جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 144790 19:08 1400/03/24
وسعت حاشیه نشینی با گسترش تبعیض در توسعه شهرها

وسعت حاشیه نشینی با گسترش تبعیض در توسعه شهرها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وسعت حاشیه نشینی با گسترش تبعیض در توسعه شهرها

وسعت حاشیه نشینی با گسترش تبعیض در توسعه شهرها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-به گوشه و کنار شهر که بنگریم خانه‌های متعددی ‏در قالب آپارتمان و خانه‏های کلنگی و برج‏های چند طبقه مشاهده می‏شود اما دور از نقاط شهری نیز مناطق دارای بافت فرسوده و مخروبه نیز وجود دارد که تهیه و ساخت مسکن مناسب برای ساکنین این مناطق نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ باتوجه به افزایش جمعیت تقاضا برای بخش مسکن و صاحب‌خانه شدن افزایش می‏یابد البته طی سال‏های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی حادث شده کشور، بخش عرضه و تقاضا با مشکلاتی مواجه شده است که البته نوسانات قیمتی نیز در این حوزه بی تاثیرنبوده است. در مجموع توجه به ساخت و تولید مسکن باید در کشور از سوی دست‌اندرکاران این حوزه مورد توجه اساسی قرار گیرد به طوری که به مشکلات مختلف مسکن باید به طور اساسی رسیدگی شود تا مسکن مناسب در اختیار در تمامی اقشار قرار گیرد، موضوعی که به نظر می‏رسد در سال‏های اخیر در کشاکش تصمیمات مختلف گیر کرده است تا این که مجدد به دولت بعد محول می‏شود تا شاید برای همیشه فرجی در این حوزه حاصل شود!

ازهمه این موارد که گذر کنیم، چندروزی بیشتربه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است و مناظره سوم کاندیدا هم برگزار شد و همچنان تریبون‏های انتخاباتی کاندیداها داغ است و بیشترمحورهای مطرح شده از سوی آن‏ها به بخش اقتصادی اشاره دارد و در خلال برنامه‏های خود گریزی هم به حوزه مسکن دارند اما این که تا چه اندازه این برنامه‏ها ازجنبه عملیاتی برخوردار است، به گفته کارشناسان مختلف هنوز مشخص نیست.

خبرنگارجهان اقتصاد درادامه بررسی این موضوع با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: در 12سال پیش پروژه‌ای تحت عنوان مسکن مهر برای ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی توسط دولت برنامه ریزی شده بود حال این پرسش به وجود می‌آید که آیا این واحدها به مردم تحویل شده است؟ البته شاید سهم بسیار بزرگی از این مسکن تحویل شده باشد اما هنوزتکمیل نشده اند.

پورحاجت بیان کرد: محوریت موضوع مسکن با وزارت راه و شهرسازی است. هنگامی که از مسکن و شهرسازی نام برده می‏شود این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرهستند، نمی‏توان خانه‏هایی به ابعاد قوطی کبریت ساخت و سپس از مردم انتظار داشت که این خانه‎ها به آنها تحویل شود، در حالی که مسکن به سرانه‏ها و خدمات عمومی نیاز دارد.

** کاهش انگیزه بخش خصوصی در بازار مسکن

وی افزود: در شرایطی که هر روز با یک مشکل در حوزه مسکن دست و پنجه نرم می‏کنیم، انگیزه‌ای برای بخش خصوصی باقی نمی‏ماند که به بازار مسکن ورود پیدا کند.

پورحاجت بیان کرد:اگرچه ساخت مسکن اقدام خوبی به نظر می‏رسد اما در کنارآن باید بخش خصوصی وجود داشته باشد تا مورد کم لطفی قرار نگیرد.

وی  گفت: ساخت مسکن خوب است اما شرط لازم آن به وجود آمدن زیرساخت‏های قوی در وزارت مسکن است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: با وجود وزارت راه نمی‏توان در حوزه مسکن و شهرسازی به موفقیتی دست پیدا کرد.

پورحاجت عنوان کرد: این روزها، حوزه راه وزارت راه و شهرسازی بر حوزه مسکن و شهرسازی سنگینی می‏کند واساسا فاقد برنامه مشخص در حوزه مسکن است.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور افزود: اگر چه ساخت مسکن اقدام خداپسندانه ای است اما این سوال پیش می آید که برای کنترل تورم چه راهکاری وجود دارد؟

** کام مردم از خانه دار شدن تلخ شد

وی بیان کرد: باید بپذیریم در 12 سال اخیر حلاوت مسکن و سرپناه امن برای مردم وجود نداشته وکام مردم از صاحب مسکن شدن تلخ شده است و باید بپذیریم که حقوق کارگر 3.5 میلیون تومان وهزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در کشور متری 8 میلیون تومان است.

**لزوم توجه به رفع موانع تولید در حوزه مسکن

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، بیان مسایلی مانند این که چه تعداد واحد مسکونی در کشور ساخته خواهد شد، از واقعیت به دور است مگر این که مجددا تغییر نگرشی در سیاست‏های مالی حوزه مسکن صورت پذیرد و تسهیلات مناسب به مردم اعطا شود و رفع موانع تولید به عنوان یک دستاورد در حوزه تولید مورد بررسی قرار گیرد.

پورحاجت عنوان کرد: هیچ کدام از کاندیداها نسبت به آلوده بودن فضای کسب و کار برای بخش خصوصی کشور در حوزه مسکن صحبتی نداشتند.

وی خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: کاندیدا باید مشاهده کنند که در سال‏های اخیر چه بلایی بر پیکره بی‌جان مسکن وارد شده است و امروز با کمبود 5 میلیون واحد مسکونی در کشورمواجه هستیم. آن‏ها باید برنامه‏های خود را در حوزه بازآفرینی اعلام کنند، همچنین اعلام برنامه عملیاتی و اجرایی در ارتباط با  توانمندسازی سکونتگاه‏های ناامن و حاشیه نشینی از سوی آن‏ها لازم است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به صورت واقعی اعلام کنند که رفع تبعیض درتوسعه شهرها باید به عنوان برنامه مدون برنامه ریزی شود.

پور حاجت بیان کرد: امروز در بسیاری از کلانشهرها حاشیه نشینی بر بطن شهرها غلبه کرده است و با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب شکوهمند کشورمان همچنان شرایط اسف‌باری در حاشیه نشینی شهرهایی مانند مشهد و اهواز مشاهده می‏شود و شان و کرامت مردم زندگی کردن با این شرایط وسکونت در مسکن‏های ناامن نیست. امروز حقوق شهروندی شهروندان نادیده گرفته شده است و باید به حاشیه شهرها بیشتر توجه کنیم که از بد حادثه نیز کسی در این باره پاسخگو نیست بنابراین این که تنها در برنامه‏های این حوزه به ساخت مسکن بسنده شود، شرط لازم است درحالی که شرط کافی این است که علاوه بر ساخت مسکن، در حوزه شهرسازی برنامه‏های منسجم در بافت‏های فرسوده و سکونتگاههای نا امن و مبارزه با پدیده حاشیه نشینی وجود داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |