جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 130010 13:56 1399/11/02
هیچ گازی تا پایان سال ۱۴۰۱ در مشعل نمی‌سوزد

هیچ گازی تا پایان سال ۱۴۰۱ در مشعل نمی‌سوزد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیچ گازی تا پایان سال ۱۴۰۱ در مشعل نمی‌سوزد

هیچ گازی تا پایان سال ۱۴۰۱ در مشعل نمی‌سوزد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه تعهد ما در ابتدای 99 این بود که 17 طرح پتروشیمی با 11.4 میلیارد دلار و با حجم 25 میلیون تن افتتاح شود، اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح یازدهمین طرح هستیم که درآمد آن 1.5 میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بهبهان قدیمی‌ترین مرکز تمدنی خوزستان است، افزود: بیدبلند مبدا صنعت گاز است، در ابتدای دهه 50 این پالایشگاه 25 میلیون مترمکعب پالایش گاز داشت و خط لوله اول صنعت گاز در ایران در این پروژه شکل گرفت که عمده گاز تولیدی از آستارا به شوروی سابق صادر می شد.

وزیر نفت گفت: در اواخر سال 80 مطالعات جامع در مورد بهره برداری بهینه از منابع نفت و گاز خوزستان انجام شد و تاسیسات متمرکز فرآورش احداث و همچنین اهمیت جمع آوری گازهای همراه نفت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه فلرهای از مسائل تاریخی مطرح در کشور بوده است، خاطرنشان کرد: طوری برنامه ریزی شده که در سال 1401 هیچ گازی فلر نشود و 95 درصد این گازهای همراه نفت جمع آوری شود.

زنگنه گفت: بخشی از طرح آماک در دولت اصلاحات اجرا شد و مابقی در دولت تدبیر و امید اجرا شده و در ادامه NGL3200 سال آینده و NGL 3100 در 1401 به نتیجه خواهد رسید که بر پایه آن یک پتروشیمی 2 میلیون تنی در دهلران احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه بیدبلند از منظر حجم سرمایه گذاری برای جمع آوری گازهای همراه نفت بی‌نظیر و یک طرح مادر است، افزود: این پروژه خوراک بندر امام و گچساران را تامین می‌کند و بقیه به خط اتیلن غرب رفته و در ادامه 2 طرح دیگر خواهیم داشت که از جمله یک مینی پالایشگاه 500 هزار بشکه ای بنزین در روز است.

وزیر نفت ادامه داد: 1.1 میلیارد دلار طرح انتقال و جمع آوری فلر در شرق کارون به 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری اضافه می‌شود و این نشان می‌دهد که در شرایط تحریم نگذاشتیم صنعت نفت متوقف شود.

وی یادآور شد: در خوزستان قراردادهای IPC به ارزش 4.6 میلارد دلار برای توسعه میادین نفتی و 16 قرارداد نگهداشت امضا شده که 80 درصد تجهیزات آنها از داخل تهیه می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: از سال 92 تا کنون 1800 میلیارد تومان در حوزه مسئولیت اجتماعی در خوزستان هزینه شده است. وی با بیان اینکه طرح های پایین دستی هم همزمان با بالادست در دستور کار توسعه قرار دارد، گفت: این بشارت را به مردم می دهیم که در این دولت 2 مگاپروژه پتروشیمی با 3 میلیارد دلار هزینه آغاز می‌شود.

زنگنه گفت: ترامپ فکر می‌کرد که ما با تحریم می‌میریم اما زنده‌ایم، گرچه سرمایه گذاری کم شد اما هیچ طرحی متوقف نشد. امید در دل ما زنده و این نشان از توان و استقامت ما است.

وی همچنین با بیان اینکه امسال به اندازه 2.5 فاز پارس جنوبی به ظرفیت تولید گاز اضافه شد، از مردم خواست که یک درجه دمای وسایل گرمایشی را پایین بیاورند تا زمستان گاز مورد نیاز صنایع نیز با کمبود مواجه نشود و تولید و فعالیت اقتصادی در کشور زنده باشد.

وزیر نفت در ادامه گفت: با بهره برداری از بیدبلند 60 درصد سوزاندن گازهای فلر تمام می‌شود و با وارد مدار شدن NGL3200 پانزده درصد به این رقم اضافه شده و در 1401 گازهای فلر صفر می‌شوند. به این ترتیب ظرف 2 سال آینده تمام مشعل‌ها خاموش می ‌شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |