جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 144936 17:53 1400/03/25
بخشی‌نگری مدیران دولتی عامل گسترش نقشه فقر / اصرار بر ممنوعیت واردات به رغم گرانی بی سابقه برنج

بخشی‌نگری مدیران دولتی عامل گسترش نقشه فقر / اصرار بر ممنوعیت واردات به رغم گرانی بی سابقه برنج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بخشی‌نگری مدیران دولتی عامل گسترش نقشه فقر / اصرار بر ممنوعیت واردات به رغم گرانی بی سابقه برنج

بخشی‌نگری مدیران دولتی عامل گسترش نقشه فقر / اصرار بر ممنوعیت واردات به رغم گرانی بی سابقه برنج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طی یک دهه گذشته بازار برنج همواره با چالش روبرو بوده است و به رغم آگاهی مدیران دولتی از وضعیت تولید و مصرف و در نهایت میزان برنجی که باید وارد شود، اما همچنان با اعمال نظرهای سختگیرانه که عمدتا از نگاه کارشناسی تهی است، شرایطی غیرقابل پیش بینی پیش روی واردکنندگان برنج قرار می دهند و هر از چندگاهی با رو کردن یک تصمیم جدید شوکی جدی به بازار و تجارت برنج وارد می کنند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، روند عجیب مدیران دولت در مدیریت بازار، بالاخره مافیای منفعت طلبی را به آرزوی خود رساند و برنج وارداتی هم قیمت محصول داخلی شد و همچنان قیمت هر دو محصول در مسیر صعودی قرار دارد.

گزارش آماری افزایش قیمت دومین محصول پرمصرف کشور را اگر در کنار گزارش تحلیلی وضعیت اقتصادی و معیشتی خانوار ایرانی قراردهیم، خواسته و ناخواسته زنگ خطری جدی به صدا در می آید مبنی بر اینکه سفره کوچکتر و خالی‌تر می‌شوند و مدیران دولتی همچنان با بخشی نگری و بی توجهی به وظیفه دولت در مدیریت همه بخش های اقتصادی، به هرچه فراگیرتر شدن نقشه فقر در کشور کمک می کنند.

در این خصوص دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: علی‌رغم تصویب حذف دوره ممنوعیت واردات برنج در نشست ستاد تنظیم بازار، وزارت کشاورزی با آن موافقت نکرد.

مسیح  کشاورز در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا ستاد تنظیم بازار با درخواست حذف یا کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج موافقت کرد یا خیر؟  گفت: در صدوچهل و یکمین جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور وزیر صنعت و برخی دیگر از مسئولان، پیشنهاد خود را برای کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج ارائه دادیم. به این صورت که این ممنوعیت یک ماه دیرتر شروع شود و یک ما هم زودتر  نیز آزاد شود.

وی اضافه کرد:علت پیشنهاد کاهش دوره این بود که تجربه سال های قبل نشان می داد ممکن است برخی از مسئولان با درخواست حذف دوره ممنوعیت مخالفت کنند و این مخالفت ها منجر به برقراری مجدد ممنوعیت و رسوب کالا در بنادر شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در حقیقت طرح موضوع کاهش حذف دوره ممنوعیت به این منظور است که تاکنون ۱۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شده و انبارهای بخش خصوصی هم ذخیره چندانی ندارد. همچنین واردکنندگان نیز تمایلی به واردات برنج برای دوره ممنوعیت ندارند. بنابراین ممکن است کشور با کمبود برنج خارجی مواجه شود. از آن طرف هم تولیدکنندگان برنج در داخل کشور می گویند که شهریورماه برنج ایرانی وارد بازار می شود که قطعا این برنج پاسخگوی ماه محرم نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: اعضای جلسه ستاد تنظیم بازار نظر بر حذف دوره ممنوعیت داشتند و این موضوع نیز تصویب شد. ولی وزارت جهاد کشاورزی با آن مخالفت کرد و قرار شد که اجرا یا عدم اجرای این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود و همچنین تاکید شد که مسئولیت اجرا یا عدم اجرای این مصوبه هم با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.  با این وجود تاکنون هیچ پاسخی از سوی آنها داده نشده است.

کشاورز گفت: بارها درخواست کردیم که با مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی جلسه ای در این خصوص داشته باشیم ولی زمانی برای این موضوع اختصاص داده نشده است و به نظر می رسد که جریان ممنوعیت همچنان برقرار است و از ۳۱ تیرماه نیز آغاز می شود.

همچنین مسیح کشاورز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر وارد تیر ماه شویم دیگر هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌شود چون یک ماه طول می‌کشد تا کالا وارد کشور شود. در این صورت اگر تجار ریسک کنند و محصول جدیدی وارد کشور شود و ممنوعیت همچنان برقرار باشد دچار ضرر و زیان می‌شوند، بنابراین چنین کاری نمی‌کنند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: «در شرایط کنونی کشور و در مقام انجمن واردکنندگان برنج  وظیفه داشتیم اعلام کنیم که ۱۵۰ هزار تن بیشتر بار نیامده است. در سال ۹۸ واردات به صورت عادی جریان داشت. در سال ۹۹ با تغییر گروه کالایی برنج مواجه شدیم و دیگر به واردات آن ارز اختصاص نیافت و در نتیجه شاهد ۵۰ درصد کاهش بودیم. اگر سال ۱۴۰۰ با روند معمول واردات در سال ۹۸ مقایسه شود می‌توان گفت که ۷۶ درصد کاهش واردات داشته‌ایم. سال ۹۸ حدود ۶۴۰ هزار تن برنج وارد شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالاً در دوران ممنوعیت کسی برنج نمی‌آورد چون در نتیجه هزینه‌های انبارداری، به صرفه نیست». دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: «در شرایط کنونی کشور و در مقام انجمن واردکنندگان برنج  وظیفه داشتیم اعلام کنیم که ۱۵۰ هزار تن بیشتر بار نیامده است. در سال ۹۸ واردات به صورت عادی جریان داشت. در سال ۹۹ با تغییر گروه کالایی برنج مواجه شدیم و دیگر به واردات آن ارز اختصاص نیافت و در نتیجه شاهد ۵۰ درصد کاهش بودیم. اگر سال ۱۴۰۰ با روند معمول واردات در سال ۹۸ مقایسه شود می‌توان گفت که ۷۶ درصد کاهش واردات داشته‌ایم. سال ۹۸ حدود ۶۴۰ هزار تن برنج وارد شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالاً در دوران ممنوعیت کسی برنج نمی‌آورد چون در نتیجه هزینه‌های انبارداری، به صرفه نیست».



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |