جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 108220 18:59 1399/05/12
هزارتوی پیچیده «وام ودیعه اجاره مسکن»

هزارتوی پیچیده «وام ودیعه اجاره مسکن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هزارتوی پیچیده «وام ودیعه اجاره مسکن»

هزارتوی پیچیده «وام ودیعه اجاره مسکن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تصمیم گیری های جدید به رغم پایان ثبت نام تسهیلات اجاره ای

مهناز اسماعیلی-با افزایش چشم‌گیر اجاره‌بهای مسکن در دو سال گذشته و فشار سنگینی که روی بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد، دولت در ماه‌های گذشته کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران را در دستور کار قرار داده و با چند مصوبه تلاش کرده است تا به بازار اجاره بهای مسکن سامان دهد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این میان یکی از مهم ترین وعده های تحقق پذیرفته دولت برای ساماندهی بازار اجاره، «وام ودیعه اجاره مسکن» بود که رییس بانک مرکزی با اصلاح عنوان، آن را «کمک ودیعه اجاره مسکن» نامید.

در این طرح، قرار بود دولت به خانواده‌هایی که دارای «حقوق ثابت» یا «تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی» هستند و در تهران زندگی می‌کنند ۵۰میلیون تومان و برای کلانشهرها و شهرهای کوچک به ترتیب 30 و 15 میلیون تومان وام با سود 13 درصد پرداخت کند.

این وام با هدف حمایت از مستاجران کم درآمد طراحی شده و این طور نیست که شامل همه افراد شود. به این معنی که این وام تنها به مستاجران واحدهای کم متراژ پرداخت خواهد شد که در تهران و شهرهای بزرگ معادل 75 متر و کمتر و در شهرهای کوچکتر زیر 100 متر است.

همچنین شرط دیگر دریافت وام مستاجران دریافت کد رهگیری اجاره است که الزامی شده است و به قولنامه های دستی و غیر رسمی وام تعلق نمی گیرد.

 از سوی دیگر، مهم‌ترین شرایط اعلام شده برای مشمولان دریافت تسهیلات مستاجران باید به سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد نظر اشاره کرد. همچنین متقاضی باید وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشد، صاحب ملک نباشد و از سال ۸۴ هیچ‌گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشد.

ماجرا اما به همین جا ختم نشد و زمزمه‌هایی مبنی بر وجود ایراد فقهی (شبهه ربوی) در این تسهیلات به گوش رسید و نهایتاً با اعلام ربوی بودن این وام از سوی برخی از مراجع عظام تقلید، سبب شد تا شورای فقهی بانک مرکزی بار دیگر وارد این مبحث شده و نام آن را از وام ودیعه مسکن به وام مرابحه خرید کالا و خدمات با هدف رفع شبهه ربوی بودن این تسهیلات تغییر دهد.

حال محمود محمودزاده در گفت‌وگویی اعلام کرده که یکی از پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی، در اختیار مستأجر قرار دادن اصل و سود تسهیلات مذکور است؛ حال آنکه پیشتر قرار بود اصل وام به موجر داده شود و مستأجر فقط اقساط آن را یک سال پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: در طرح پیشنهادی جدید، اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن از ۱۲ ماه به ۳۰ ماه (دو سال و نیم) افزایش یافته است. البته وی توضیح نداده که در این پیشنهاد تازه، نرخ سود چند درصد خواهد بود؛ ۱۳ درصد قبل یا ۱۸ درصد.

با انتشار این خبر، بسیاری از مستأجران این نگرانی را مطرح می‌کنند که آنها با توجه به این وامِ کمکی، خانه‌ای را اجاره می‌کنند ولی اگر قرار باشد بعد از یک سال، کل مبلغ وام به بانک بازگردانده شود آنها برای اجاره جدید در سال بعد از آن مشکل خواهند داشت. با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، قطعاً مستأجران نمی‌توانند در طول یک سال، هم اجاره بپردازند، هم قسط سود وام را بدهند و هم بتوانند برای اجاره سال بعد پولی را پس‌انداز کنند.

محمودزاده درباره این موضوع گفته است: برای رفع این نگرانی مستأجران، تلاش این است که طرح پرداخت وام اجاره حداقل به مدت ۳ سال اجرا شود، یعنی مستأجر تا ۳ سال بتواند از این وام برای اجاره استفاده کند.

**معرفی واجدین شرایط دریافت وام اجاره به بانک‌ها تا ۲۰ مرداد

در همین رابطه، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اسامی واجدان شرایط دریافت وام اجاره تا ۲۰ مردادماه از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل اعلام می‌شود.

محمود محمودزاده به ایرنا گفت: ۱۹ بانک از سوی بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط تعیین شدند که تلاش وزارت راه معرفی واجدین دریافت تسهیلات تا قبل از ۲۰ مردادماه به بانک است.

وی، با بیان اینکه حدود ۲میلیون و ۲۲۰ هزار نفر متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند، گفت: از روز شنبه پالایش‌ اطلاعات متقاضیان دریافت وام ودیعه آغاز شده است و از آنجایی که تعداد زیادی از متقاضیان صاحب بیش از چند سیم کارت هستند و کدملی سرپرستان خانواده دفعات زیادی پیامک شده است، احتمال ریزش تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان وجود دارد.

وی گفت: تسهیلات بانکی موضوع این مصوبه از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب و کارهای آسیب‌دیده کرونا است و ٢٠ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار بانک ها برای اعطای این وام قرار گرفته است.

**جزئیات پرداخت کمک ودیعه مسکن به مستاجران

از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته (یکشنبه، 12 مرداد) اعلام کرد: تسهیلات کمکی به مستأجران، تحت عنوان تسهیلات «مرابحه خرید کالا وخدمات» به محض اعلام مشخصات اشخاص واجد شرایط از سوی وزارت راه وشهرسازی، آغاز خواهد شد.

عبدالناصر همتی اظهار کرد: مبالغ این وام براساس طبقه بندی شهرها ۱۵ ، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان بوده و به دو روش قابل پرداخت است.

وی افزود: در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و درپایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند.

طبق اعلام بانک مرکزی، رییس کل این بانک ضمن تاکید مجدد بر این موضوع که این وام صرفا کمکی است به مستاجران برای ودیعه و لذا به هیچ وجه وام ودیعه نیست، تصریح کرد: در این وام، مؤجران نقشی نخواهند داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند با بانک عامل طرف خواهد بود و به تصمیم خود از وام دریافتی استفاده خواهد کرد.

**به فکر ساخت مسکن ارزان برای کارگران باشیم

با این حال، یک فعال حوزه کار، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن را موجب بهم ریختگی بازار مسکن دانست و به ایسنا گفت: اگر ساخت و سازها رونق بگیرد و پروژه های ساختمانی به نتیجه برسد، اشتغالزایی برای جوانان بیکار به وجود می آید و کاهش قیمت مسکن اتفاق می افتد.

رحمت اله پورموسی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و نوسان بسیاری از بازارهای داخلی از جمله مسکن، چاره ای جز در پیش گرفتن راهکارها و مسکن های موقتی برای تامین مسکن اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه به ویژه کارگران نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح های مختلفی از سوی دولت و مجلس برای حل مشکل مسکن و خانه دار شدن کارگران پیش بینی شده و اختصاص وام های ودیعه مسکن، ساخت مسکن کارگری در شهرکهای صنعتی و تعیین سقف اجاره بها از جمله طرح ها برای کاهش هزینه های سرسام آور مسکن در سبد معیشت خانوارهای کارگری بوده است.

**کارگران با وام ودیعه مسکن گرفتار می شوند

این فعال حوزه کار درباره اختصاص وام ودیعه مسکن گفت: این وام ها قرض الحسنه نیست و اقساط آن باید پرداخته شود ولی دریافتی کارگران به گونه ای نیست که بتوانند اقساط وام را بپردازند. البته مبلغ وام در کلان شهرها و شهرها متفاوت است ولی کارگران با این وام ها بدهکار و گرفتار می شوند و از  تامین معاش خانواده باز می مانند.

پورموسی تصریح کرد: باید به دنبال ساخت مسکن ارزان قیمت برای کارگران باشیم و بخش مسکن را فعال کنیم. اگر پروژه های ساختمانی و فعالیتهای عمرانی رونق بگیرند، صدها شغل مرتبط با این بخش فعال می شود و اشتغالزایی برای جوانان بیکار به وجود می آید و کاهش قیمت مسکن اتفاق می افتد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید تغییرات این طرح، چه تاثیری بر بازار اجاره خواهد داشت، آیا منجر به ساماندهی این بازار افسارگسیخته می شود یا این بازار، آشفته تر از پیش خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |