با هدف هماهنگی سیاست‌های نفتی به ابتکار دو کشور روسیه و عربستان سعودی تشکیل شده است.

در مجمع کشورهای صادرکنندهٔ گاز یا اوپک گازی در مسکو، نوواک گفت تنظیم بازار گاز بر اساس مدل اوپک + یک ایده منطقی است، اما اضافه کرد که بر اساس اظهارات گزارش شده، باید با جزئیات بیشتری بر روی آن کار کرد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

با توجه به نوسان قیمت گاز که از یک کشور به کشور دیگر فرق می‌کند و در بازاری که به خط لوله‌های گازی طولانی که قرار است بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ساخته شود بستگی دارد، چنین کارتلی که بخواهد قیمت گاز را کنترل کند نسبت به بازار نفت مشکلات بیشتری برای سازمان دهی خواهد داشت.

قیمت شاخص گازی در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، بیش از ۶۰۰ درصد افزایش ‌یافته است. ‌



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |