جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 163154 18:52 1400/09/05
نگاهی به نقش شهروند الکترونیک در بستر انقلاب صنعتی چهارم

نگاهی به نقش شهروند الکترونیک در بستر انقلاب صنعتی چهارم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نگاهی به نقش شهروند الکترونیک در بستر انقلاب صنعتی چهارم

نگاهی به نقش شهروند الکترونیک در بستر انقلاب صنعتی چهارم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رحیمه صفری- کارشناس فناوری اطلاعات- در بررسی نحوه رابطه بین عناصر شهروند الکترونیک با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی چالش‌های اصلی مواردی همچون توزیع عادلانه فرصت‌های فناوری، اثرگذاری بر جریان دموکراسی، شکل گیری شبکه های نوین ارتباطی با هدف تسهیل امورات شهروندان، مصرف بهینه انرژی و توسعه هوش مصنوعی به عنوان ابزار ارتقای کیفیت زندگی و امثالهم روبرو هستیم.

در این رابطه تلاش می شود تا به صورت اجمالی به موضوع چگونگی پیوند عناصر شهروند الکترونیک با فناوری های ارتباطاتی پرداخته شود.

شهر اطلاعاتی نیازمند شهروندان اطلاعاتی است. بدون تردید امروز در انقلابی‌ترین دوره تاریخ بسر می‌بریم و تحول دائمی به واقعیت انکارناپذیر حیات بشر تبدیل شده است.

وقوع سه انقلاب بزرگ صنعتی و ورود به چهارمین انقلاب صنعتی جهان باعث شده تا فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تاثیر بیشتری بر الگو و سبک زندگی انسانها داشته باشد.

شاخص‌های بی‌نظیر کیفیت دسترسی شهروندان به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، فرهنگ‌سازی و تربیت شهروندان، میزان آمادگی شهروندان نسبت به استفاده از فناوری، اعتقاد شهروندان نسبت به اثرات فناوری به زندگی آنها و ایجاد نوعی سرمایه اجتماعی نوین در جامعه با استفاده از این فناوری‌ها همگی می‌تواند مارا به سمت یک عصر اطلاعاتی سوق دهد.

شهروند الکترونیک عامل اصلی مطالبه تحقق یک شهر و یک دولت الکترونیک است در این نگاه شهروندان از طریق آموزش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌آموزند که به سمت عناصر سرمایه اجتماعی بروند. عناصری همانند اعتماد، مشارکت، شفافیت، نشاط اجتماعی، سرعت تغییر و تحول و دیگر موارد همگی با هدف ایجاد فرهنگ شهری با دنیای فناوری‌ها شکل می‌گیرد. شهروند الکترونیک باعث می شود تا دولت‌ها موظف به شفافیت شوند و پاسخگویی را عامل اصلی مانا بودن خود تعریف کنند. به بیان ساده‌تر شهروند الکترونیک باعث پایداری حکومت‌ها می شود. هرچه شفاف تر ماندگارتر.

در انقلاب صنعتی چهارم جریان فناوری اطلاعات از عناصر ساده‌ای همانند دستگاههای عابربانک، کافی نت‌ها، دفاتر خدمات الکترونیک، دسترسی به کامپیوتر و اینترنت در منزل و محل کار و حتی کیفیت این دسترسی فراتر رفته است.

در این ساختار ما شاهد عناصری هستیم که ارتباط انسانها را با ماشین و محیط اطراف بسیار متمایز می‌کند. ابر رایانه‌ها، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رایانه‌های شناختی، سیستم‌های فیزیکی سایبر، اینترنت صنعتی و رباط‌های فوق پیشرفته انسان نما با قابلیت نقش آفرینی به جای انسان آرام آرام جای خود را به شهروندان عادی می‌دهند و اینچنین است که حتی روابط اجتماعی، کسب و کارها و مدلهای اداره حکومت نیز تغییر خواهد کرد.

اما شاخص‌های یک شهروند الکترونیک در دنیای در حال آغاز انقلاب صنعتی چهارم در 10 عامل اصلی قابل بیان است. عواملی مثل حل مسائل پیچیده، داشتن تفکر انتقادی، خلاقیت مدیریت مردم، هماهنگی با دیگران، بروز نوع جدیدی از هوش مصنوعی بنام هوش عاطفی، قضاوت، تصمیم گیری، داشتن جهت مشخص در زندگی، مذاکره کردن و انعطاف پذیری شناختی از مسائل را شامل می شود.

پس یک شهروند الکترونیک با بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در گام چهارم انقلاب صنعتی، شهروندیست همه مکانی و همه زمانی بدور از قواعد عامره فیزیک و سیال در یک ظرف خاکستری با یک هویت نو نوشته و به دنبال بازیابی پاسخ به چیستم و کیستم معرفت شناختی خود و دقیقاً زمانی شهروند اکترونیک تحقق می‌یابد که بتواند پاسخی مناسب به این سوالات با کمک فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی بدهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |