پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 152791 21:08 1400/06/13
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی صنعت چاپ: برای حل مشکلات چاپ، هیچ بن بستی  وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی صنعت چاپ: برای حل مشکلات چاپ، هیچ بن بستی وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی صنعت چاپ: برای حل مشکلات چاپ، هیچ بن بستی  وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی صنعت چاپ: برای حل مشکلات چاپ، هیچ بن بستی وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد عمل‌گرایی دولت سیزدهم، گفت:  تلاش داریم در دولت سیزدهم، بخش عمده‌ای از مشکلات از جمله مسائل صنعت چاپ کشور با تدابیر دقیق حل شود و در این مسیر بن‌‌بستی وجود ندارد.

به گزارش جهان اقتصاد، در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ، دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دعوت ریاست اتحادیه چاپخانه داران حاضر و در سخنانی با بیان اینکه نارضایتی از روند اداره امور کشور تنها منحصر به صنعت چاپ نیست؛ گفت: تلاش داریم در دولت سیزدهم، بخش عمده‌ای از مشکلات و مسائل کشور با تدابیر دقیق حل شود و در این مسیر بن‌‌بستی وجود ندارد.

وی افزود: برخی از مشکلاتی که در حوزه چاپ از سوی ریاست اتحادیه چاپخانه داران مطرح شد، با صحبت و برگزاری جلسات مختلف و برآورد کارشناسی قابل حل است. امید‌وارم در دولت مردمی سیزدهم این اتفاق را شاهد باشیم.

دکتر اسماعیلی با تاکید بر اینکه دوستان عزیزم در صنعت چاپ بدانند، با تمام وجود و همه اختیاراتی که دارم، قطعا کمک می‌کنم که همه مسائل و مشکلات کاهش پیدا کند، اظهار داشت: بر خودم فرض می‌دانم  که در  نخستین جلسه مشترک با اتحادیه چاپخانه داران، مسائل مطرح شده  را حل کنیم. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم رفع مشکلات را پیگیری خواهد کرد. بخش عمده‌ای از  مجموعه مشکلات را می‌توان در بدنه وزارتخانه حل کرد. بخش دیگر به تعامل با مجلس شورای اسلامی مرتبط است. در کمیسیون فرهنگی مجلس، عناصر شاخص فرهنگی کشور حضور دارند. خوشبختانه همان‌طورکه در دولت نسبت به وجود نگاه انقلابی و جهادی در حل مسائل تاکید می‌شود، همین رویکرد در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی هم وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اصلاحیه بند 16 ماده 2 نیز گفت: اصلاحیه این بند از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قبول داریم بخش عمده ای از مقوله چاپ، مرتبط با حوزه وزارت صنعت است. بنابراین بنا داریم جلسه‌ای با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برگزار کنیم. علاوه‌ براین برنامه بازدید میدانی  نیز برای گفت‌و‌‌گو با دوستانی که از نزدیک درگیر مسائل هستند نیز  مدنظر قرار دارد.

وی در ادامه خطاب به اهالی صنعت چاپ گفت: به دوستان در صنعت چاپ قول می‌دهم، آنچه که در حدود اختیارات و تصمیمات دولت، برای حل مشکلات فعالان این حوزه وجود دارد، به‌‌زودی اتفاق می‌افتد. این وعده را باید به زودی اجرایی کنیم.

به گفته اسماعیلی با توجه به 2 سده قدمت صنعت چاپ در کشور، موضوع «ملی کردن صنعت چاپ» مطرح است از این رو باید مشکل واردات مواد اولیه و ملزومات صنعت چاپ را رفع کنیم. به‌ویژه اینکه کشورمان در بخش‌های مختلف حوزه صنعت به پیشرفت‌های خیره‌کننده دست پیدا کرده  و بی‌تردید می‌تواند در این حوزه گام‌‌های مهمی را هم بردارد. پیش‌بینی شده با معاونت علمی وفناوری، همکاری‌هایی را شکل بدهیم و امید‌واریم به‌زودی محقق شود. باید به سمتی برویم که بخش عمده مایحتاج حوزه صنعت چاپ در داخل کشور تامین و تولید شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اعلام رویکرد دولت جدید  مبنی بر تدوین سند تحول حکمرانی اجرایی کشور، گفت: روز گذشته با حضور رئیس محترم جمهور در حال نهایی کردن، سند «اقتصاد فرهنگ» بودیم که از‌جمله مباحث مهم این سند، حوزه چاپ و نشر است. معتقدیم حوزه چاپ و نشر با  وجود فعالان نخبه و ضرورت پیوند عمیق آن با فناوری‌های نوین به یکی از صنایع پیشران در کشور تبدیل خواهد شد. خداوند را سپاس می گوییم که  افراد و شخصیت‌های برجسته، فعال، خلاق، جهاد‌گر و انقلابی دراین حوزه، حضور قابل توجه دارند. دولت در این عرصه وظیفه تسهیل‌گری دارد به‌عبارت دیگر دولت به ‌دنبال تصدی‌گری در این بخش نیست.

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران  نیز در این مراسم گفت: امروز در یازدهم شهریور، روز ملی صنعت چاپ است. جا دارد از عزیزانی که برای نامگذاری این روز زحمت کشیده و تلاش کردند؛ تشکر کنم. آنها با این اقدام گل کاشتند و هویت دوباره به صنعت چاپ دادند. ما نیز امسال باتوجه به محدودیت های ناشی از بیماری کرونا،  سعی کردیم با رعایت شیوه نامه های بهداشی روز ملی صنعت چاپ را، گرامی بداریم.

احمد ابوالحسنی افزود: متاسفانه در حال حاضر صنعت بزرگ چاپ با مشکلات بسیاری روبروست. روزی که قرار شد صنعت چاپ زیرمجموعه وزارت ارشاد باشد اغلب چاپخانه‌ ها در حوزه چاپ و نشر کتاب فعالیت می‌ کردند. اما اکنون، تنها پنج درصد در حوزه نشر کتاب و ۹۵ درصد در حوزه بسته ‌بندی، ‌ فعال هستند.

وی گفت: یکی از موانع رشد و توسعه صنعت چاپ که در سال های اخیر همواره از سوی بدنه این صنعت مطرح شده، قوانین دست و پاگیر و عدم متولی مناسب برای این ابر صنعت می باشد، که البته این مشکلات در کمترین زمان و با یک مدیریت جهادی قابل رفع است.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه به طور قطع نمی ‌توان بعد فرهنگی و صنعتی چاپ را از یکدیگر تفکیک کرد و  در حال حاضر با کمتر از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه،  نمی توان چاپخانه ایجاد کرد، توضیح داد: امروزه صنعت چاپ نیازمند تغییر ساختار و تدوین قانون است. باید بخش صنعتی چاپ جدی‌تر دیده شود. در قوانین فعلی سرفصلی برای حمایت از صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. وزارت صمت نیز می‌گوید، چاپ زیرمجموعه ارشاد است، از این رو حمایتی از این صنعت صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حالی جدیدترین دستگاه چاپ لیبل وارد کشور شد که  هزینه خرید آن یک ‌میلیون یورو بود و چاپخانه دار برای ترخیص آن از گمرک 9 ماه با مشکل مواجه بود. همه فعالان صنعت چاپ با تمام سختی ها و مشکلات، عاشقانه در این صنعت به فعالیت می پردازند و تک تک عزیزان اگر در هر صنعت دیگری سرمایه گذاری کنند قطعا بیشتر از صنعت چاپ کسب درآمد خواهند داشت ولی عشق، آنها را در این صنعت ماندگار کرده است. من از تک تک مسئولان و عزیزان می خواهم به داد صنعت چاپ برسند.

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، به آینده صنعت چاپ بیش از گذشته، امیدواریم. از سوی دیگر به مجلس هم امیدوار هستیم که به گفته مقام معظم رهبری یک مجلس انقلابی است، افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ، بحث استانی نبودن اتحادیه چاپخانه داران است. اکنون چاپخانه‌های بزرگ به حاشیه تهران منتقل شده‌اند و زیرمجموعه اتحادیه نیستند. این واحدها زیرمجموعه اتحادیه ‌های غیر مرتبط همچون عکاسان قرار گرفته‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در خصوص استانی شدن اتحادیه چاپخانه داران ورود کرده  و در نامه‌ای، خواستار قرار گرفتن آنها در زیرمجموعه اتحادیه ناشران تهران شده که هنوز اجرایی نشده است. امیدواریم این موضوع به زودی حل شود.

وی گفت: مشکل دیگر این است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازرسی چاپخانه‌ها، نیرو اندک است. در حالی‌که برای بازرسی های هدفمند و پایدار، نیروی انسانی بیشتری  لازم داریم.

ابوالحسنی با بیان اینکه همان چاپ در بخش ارزآوری بیشتر برای کشور نقش مهمی دارد، تصریح کرد: فعالیت در بخش‌های مختلف بسته‌بندی ازجمله نقاط قوت خدمات چاپ است که توان صادراتی را در بسیاری از کالاها ازجمله زعفران، شکلات و شیرینی بالا برده است.  در بخش بسته بندی شاهد تولید  ارزش افزوده  بیشتر در بخش محصولات مختلف از جمله شکلات، شیرینی و بیسکوئیت بودیم به طور مثال، اقبال جامعه به واسطه ارائه بسته بندی زیبا و مناسب تر به سمت خرید شکلات های ایرانی و وطنی رفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |