پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 163450 14:12 1400/09/07
وزیر جهاد کشاورزی: تولید و خدمت در عرصه غذایی کشور، خط مقدم جنگ اقتصادی است

وزیر جهاد کشاورزی: تولید و خدمت در عرصه غذایی کشور، خط مقدم جنگ اقتصادی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر جهاد کشاورزی: تولید و خدمت در عرصه غذایی کشور، خط مقدم جنگ اقتصادی است

وزیر جهاد کشاورزی: تولید و خدمت در عرصه غذایی کشور، خط مقدم جنگ اقتصادی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی بزرگ بسیجیان وزارت جهاد کشاورزی که به مناسبت هفته بسیج و با شعار «بسیج، پشتیبانی از تولید،‌ امنیت غذایی» در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی بخشی از تفکر و نگاه جهاد سازندگی را در روستاها، بدون مزد و منت در بخش‌های روستایی در جهت محرومیت‌زدایی انجام می دهد که باید از آن تقدیر شود.

وی با تاکید بر این که در کشور به نگاه و تفکر بسیجی و جهادی نیاز داریم، بیان کرد: هرجا موفق بوده‌ایم با این نگاه بوده و هرجا خللی وارد شده، نبود این تفکر حس شده است و اگر بعد از دوران جنگ تحمیلی، تفکر و نگاه جهادی بخواهد خدمتی انجام دهد در عرصه کشاورزی خواهد بود که بقای کشور به آن وابسته است.

ساداتی نژاد با بیان این که امروز خط مقدم جنگ اقتصادی؛ تولید، تامین و خدمت در عرصه غذایی کشور است، خاطرنشان کرد: این امر، رسالت بزرگی بر دوش همه ما در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: میزان تاب آوری بخش غذا کم است و حوزه بسیار حساسی در تمام دنیا است، این مسئولیت در حال حاضر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و امکان ندارد بدون نگاه و تفکر جهادی به موفقیت دست پیدا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در آبان ماه شرایط سختی در تامین مرغ و تخم‌مرغ که حساسیت خاصی بر روی آن وجود دارد، داشتیم اما این که چرا در این کمبود صف های زیادی تشکیل نشد به دلیل اهتمام ویژه جهاد کشاورزی به این حوزه از ستاد تا استان‌ها بوده است.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم، به دستور رئیس جمهور فرماندهی تمام زنجیره مواد غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخشی از مسئولیت های مواد غذایی در دست وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما در دولت سیزدهم تمام زنجیره تا بازرسی و نظارت بازار محصولات غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

ساداتی نژاد با بیان این که حوزه امنیت غذایی موضوع اصلی کشور است بنابراین باید تحت فرماندهی واحد باشد، خاطرنشان کرد: تسلط بر بازار زمان بر است اما به آن دست پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در گام اول با ایجاد قرارگاه امنیت غذایی هر روز حوزه غذایی را رصد می‌کنیم تا ساماندهی و نظارت بر بازار به درستی انجام شود و این تسلط بر حوزه امنیت غذایی باعث عبور بدون مشکل از کمبود در آبان ماه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که رسالت ما، تامین غذای سالم و بهداشتی و همچنین ارزان بودن مواد غذایی است، یادآور شد: از جمله ما مسئولیت داریم بر قیمت ۳۱ هزار تومانی مرغ در بازار نظارت کنیم و در تمام مراکز فروش مرغ به وفور یافت شود.

وی با اشاره به این که بازاررسانی یکی از وظایف ما است، اظهار داشت: توزیع هوشمند در زمینه مرغ و تخم‌مرغ قیمت را کاهش می‌دهد و واسطه‌ها را حذف می‌کند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی، سازمان تجارت کشاورزی ایران است که باید مزرعه را به سفره متصل کند.

وی با اشاره به این که در حوزه ارزان سازی غذا با نگاه جهادی، تفکر قرارگاهی و بسیجی موفق خواهیم بود، در رابطه با کشاورزی قراردادی خاطرنشان کرد: در حوزه افزایش بهره‌وری از ۷ مهر ماه طرح کشاورزی قراردادی را شروع کرده ایم که خروجی آن در سال ۱۴۰۱ دیده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که برای ارزان سازی غذا باید بهره‌وری را افزایش دهیم و راهکار آن کشاورزی قراردادی است، ادامه داد: کشاورز قبل از کشت باید خریدار محصول خود را بشناسد و طبق قرارداد تولید انجام دهد، کود، بذر و بیمه در اختیار کشاورز باشد و در انتهای برداشت محصول این بدهی خود را تسویه کند که این اقدام عملکرد را بالا می برد و معیشت کشاورز را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ همچنین با کشاورزی قراردادی ارز کمتر از کشور خواهد خارج خواهد شد.

وی افزود: در این راستا در ۱۷ استان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی کار را به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم، در سال اول کود و بیمه محصولات بر عهده این دو سازمان است و از سال آینده بذر هم اضافه خواهیم شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای رسیدن زحمات تحقیقات به مزرعه باید حمایت‌های لازم از این سازمان و از کشاورزان انجام شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: خرید قراردادی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌تواند بهره‌وری مرغ افزایش دهد و امیدواریم این اقدام در حوزه افزایش بهره‌وری و ارزان سازی پیش برود.

وی در پایان گفت: همه اقدامات ما برای مردم است و این امکان پذیر نیست مگر با نگاه و تفکر جهادی که این نگاه در کشاورزان ما هم وجود دارد، امروز با تقویت این نگاه و تفکر و اضافه کردن نگاه علمی و فناورانه می توانیم عمق بیشتری به تفکر جهادی بدهیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج (پاب) توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد و از سه تن از خانواده های شهدا و بسیجیان فعال وزارت جهاد کشاورزی تقدیر به عمل آمد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |