پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 106357 18:18 1399/03/21
وعده رفع حاشیه‌نشینی در 3 استان تا سال 1400

وعده رفع حاشیه‌نشینی در 3 استان تا سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده رفع حاشیه‌نشینی در 3 استان تا سال 1400

وعده رفع حاشیه‌نشینی در 3 استان تا سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امور زیربنایی-گفته می شود بازارهای موازی باعث التهاب بازار مسکن شده است و در روزهای اخیر در اوج التهابات بازار مسکن قرار داریم و دولت در این مواجهه با این التهابات با ساخت 400 هزار طرح اقدام ملی مسکن، سیاست افزایش عرضه را در پیش گرفته است.

در همین خصوص، وزیر راه و شهرسازی با در صحن علنی مجلس به تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، محمد اسلامی، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی متشکل از 13 سازمان و شرکت است که به عنوان نقش حاکمیتی، وظایف قانونی برعهده دارد که مدیران عامل این شرکت‌ها و سازمان‌ها در این جلسه حضور دارند.

وی با اشاره به توسعه شبکه جاده‌ای، گفت: طول آزادراه‌های کشور، در حالی که قبل از انقلاب 76 کیلومتر بوده و امروز به 2470 کیلومتر رسیده است و طول بزرگراه‌های کشور از 35 کیلومتر به 18 هزار و 485 کیلومتر افزایش یافته است. همچنین طول راه‌های اصلی هم در حال حاضر 26 هزار و 201 کیلومتر است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم به طول آزادراه‌های کشور 500 کیلومتر و طول بزرگراه‌های کشور 800 کیلومتر اضافه خواهد شد.

وی افزود: همچنین طول راه‌های روستایی که قبل از انقلاب حدود 3000 کیلومتر بود، امروز به 111 هزار کیلومتر رسیده است و با رعایت توازن و عدالت منطقه‌ای بنا داریم 3500 کیلومتر دیگر به طول راه‌های روستایی اضافه کنیم.

اسلامی با بیان اینکه سال گذشته میزان باری که در کشور جابه‌جا شد، 465 میلیون تن بوده است، گفت: جابه‌جایی بار در کشور روند رو به رشدی را طی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش طول خطوط ریلی کشور اظهار داشت: در حالی که طول خطوط ریلی قبل از انقلاب 4500 کیلومتر بود، در حال حاضر 14 هزار و 700 کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد و یکی از مهمترین برنامه‌های ما تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش سهم بار از جاده به ریلی است که در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

وی افزود: پس از 17 سال مجددا بارگیری مستقیم از کشتی به قطار و حمل یکسره احیا شد و یکی از مهمترین اهداف ما اتصال ریل به بنادر و چشمه‌های بار است تا بتوانیم سهم راه‌آهن از جابه‌جایی بار را افزایش دهیم.

اسلامی با بیان اینکه در حالی که جابه‌جایی بار از بنادر، قبل از انقلاب 7 میلیون تن بود، امروز به بیش از 100 میلیون تن رسیده است، گفت: ظرفیت بنادر کشور پیش از انقلاب 19 میلیون تن بود که امروز این عدد 240 میلیون تن است. همچنین ظرفیت کانتینری بنادر کشور به 6.5 میلیون تی ایی یو رسیده است و یکی از مهمترین اقدامات ما تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی است که ظرفیت آن حدود 8.2 میلیون تن خواهد بود.

وی تاکید کرد: سال گذشته 150 میلیون تن تخلیه و بارگیری عملکرد بنادر کشور بوده که این میزان صادرات و واردات رو به گسترش است.

اسلامی با بیان اینکه ناوگان هوایی به رغم آسیب‌های قابل توجهی که از تحریم‌ها دیده، سرپا مانده است، گفت: قابلیت‌سازی در عرصه نگهداری و بهره‌برداری از ناوگان موجود رو به گسترش است و امروز 140 فروند هواپیما از ناوگان هوایی کشورمان فعال است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست ما توسعه ناوگان هوایی کوتاه‌برد است، اظهار داشت: برای ایجاد عدالت و توازن منطقه‌ای برنامه ما توسعه ناوگان کوتاه‌برد است و توانستیم در این حوزه اقداماتی را انجام دهیم. همچنین در سال گذشته 30 میلیون مسافر هوایی را توانستیم جابه جا کنیم.

**نوسازی 53 هزار کامیون با عمر بالای 40 سال

وی درباره نوسازی ناوگان کامیونی گفت: در سال جهش تولید مهمترین اقدام ما نوسازی ناوگان کامیونی با استفاده از تبصره 18 قانون بودجه است که بنا داریم 53 هزار کامیون با عمر بالای 40 سال را نوسازی کنیم. توجه داشته باشیم که از سال 78 تاکنون تنها 20 هزار کامیون نوسازی شده اما سیاست ما این است که در طول سه سال بتوانیم این میزان کامیون را نوسازی کنیم.

اسلامی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی تاکید کرد: در سال‌های گذشته همواره نوسازی ناوگان ریلی به دلیل کم‌توجهی به ظرفیت‌های داخل با مشکل مواجه بود و استفاده از واگن‌های فرسوده تمدید مشروط می‌شد اما برای اولین بار نسبت به جمع‌آوری تمام واگن‌های فرسوده و توزیع آنها بین شرکت‌های واگن‌سازی داخلی برای نوسازی و بازسازی اقدام کردیم تا از طریق توان داخل، ناوگان ریلی کشور بازسازی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام شرکت‌های واگن‌سازی داخلی سفارش نوسازی و بهسازی واگن مسافری دریافت کردند و سال گذشته هم توانستیم 780 دستگاه انواع واگن را نوسازی و بهسازی کنیم. یکی دیگر از اقدامات ما افزایش سرعت سیر قطار است در حالی که در برخی از مسیرها سرعت سیر قطار کمتر از 30 کیلومتر بود و مسافران از این وضعیت ما راضی بودند، توانستیم سرعت تردد قطارها را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل 42 هزار میلیارد تومان قرارداد در دست اجرا داریم، گفت: سیاست ما این است که کلیه پروژه‌ها را فعال نگه داریم تا عمر متوسط پروژه‌ها هم کاهش یابد.

**در روزهای اوج التهابات بازار مسکن هستیم

اسلامی با تاکید بر اینکه بازارهای موازی باعث التهاب بازار مسکن می‌شوند و در روزهای اوج التهابات بازار مسکن هستیم، گفت: تغییرات نرخ ارز و التهابات بازار موازی، مسکن را دچار مشکل کرده است اما برای حل این مشکل، سیاست افزایش عرضه را داریم.

وی ادامه داد: در سال‌های 98 و 99 نهضت خانه‌سازی را احیا کردیم و با جریان‌سازی تولید و عرضه مسکن ملی، یک میلیون و 600 هزار نفر فرصت ثبت‌نام برای خرید این واحدها را داشتند که براساس پالایش انجام شده 800 هزار نفر واجد شرایط مشخص شدند که تحویل و آغاز ساخت این واحدها از ماه‌های آینده انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روند صدور پروانه به یک جریان باثبات تبدیل شده و تاکنون برای 300 هزار واحد مسکن ملی پروانه صادر شده است، گفت: با توجه به نرخ ازدواج ثبت شده سیاست ما تولید و عرضه 400 هزار واحد مسکن در سال است.

اسلامی از توسعه حریم‌های شهری خبر داد و گفت: یکی از مشکلات ما کوچک نگه داشتن حریم شهری بود که با مذاکرات انجام شده قرار بر این است که حریم شهرها افزایش یابد و ارائه تراکم در مناطق مناسب روان تر صورت بگیرد. همچنین با وزارت جهاد برای واگذاری اراضی وزارت راه و شهرسازی به توافق رسیدیم تا تولید در این اراضی آغاز شود.

وی ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته سامانه جامع املاک و اسکان رونمایی شد و این سامانه را برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی تحویل دادیم و امروز سازمان امور مالیاتی می‌تواند خانه‌های خالی برای اخذ مالیات را شناسایی کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین اعلام کردیم افرادی که صاحب واحدهای نیمه‌کاره هستند یا اراضی در اختیار دارند می‌توانند وارد طرح مسکن ملی شوند.

اسلامی با بیان اینکه 63 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که تا آبان ماه تمام این واحدها را تحویل می‌دهیم، گفت: باقی مانده مسکن مهر دارای مشکلات حقوقی هستند و پس از رفع مشکلات حقوقی آنها می‌توانیم نسبت به ساخت و تحویل اقدام کنیم.

وی همچنین از رفع حاشیه‌نشینی در برخی از استانها از جمله خراسان رضوی، خوزستان و سیستان تا پایان سال 1400 خبر داد و گفت: تا مدت مذکور تمام نقاط شهری این مناطق که دارای کپر و یا آلونک هستند از این وضعیت خارج می‌شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |